Gå til innhold

Erfaring med stork?


Mmn

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal til legen på tirsdag for å ta de fleste av prøvene som skal taes, journalen fylles ut å sendes inn etter dette og journalsamtalen blir da bestilt :)

Er det noen som har vært igjennom denne prosessen der? Noen tips å komme med?

Hvordan var det hele for deg/dere?er inseminasjon vi skal prøve men er intr i alle erfaringer :)

Er jeg og min kjæreste som gjør dette og vi er selvsagt veldig spente, har også i bakhode at prosessen kan ta fryktelig lang tid.

Utenom dette har vi ingen erfaring rundt temaet,så er takknemlig for alle tips og erfaringer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har vært igjennom den prosessen ja. :) Begynte å september i fjor. Etter journalsamtalen fikk jeg donorliste tilsendt. Valgte donor, og gikk giro. Denne ble betalt. Også var alt klart til å komme. Så ved første positive eggløsningstest dro jeg nedover, har brukt sellmer klinikk i køben. Ca 5 min unna flyplassen. Jeg har vært der tilsammen 7 ganger, og inseminert i naturlig syklus. uten hell de første 6, denne siste gangen vet jeg ikke før til uken :) Har prøvd 3 forskjellige donorer. De anbefaler ofte å bytte om det ikke klaffer på 2 forsøk med en.

Hvis det drøyer så vil jeg anbefale litt medisinsk hjelp. Evnt eggløsningsprøyte i allefall, så timingen blir mer eksakt. Hadde jeg ikke hatt barn fra før, så hadde jeg dratt dit og blitt der noen dager, da kunne de ha fulgt med meg dag for dag via ultralyd og funnet rette tidspunkt. Noen er heldige og får tidlig full klaff, andre må holde på lenger, og jeg kan i allefall si for min del at det har vært veldig tøft. Det gjor vondt å ikke bli gravid og det blir dyrt i lengden. Har nok brukt over 100 000,-

 

Ønsker dere masse lykke til, håper den sitter på første forsøk, det er flere av dem som er så heldige også :D



Anonymous poster hash: 39b78...acb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg går til storkklinik i danmark nå. hadde journalsamtale i februar. gjort 1 forsøk i juni i naturlig syklus, men negativt resultat. har fått påvist PCOS hvilket betyr veldig lange sykluser og det tar lang tid før folikkel med egg i utvikles, så nå har jeg tatt HSU for å sjekke at eggledere var åpne og deretter tatt hormoner som hjelper folikklene/egg å vokse og så tok jeg eggløsningssprøyte på mandag kveld og inseminerte tidlig onsdag morgen. tar nå i etterkant progesteron for at et evt. egg skal feste seg :) jeg tør ikke håpe for det er veldig tungt når det ikke går :( så jeg forbereder meg på en tur i slutten oktober også :P etter neste forsøk vil jeg starte på ivf, hvis de lar meg få lov.

 

Tips:

- det går helt fint og reise ned på dagen

- finn deg en privat gynekolog her i norge som du kan gå til og ta ultralyd for å finne ut når best tidspunkt vil være å inseminere (så slipper du betale for hotell i køben - det er dyrt !!!) 

- ta alle tester du kan på forhånd. De krever ikke HSU med mindre du bør bruke hormoner (f.eks. hvis du har høy AMH=mange egg, eller veldig få egg: lav AMH). Jeg har høy: AMH=51.2 lav tror jeg er under 10

- HSU kan du ikke ta når du har menstruasjon. Jeg tok HSU på sykehuset i norge så det er litt ventetid. om du ikke vil gjøre det i danmark da... men i norge koster undersøkelsen 400kr og i danmark ett par 3000 kr tror jeg - om jeg ikke husker feil.

 

 

Lykke til !!!! JEg hjelper gjerne hvis jeg kan! Har lest meg opp på alt jeg kan om det her så føler jeg har en viss forsåelse - uten at jeg er et orakel seff :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for svar :)

Jeg har tatt alle blodprøvene å de var fine,venter kun på å få tatt celleprøve å se til at det faktisk er egg der :)

Skal ja journalsamtalen i dag(mandag) faktisk og merker jeg er veldig spent.

Jeg er 28 år, har hatt regelmessige sykluser i mange år,aldri uteblitt mens,ingen sykdommer, men overvektig-som da ikke taler helt for meg.

Prøver å forberede meg på mange forsøk å at det kan ta lang tid.

Vi bor 5 timer unna bare så vi kjører,evt en overnatting om vi ikke orker å kjøre rett hjem igjen(så at storken hadde avtaler med flere av hotellene rundt?)

Vurderer å bruke ultralyd skanning når man kommer ned men kan ikke så mye om dette så vet liksom ikke om det er noen vits?

Vet du om partner må være med hver eneste gang? Tenker ifht jobb osv, de har vel ikle krav på noe tilrettelegging så lenge det ikke er de som skal gå gravide?😛 Off mange spm,mye rot.

Håper iallefall på å kunne starte opp så fort som mulig når de siste prøvene er klare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende å vær ei gang!!! 

Lennox har gode svar. Jeg har lite kjennskap til prøvene hun snakker om. 

 

 

Jeg vil anta at partner kan være med for å gi støtte, men det er absolutt ikke noe krav. Jeg har truffet endel damer når jeg har vært i DK, alle har reist alene. Det er dyrt nok om en ikke skal begynne å ha doble reiser hver gang (for meg er fly evt hotell den absolutt største utgiften oppi dette). Hvis dere er åpne om prosessen går det an å høre med sjefen. Kan sikkert være godt å være to første gang. Jeg var veldig stressa første reise, ante ikke hva som skulle skje eller hvor jeg skulle. 

 

Det går nok fint med journalsamtalen. Hvis du har noe du lurer på, skriv ned spm. Jeg hadde mye jeg skulle spørre om, glemte alt i den samtalen og endte med å lese alle foldere og brosjyrer for å finne svarene :) 

 

Selv har jeg brukt skanning på mine tre forsøk. Det har trygget meg veldig. Det er så dyrt og så krevende prosess, at jeg ønsker å være sikker på det jeg kan være sikker på. Ved å skanne vet jeg at jeg har hatt follikkel med riktig størrelse og at eggløsning har funnet sted (pga ovitrelle-sprøyte). Jeg har gjort dette hos gyno her i Norge. For meg var det så greit å se bildene og at en gyno tolket bildene, å slippe å bruke mange teststrimler og være usikker på om utslag. 

 

Har hatt 3 forsøk, men har noe med forplantningsorganene som kanskje kan forårsake trøbbel og skal sannsynligvis ha en liten operasjon i høst. Håper å få til ett forsøk før jul. Kanskje må jeg over på IVF.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gikk det på journalsamtalen??

 

Enig med LennyPenny det hun svarte deg :)

 

Jeg fikk også beskjed om at jeg burde gå ned i vekt. Var 13 kg overvektig ifølge BMI, så jeg begynte hos ernæringsfysiolog som hjelper meg med sammensetting og antall måltider. hva som er greit og ikke. har gått ned 7 kg , og det går faktisktisk bedre enn jeg hadde forventet. Det skal sies at jeg ikke bryr meg så mye om at jeg er overvektig selv, jeg gjør det kun for baby. Hadde aldri klart det ellers :P

 

Celleprøve for å finne ut om du har egg? mener du AMH og FSH? aldri hørt om celleprøve for å finne antall egg? (jeg er litt i overkant interessert i hva som går ann å sjekke derfor jeg spør :) )

 

Og så er det veldig positivt at du har super regelmessig menstruasjon :) Har du tatt eggløsningstester så du vet når du pleier å ha el? det kan være greit å begynne med. jeg gjorde statistikk på det ett år før jeg startet prosessen for å se når jeg vanligvis får el. 

 

Håper du får startet opp snart. Og så er du heldig som har noen til å støtte deg! Det var vondere enn jeg trodde det kom til å bli når det ikke gikk!

 

 

Masse lykke til til begge   :babysmokk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal ta celleprøve også skal gynekologen sjekke at alt ser bra ut med egg osv😛 Formulerte meg litt feil Hehe.

Journal samtalen gikk overraskende bra,vår kontaktperson er svensk så ingen problem med å forstå hva som ble sagt heller 😛 Har fått time til gynekolog allerede denne mnd(valgte å gjøre det privat ettersom det var 3 mnd venteliste hos de andre)

Jeg må også ned i vekt, fra jeg sendte inn journalen var jeg 10 kg for tung, 3 av de er allerede borte så det skal nok gå relativt greit når man har en "pokal" i enden av de hele :) jeg har loggført hele syklusen på en app på tlf i et år nå,har tydelig symptomer på EL og de stemmer med appen, testet en periode for en stund siden for å dobbelt sjekke at det stemte å det gjorde det. Aldri hatt uteblitt mens, den kommer når den skal.

Men skal gå til innkjøp av tester nå,men usikker på hvem som er enklest å tyde uten av man blir ruinert 😛 Ellers føler jeg at ting plutselig går veldig fort, prata om detta lenge så nå når alt nesten er klart til å nynne syns jeg selve den prosessen har gått sykt fort.

Og jeg syns det er veldig deilig å ha en å gjøre dette med, hvis ikke hadde hodet mitt sprengt tror jeg, med all info å spørsmål å svar 😛 Heldigvis bor vi bare 5 timer unna med bil så reisen ned håper jeg kan gå greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er godt i gang! Prosessen er veldig lang og drøyer mye, men akkurat den bolken fra du tar kontakt med klinikken og til du er der nede går overraskende fort. Plutselig må donor bestemmes, plutselig må fly/hotell bookes. Når det gjerne har vært 1-2-3 år i forveien med vurderinger, tenking er det brått mye som skjer. Jeg ble vettskremt av første samtale jeg, det hele ble jo da på ordentlig, ikke bare en tanke, drøm. 

 

Jeg har vektmessig vært i andre enden av skalaen, men etter en vår med stress og mye hormonbehandling er vekten gått opp mye, må nok ikke ned i vekt, men for meg selv er det for mye. Hvilke endringer har du gjort? 

 

Å være alene er krevende. Jeg blir skuffa når det ikke går, men jeg sitter med grunntanken om at jeg ikke har det enda, så blir ikke knust. Men for meg er det vanskeligste å ikke ha noen å dele gleden og spenningen og forventningene med. Har aldri hatt problemer med å takle det vanskelige ig tunge selv, men liker å dele det gode, gi det gode oppmerksomhet. 

 

Veldig praktisk at dere bor så nært da, det gjør det jo lettere. 

 

Med en så regelmessig syklus finner du nok fort ut nr eggløsning er. Vil også anbefale å kartlegge det så fort som mulig, da blir det en kjent greie når du skal i gang. Det er sånne små ting som kan gi stressutslag (for meg), selv om jeg har tenkt at det der er jo piece of cake. Lutealfasen (er det ikke det det heter, fasen fra el til blødning?) er jo omtrent 14 dager, men for noen er den 11,12,13, så det kan være greit å vite hvordan det er hos deg. Når du er så regelmessig er det nok veldig likt fra mnd til mnd :) Jeg har aldri prøvd el-tester så aner ikke hvordan de fungerer eller hvor lette de er å lese. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående tester: jeg kjøper en hel haug med billigtester på babyplan.no (strips) og så kjøper jeg CB digital i tillegg på eBay (billigere enn på apotek), men ikke så mange av de. Bruker hovedsaklig billigtestene, men de er sykt vanskelig å tyde rundt el, så når jeg tror kanskje den kan være positiv så tar jeg en CB digital for å dobbeltsjekke! :)

 

Jeg har vanligvis el på CD18-21...

Endret av Lennox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk negativt resultat på graviditetstest i dag igjen etter pergotime og ovitrelle og Lutinus :( selv om ikke jeg har fått mensen. Så da blir det en ny runde nå i oktober. Håper bare ikke mensen kommer i helgen så jeg må dra til danmark for å ta ultralyd. Det hadde jo bare vært typisk.

 

Krysser fingre for deg LennyPenny nå i oktober. Håper du får noen svar, er spent på å høre hvis du vil fortelle :)

 

Håper det går bra med Mmn også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja etter å ha snakket å tenkt på dette i en evighet så føles det rart å plutselig snart være klar for nedreise, spent å rart på samme tid.

Nå går jeg bare å venter på GU den 21, så tar det jo litt tid å få svar på celleprøven har jeg skjønt, om den er bra så reiser vi da til Danmark syklusen etter :) har kjøpt inn el tester fra billigtester, kjøpt de strimlene og den digitale med smiletegn som jeg tar den dagen jeg tror jeg har tydet meg fram til eggeløsning for å være helt sikker, sliter litt med å tyde de strimlene så syns det er greit å ha en annen med konkret svar også.

Nå har jeg også lest boken:Anja+Gro=MIO,syns det var ålreit å lese om andre som har stått i den sammen prosessen å tanker gjennom det hele. Dette er jo vår første så det hele er utrolig spennende.

Jeg har startet på folat, og vektnedgang er i god gang:)

Spennende tider for dere også, og krysser fingrene for at det sitter hos dere snart, snart jul å greier så skal håpe på et lite julenirakel for dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det bare å smøre seg med o-store tålmodighet Mmn til dere får startet opp nå, høres ut som du har tenkt på det meste :) Det er veldig spennende!

 

har stoppet litt opp i vektnedgang, da jeg ikke får lov å ha høy puls før jeg vet at jeg ikke er gravid, men går iallefall ikke opp :D får hardtrene nå i ett par uker før neste forsøk.

 

Ja det hadde vært noe med et julemirakel. dog jeg er litt sliten av å håpe bare for å bli skuffet igjen. så bare fortsetter og ser hva som skjer ;)

Endret av Lennox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...