Gå til innhold

Når alt endres på 15 min... Hva nå?


KatjaBB

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Aldri hatt bruker på noen slike sider, men er rutinert "googler" og lest det meste og prøving og drømmen om å få barn...

 

Jeg og min mann, begge 31 år, har nå prøvd å bli gravide i 3 år, etter utallige eggløsning / graviditets - tester bestemte vi oss for å søke hjelp... Vi drøyde det kanskje litt lenge, men da jeg har en kronisk sykdom (som nå er under sjakk) ble det ikke full klaff på prøvingen hver mnd...

 

Bestilte time på privat fertilitetsklinikk og hadde time der sist torsdag.

 

Jeg har i de siste mnd hatt et høyt angstnivå for alt som kan være feil og det har nok ikke hjulpet at jeg har svart belte i å runde internett på de fleste forum :P

 

På grunn av mye sykdom og sykehusbesøk var jeg 100% sikker på at dette var "min feil" og vi snakket veldig mye om dette! Tankene vi hadde før legebesøket var at dette ikke var mitt eller hans problem - men VÅRT og uansett utfallet så viste vi mer enn før vi gikk inn på kontoret.

 

Legen starter med en kjapp gjennomgang om syklus etc før vi går videre på mine blodprøver.

AMH på 40

FSH på 3,7   KJEMPE GODE nyheter fikk vi beskjed om!

 

Mannen gikk på "gutterommet" og under den gynekologiske undersøkelsen av meg tellte hun 20 egg, 12 på ene siden og 8 på den andre, inkludert det som var "sprukket" pgs eggløsning 1-2 døgn tidligere.

Alt så ellers helt normalt ut.

 

Legen går smilende ut en liten periode og kommer inn igjen med en grov alvorlig mine med beskjeden om at "De fant ikke en eneste levende sædcelle" i prøven mannen nettopp har gitt fra seg!!!

 

Tror vi begge fikk litt sjokk - dette var ikke noe noen av oss hadde tenkt tanken på en gang!

 

Ultralyd av mannen viste ingen ting feil, han har ikke hatt feber, vært syk eller noe av de andre tingene som kan være årsaken. Masse blodprøver ble tatt og vi skal tilbake om 5 uker for ny sædprøve + en evt. lokalbedøvelse for å sjekke om det kan hentes ut friske sædceller...

 

 

Mannen har det selvfølgelig tungt, da det største ønske hans er å bli pappa og jeg mamma... Vi prøver å leve som normalt, det e fortsatt tidlig i prosessen så vi er forberedt på at ting både kan bli mye verre før det blir bedre igjen - men jeg har noen spørsmål som jeg håper noen kan svare på:

 

  1. Hva er oddsen / noen som har opplevd å plutselig finne sædceller ved en ny prøve?
  2. Hvis det er noe i veien med hormonene hans å han trenger å ta sprøyter for dette, legen snakket om 6 mnd - kan dette endre saken? Noen som har erfaring med dette?
  3. Mine tanker gikk et par timer etter sjokket rett over på donorsæd, drømmen er selvfølgelig å ikke trenge dette, men adopsjon virker så fjernt - vi har hele tiden pratet om nyfødttiden og alt som følger med - Er det helt på tryne av meg å tenke at ved donorsæd så kan drømmen om en graviditet og fødsel være veldig nær når jeg har "så gode verdier" Er veldig klar over at det kan være vanskelig nok når begge har perfekte verdier på alt - men ved inseminering hjelpes man jo et lite stykke på vei... Vi har selvfølgelig allerede pratet litt om det og han er ikke fremmed til det, jeg kommer ikke til å presse på temaet - alt til sin tid, men legen ga oss beskjed om å forberede oss på det verste og heller bli postivt overrasket, så når neste legetime kommer ønsker jeg å stille litt mer forberedt.

 

Dette ble et litt rotete innlegg, men håper på noen tanker / svar så hodet mitt kanskje får roet seg litt - per nå er det ingen i familie eller vennekrets som i hele tatt vet at vi sliter / prøver å bli gravid engang..

 

På forhånd takk :)

Endret av KatjaBB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei KatjaBB

Uff jeg føler så med dere. Dette er virkelig tunge og triste beskjeder å få. Vi er og har vært i en lik situasjon. Desverre har ikke jeg noen solskinnshistorie å komme med. Men har lang erfaring i gamet og derfor kanskje noen gode råd. Jeg synes det værste hvertfall har vært at man føler seg så alene om det.

 

Det er nå 7 år siden mannen min leverte sædprøve. Han hadde ingen spermier i det hele tatt. Vi fikk hvertfall beskjed om at det ikke var noe håp om å få det til med "naturmetoden" siden det ikke var sprermier der. Det jeg har lest og fått med meg underveis er at det er en mulighet så lenge det ER spermier der. Det kan være flere årsaker til at de ikke lever, blant annet infeksjon. Jeg mener jeg har lest at mennene har fått noen skikkelige antibiotika kurer som har hjulpet flere. Det er jo også håp om å finne friske/levende sædceller ved ny prøve, så lenge de vil ta en ny. 

 

Det er også desverre sånn i dette gamet, at det er veldig mye venting. Belag dere på tålmodighet, for det kan knekke enhver å leve livet på vent. Prøv å finn andre ting å fokusere på i ventetiden, samtidig som jeg anbefaler å være litt pågående og masete (ingen vet at dere sitter å venter). 

 

I vårt tilfelle, selv uten spermier, har vi vært gjennom mange prøverørsforsøk. Vi har brukt en metode som heter TESA. Der henter de ut vev fra mannens testikler, som de preparerer til levende sædceller. Resten av prosessen foregår som et ICSI forsøk (hormonstimulering og egguttak hos kvinnen) For oss har dette ført til  7 befruktede egg tilsammen (på like mange forsøk). Det har bare ikke endt med noen graviditet. 

 

Det er tunge tak. Man responderer svært forskjellig på hormonstimuleringen. Noen får ut mange egg, noen får ut få. Med dine verdier er det gode sjanser for å få ut mange egg. Men dette vet man aldri. Jeg ble svært sliten av hormonstimuleringen, både fysisk og psykisk. Mannen har hatt det tungt. Det er viktig å støtte hverandre, snakke sammen, gråte sammen. Dere velger selv hvor åpne dere skal være. Men det kan hjelpe at folk rundt vet. 

 

Vi har hatt mange lange pauser underveis. Jeg begynner å bli gammel (37 år). Så nå har vi bestemt oss for å gi det en siste sjans, men da med donorsæd. Jeg skal til Danmark denne uken for inseminering. Uten hormoner. Mannen syns det er kjempe vanskelig, men har forstått at hormonstimuleringen er så tøff for meg. Men ønske om egenfødte barn har ikke sluppet, så han er med på å prøve dette.

 

Håper det kom noe ut av dette for dere. Fortvil ikke. Ikke mist håpet. Jeg har sett mange slite underveis. De fleste ender opp gravide. Vi har bare ikke klart det. Jeg tror det er gode sjanser for dere. 

Bare spør om dere lurer på noe.

Ønsker dere masse lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, ikke noe hyggelig lesning :( 

Vi var i samme situasjon i 2013. Oppsøkte hjelp på bakgrunn av at vi ikke hadde brukt prevansjon på lenge (kanskje et halvt år), samt. at jeg ikke klarte å slippe det faktum at samboern en gang fortalte meg at han og hans forrige kjæreste hadde forsøkt å få barn. Da gikk det noen tanker i hodet mitt og jeg fikk overtalt han til å bli med meg slik at vi fikk testet oss før vi hadde brukt flere år på prøving. Mine tester var kjempeflotte, mens hos mannen fant de null sædceller. Han kom tilbake og tok en ny og der fant de heller ingen. Han ble undersøkt både her og der, samt. at det ble tatt en hel drøss med prøver. Resultatet var nedslående:  han hadde kleinfelter syndrom. Det betyr at han ikke produserer sædceller, blant annet. Nå er han veldig mildt rammet av dette syndromet, men felles for alle er at de ikke produserer sædceller slik jeg har forstått det... uavhengig av hvor hardt rammet man er av syndromet.
Det ble noen tøffe dager og uker på oss, der vi skulle ta inn over oss hvilken situasjon vi var havnet i og hvilke muligheter vi nå hadde.

Det tok imidlertid ikke så lang tid før vi ble enige om å prøve med donorsæd på privat klinikk (privat pga. lang ventetid offentlig). Vi lyktes på andre forsøk, i og med at alt var i orden hos meg, og har i dag en gutt på 2 1/2 år løpende rundt her :)  Vi venter også en liten baby i 2017 og denne gangen satt den på første forsøk. 

Mitt råd er å forberede dere best mulig på hvilke mulige beskjeder dere kan få. Ta dere tid til å fordøye det og bli enige om veien videre etter hvert. Det er alltid håp! :)   Lykke til videre.



Anonymous poster hash: c706d...796
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei :)

Har en mann med kleinfeltersyndrom, så vi kunne heller ikke få naturlig. Vi bør raskt enige om at man ikke blir foreldre av å lage et barn. Mamma'er og pappa'er kommer av kjærlighet til barnet, så for oss var det lett å ta avgjørelsen om donor.

Vi har en fantastisk sønn etter 4 forsøk <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hei igjen! 

Tusen takk for svar @DrømmenOmDeg ,@solsim og Anonym ❤️ 

 

Selv om jeg ikke unner noen dette så er det litt godt å se at det er flere i "samme båt" 

Beklager sent svar, var veldig fortvilet når jeg skreve dette, logget ut og glemte hele innlegget helt bort! 

Vi er sterkere enn noen gang - har allerede vært igjennom en inseminering med donorsæd (Mars-17), det gikk desverre ikke.. Første forsøket ble avbrutt da eggløsningen plutselig hadde vært, jeg "smeller" vistnok avgårde fort i følge klinikken 🤣 

Så da startet jeg på dobbel dose Femar før forsøket i mars, ble nesten avbrutt det og pga en slags overstimulering (4 store eggposer fra 13-20mm) men to dager senere hadde det faktisk roet seg, to hadde klappet sammen og en på 14 og 21 sto igjen! Så vi ble enige om at HVIS det skulle bli tvillinger var det helt OK, bedre enn 4 iallefall! Men det gikk ikke... 

Neste forsøk traff selvfølgelig påskeferien... 

Nå er vi i gang med 2. forsøk 🤞🏼 Var på klinikken på onsdag, to eggposer, en på 13 og en på 19 så jeg satte eggløsningssprøyte på torsdags morgen og ble inseminert på fredags formiddag - så sykt spennende!!! 😀 

Men denne gangen merker jeg ingen ting til eggløsningssmerter eller noe?! Vet dere om det er normalt? Så redd for at det ikke klaffer, så da runder jeg Internett igjen etter svar (var pga. det at jeg fant min gamle tråd igjen, haha) 

Hvordan gikk det btw med deg @solsim?? Håper virkelig det gikk bra for dere denne gangen! 

Ellers håper jeg dere alle har hatt en kjempe fin helg og sover trygt og godt! ☺️

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til kan man hente ut levende sperm fra mannens testikler, selv om man ikke finner noen i en prøve. Det kan også hende at han normalt produserer levende celler, selv om prøven han leverte ikke inneholdt noen. De trenger kun noen få sædceller for å befrukte noen egg. Det skal ikke mye til.

Men jeg kjenner noen som har brukt donorsæd og de er like mye foreldre til barna sine som alle andre.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Pobie - takk for at du tok deg tiden til å svare ☺️ 

 

Alt dette er allerede testet ut med TESA, det har aldri vært og vi kommer aldri til å finne noen sædceller der desverre! 

Vi er 100% overbeviste om at det ikke kommer til å ha noe å si med tanke på foreldrefølelsen eller kjærligheten til barnet ❤️

Tusen takk for lykkeønskninge 🤞🏼☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, fikk ikke med meg at dere allerede hadde testet videre. Det var synd at de ikke fant noe, men bra dere er positive :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Vi er i samme situasjon som dere, sender dere gode tanker :) Hvis du ønsker å svare på det; hvordan tenkte dere ift valget med åpen/anonym donor, donor-valg etc?

Anonymkode: 3bf2c...03d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi er i samme situasjon som dere, sender dere gode tanker :) Hvis du ønsker å svare på det; hvordan tenkte dere ift valget med åpen/anonym donor, donor-valg etc?

Anonymkode: 3bf2c...03d

Hei, 

En stor klem sendes til dere også - det er en tøff tid å stå i ❤️ 

I Norge er det ikke mulig med noe annet enn åpen donor, for oss er det helt greit, vi hadde valgt det uansett hvis vi kunne velge!  Vi kommer til å være åpne og ærlige med barnet om alt, første nattahistorien som fortelles blir om dette ☺️ Har allerede handlet boken "Ole er laget av et magisk rumpetroll" Så historien om vår vei skal inn med morsmelken, MEN kun til barnet - familie rundt oss vet at vi holder på med IVF men ikke med donorsæd - vi føler sterkt på at det er barnet selv som eier beslutningen om hvem andre som skal vite det... men det kan bli interessant den dagen barnet ønsker at mormor skal fortelle samme nattahistorie om det magiske rumpetrollet 😂 Men det får vi ta da 😆😎 

Med tanke på donorvalg så ønsker vi å vite minst mulig - min mann blir 100% pappa uansett. Klinikken vet hvordan vi ser ut og bestiller ut ifra det! ☺️ Vi har ingen behov for å vite alder, utdanning, hobbyer etc - helt urelevant for oss.. vi e bare evig takknemmelig for at det er noen som stiller opp som åpen donor og gir oss muligheten til å oppfylle vår store drøm! 

Og hvis vårt fremtidige barn ønsker å oppsøke vedkommende etter 18-års dagen skal vi gladelig stille opp hele veien med både støtte, forståelse, hotell og flybilletter ❤️ 

Håper jeg svarte deg greit, dette er våre tanker - jeg føler det er viktig å presisere, som klinikken har sagt flere ganger til oss: det er ikke nå riktig eller galt svar / tankesett i denne situasjonen... 

Hvor langt i løypa er dere kommet? Jeg er på sprøyte dag 6 - skal på ultralyd scanning mtp uttak på onsdag - gru / gleder meg 😀 Er så spennende denne prosessen!! 

Ønsker deg en fin dag! ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Håper det gikk fint på scanning idag! :)

Vi er litt bak dere i løypen. Vi har valgt å velge åpen donor, men utvidet profil. Det er ufattelig vanskelig og vi er hele tiden usikre. Samtidig så føler vi at vi har mistet så mye kontroll, at vi har behov for å ha kontroll på donor. Men det er mulig vi ombestemmer oss dersom vi ikke finner noen snart. Første forsøk blir trolig gjennomført i august :)

Anonymkode: 3bf2c...03d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hei :)

Håper det gikk fint på scanning idag! :)

Vi er litt bak dere i løypen. Vi har valgt å velge åpen donor, men utvidet profil. Det er ufattelig vanskelig og vi er hele tiden usikre. Samtidig så føler vi at vi har mistet så mye kontroll, at vi har behov for å ha kontroll på donor. Men det er mulig vi ombestemmer oss dersom vi ikke finner noen snart. Første forsøk blir trolig gjennomført i august :)

Anonymkode: 3bf2c...03d

Det gikk kjempe fint i dag - ligger helt perfekt i løypa med 11 fine egg, så kl. 23.00 ikveld settes eggløsningssprøyten også blir det uttak på fredag 😳☺️ Jeg er fryktelig spent, mye følelser og tanker i denne prosessen ☺️ 

Da er det bare å nyte sommeren, drikke rosévin og lade opp batteriene til høsten 👌🏼 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MASSE lykke til!! Jeg skal krysse fingrene for dere :)

Jeg håper vi får nyte sommeren litt mer etter at vi har landet på et valg. Inntil videre er det bare å bestemme seg, leve godt, slappe av og forberede seg mentalt vil jeg tro. 

Anonymkode: 3bf2c...03d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...