Gå til innhold

Mann i midten av tredveåra - trolig ADD - fastlegen har sendt henvisning til DPS


flos germen

Anbefalte innlegg

Yessir, da er det gjort, kjæresten pushet på for et legebesøk. Mange år med å lage unnskyldninger for meg selv er over, det er klart som dagen at det er en sykdomstilstand. Jeg sendte beskrivelse til lommelegen som svarte i generelle vendinger og anbefalte å ta med utskrift over spørsmål og svar til fastlegen. Fastlegen anslo "en form for ADHD" og uken etterpå kom jeg til oppfølgingstime med blodprøve for å sjekke almenntilstand og få de siste detaljer for å sende henvisning til DPS.

 

Så da er det bare å vente på svar for når jeg kan ventes å kalles inn for utredning av ADHD. Jeg ringte min lokale DPS og spurte om ventetider og de anslo 6 mnd. Da jeg med vantro svarte at det har jeg ikke tid til, da ting faller sammen rundt meg, sa vedkommende jeg snakket med at hvis henvisningen fra fastlegen var god nok så kunne jeg vurderes som akuttilfelle og komme inn tidligere. Videre sa hun at jeg kunne bestille utredning hos privatpraktiserende nevropsykolog. Da jeg sa at jeg ikke har råd til det sa hun at det finnes enkelte privatpraktiserende nevropsykologer med avtale, hvor man betaler det samme som i det offentlige. Jeg sendte beskjed om dette til min fastlege som sa at vi kan avvente dette til vi får svar om ventetid fra DPS (som jeg har lest skal ta 10 dager).

 

Nå setter jeg pris på tilbakemeldinger om hva jeg kan vente meg i denne prosessen, eventuelt tips og råd. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fremgang! 10 dager senere uten noe brev i postkassen ringte jeg DPS for å høre når jeg kan forvente innkalling, og jeg fikk vite at jeg hadde fått innvilget retten til utredning og de gav meg navn og telefonnummer til behandleren min. Hun sa at datoen ikke var satt ennå men at hun regnet med at tidlig neste uke ville hun sende ut brev med innkalling til utredning med start i slutten av januar. Det er halvannen måned til, og det høres langt bedre ut enn et halvt år.

 

Videre spurte jeg om det kunne være nyttig med utredning fra nevropsykolog, og hun sa at det kunne være det, men at hvis det var nødvendig så ville hun henvise til det. Da tenker jeg at når jeg står i umiddelbar fare for å miste både kjæreste og jobb så vil jeg heller komme med den utredningen i forkant, heller enn å gå på en smell og måtte vente halvannen til to måneder ekstra før behandling. Dette tok jeg opp med fastlegen min som lovte å sende henvisning til Nevropsykologisk senter på kommende mandag.

 

So far so good!

Endret av flos germen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tilbakeslag! Da nevropsykologen fortsatt ikke hadde mottatt henvisningen tok jeg kontakt med fastlegen igjen og hun beklaget og sa at hun hadde fått det i retur da hun sendte til deres gamle adresse.

 

Jeg føler jeg har hastverk fordi ting faller sammen rundt meg, men svarte rolig og høflig at alle gjør feil og at hun ikke skal tenke på det - for hva betyr vel et par ekstra uker når jeg har levd med dette så lenge. Men innerst inne er jeg veldig skuffa, for da kan jeg ikke ta med den nevropsykologiske utredningen når jeg går i mitt første møte med DPS. Men det er vel endel av sykdomsbildet, regner jeg med, at man vil at alt skal skje med en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Tilbakeslag II! Jeg dro til nevropsykolog Odd-Arne Reiersen på Nevropsykologisk senter i Oslo (npsyk), i Hegdehaugsveien 8 like ved Bislett kebab. Fordelt på 2 besøk har jeg vært der for utredning og nå i etterkant sitter jeg med en følelse av at nevropsykologen ikke var særlig interessert i å komme til bunns i hva jeg slet med og brukte tiden på å stille overfladiske spørsmål som bare gradvis touchet problemstillingen. 

 

Jeg har en veldig dårlig følelse av dette og før utredningen er ferdig så tenker jeg at dette ikke kan ende godt. Det er mulig de er så til fingerspissene proffe at de har fått alt de trenger, vi får se. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fremgang II! Da er diagnosen ADHD på plass, DPS-psykologen ville ha med H-en, faktisk. Over helgen regner jeg med at resepten for ritalin tikker inn og jeg er veldig spent på å se om det vil fjerne smørbrødlisten med livsødeleggende symptomer. Og jeg er veldig spent på hva den ytterligere behandlingen vil bestå i, psykologen sa at vi skal vente til vi ser effekten av medisinen fordi da ser vi hvilke symptomer som står igjen som vi må ta tak i.

 

Forøvrig fikk jeg aldri vite om Reiersen og co på Nevropsykologisk senter i Oslo kan sine saker, for jeg sendte inn reklamasjon og avbrøt utredningen der. Jeg fikk litt den følelsen av å spise bedervet mat, den som alle sikkert kjenner til men som man kanskje ikke lytter til før man ligger der med matforgiftning. Denne gangen valgte jeg å lytte til følelsen og avbrøt utredningen. Jeg følte meg ikke lyttet til, eller forstått, men følte at jeg var på samlebånd og bare måtte gjennom fortest mulig så de kunne få pengene sine. Det er kanskje en smule litt urettferdig at jeg outer dem såpass tydelig her når jeg ikke fikk et endelig svar på om de kunne sakene sine eller ikke, men på den andre siden ville jeg satt pris på å lese dette hvis jeg skulle velge en nevropsykologisk utreder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...