Gå til innhold

Gyn og føden l i Molde


Kjerringa med agurken

Anbefalte innlegg

Gyn avdeling i Molde er seriøs og har god oppfølging under graviditeten. De er flinke til å sjekke ekstra og er alle sammen hygglige. Når det gjelder føden er det greit å være forberedt.

Først av alt vil jeg si at fødselen gikk bra, jordmødrene fikk forløst barnet og vi fikk et firemannsrom helt alene i 4 dager slik at vi kunne være sammen som en familie og far kunneovernatte. Nytt sykehus er under planlegging- og det er virkelig på tide!

 

Så kommer punktene man bør vite om:

1) Rengjøringen av fødestuene er ikke så bra. Var blodspor på gulvet og flekker av noe annet på veggene. Det var tydlig at dette bare kunne lett vaskes bort. Rommene er forøvrig små og slitt.

2) Doene til fødselsmottaket er trange- de kunne fint brukt doen (som også har stor fin dusj) litt lenger bort - den har mye bedre plass.

3) Jordmødrene var ikke flinke til å komme innom etter første "hilsingen". Vi ble "overlatt" et par timer til oss selv.

4) Jordmødrene og de andre ansatte det var mest interessert i å være på pauserommet eller stå i gangen og snakke med hverandre enn å sjekke på pasientene.

5) Fødselen i seg selv gikk fint, men du bør være OBS på at de holder igjen på epiduralen til det er for sent, de har ikke lystgass og tilbyr/foreslår ikke smertestillende annet enn akupunktur. De er forøvrig ikke alltid like flinke til å ikke rive dem ut ved en feil. De hadde heller ikke full koll på hvor mange de hadde satt i meg.

6) Var 3 fødsler der på en time og det hadde de ikke kapasitet til så folk fløy fra rom til rom. En av jordmødrene fra forrige skift måtte bli igjen. For meg som fødende føltes det litt ut som kaos. Det hadde ikke vært fødsler der på 2 dager i forkant av dette. Må si at den danske jordmoren (ung) er en av de beste! Hun er rolig, profesjonell og er flink til å sette veneflon. Hun bruker også hansker ved kontakt med blod- betryggende!

7) Etter fødsel og amming ønsket jeg å gå på do, men jeg måtte vente fordi de skulle ha vaktskifte om litt + at det nye vaktskiftet kom ikke inn. Jeg ringte først to ganger (med over en og på gang nr 3 (etter enda en time med venting) fikk jeg endelig koblet fra veneflonen til å få gå på do. Da fosset bare blodet utover meg selv, senga og gulvet. Jordmoren fikk litt bakoversveis og jeg ble mildt sagt sjokka. Hadde bedt om å få gå på do så lenge...

8) Flere er ikke flinke til å håndtere blod! Blod ble forøvrig tørket opp uten hansker og forkle ble ikke benyttet under forløsningen. Ble blod "overalt" i senga og gulvet rundt senga.

9)De var ganske knipne på "bleiene" hvis man trengte det mer enn første døgnet. Jeg blødde relativt mye og måtte hente bleiene fra andre bad lenger inn da fe nektet å etterfylle badet som lå nærmest rommet. Jeg informerte om 2 bindtyper som manglet + håndklær og til tross for dette presterte de ikke å etterfylle på de dagene vi var der.

10) Mannen min følte at han ikke fikk nok informasjon under både fødsel og ettertid på rommet. De lot oss for det meste være i fred annet enn enkelte som sa hei under vaktskiftet. De oppdaget ikke begynnende gulrot før vi bemerket det selv og ba dem undersøke det videre.

11) ha med egen dusjsåpe (også til bruk etter fødsel)- det er ikke noe der.

12) manglet fødselsboken så den fikk vi ikke.

13) badingen med barnepleier ble en skrekkopplevelse for babyen og han hylte som en stukken gris. Vannet var altfor kaldt og babyen fikk ikke klut på magen for å roe ned. Jeg måtte vise mannen min skikkelig bading da vi kom hjem. Babyen var da helt rolig og likte badingen helt fint (klut og riktig temperatur gjør susen).

14) fødselsjournalen man får med stemte ikke. Blodmengden som ble mistet og diverse andre detaljer (om f.eks time med videre oppfølging) ble ikke nevnt og sto som ikke avtalt selv om vi fikk time.

15) Mannen min måtte flere ganger minne de ansatte på at han fremdeles skulle ha mat (betalte for kost og losji ved overnatting). De glemte å bestille inn til flere av måltidene.

16) De ante ikke hvor mange sting de hadde satt inn. Da er av dem løsnet etter noen dager etter at vi kom hjem fikk jeg motvillig beskjed om at de kunne se på det, men egentlig skulle jeg dra til legevakta. De mente det var en løs tråd, men de virket overhodet ikke sikre - selv ikke etter undersøkelsen. Ikke akkurat betryggende. Jeg har blitt klipt før og fått 4 sting. Denne gangen lot de meg bare revne og fikk mange flere sting både innvendig og utvendig. De holdt på lenge med syingen etter fødsel, men det er rart at de ikke journalfører ting.

 

Vil alt i alt si at det var en grei nok opplevelse, men de har definitivt forbedringspotensiale. Glad at jeg var andregangsfødende (fødte et annet sted) og visste mer hva jeg gikk til, men for mannen min var dette førstemann. Han satt ikke igjen med en god følelse og snakket med jordmoren om dette i avslutningssamtalen.

Av positive ting kan jeg dog si følgende:

1) den danske jordmoren var super :) synd at vi ikke fikk henne under hele fødselen og under avslutningssamtalen.

2) vi fikk rom for oss selv såpass mange dager

3) maten smakte nydelig!

4) bleiene til babyene holdt godt (Libero)

5) ammestolene var behagelige

6) fysioterapeuten var kjempehyggelig og veldig flink til å følge opp!

7) man hadde muligheten til å spørre om hjelp hvis det var noe spesielt.

 

Var litt i amme- og fødselståka da jeg var der, men tror jeg har fått med det meste av relevanse. Var helt greit å føde det, men det er greit å sette litt lavere forventning. Jeg har født på Østlandet før og vært fornøyd så Molde ble en smule nedtur i forhold. Førstegangsfødende kan kanskje føle at de blir overlatt litt vel mye til seg selv. Husk slippers og lykke til med fødsel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...