Gå til innhold

2 års kontroll


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Var på kontroll med gutten min i dag,han er 2 år og 3 mnd. Han var akkurat passe lang og tung. Men så skulle han leke rollelek med en bamse i en seng, ta den opp, pusse tenner og sette den på do. Han tok den til slutt opp og pussa bamsen og sine egne tenner. Men klarte ikke alt han skulle. Han begynte i steder å rydde madrass, dyne og pute ut av og på plass i senga igjen. Gutten min leker mest med biler, traktor og duplo/konstruksjonslek. Så burde hatt noe annet enn typisk "jenteleker". Han sa noen ord i dag, men mindre enn han pleier. Hadde med ett språkskjema der jeg hadde kryssa av/skrevet opp ca. 65 ord han sier. Men må på ny kontroll om ett år fordi han sa så lite. Da begynner jeg å lure hva som er normal ordforråd for en 2 åring?Hadde og kryssa av for at han såvidt har begynt å sette sammen ord. Og hva med bamseleken, er det vanlig på en 2 årskontroll?

 

Helsesøster såg og et lite blåmerke på ryggen hans og var veldig interessert i hvor han hadd fått det fra. Følte ,eg egentlig ganske mistenkeliggjort. Hadde ingen god følelse når jeg gikk derifra😦

 

Anonymous poster hash: 25da1...019

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var jo ikke en jentelek, men speiler jo det å stelle med en unge. Slik dere gjør med ham. Dette er en fin test som viser mye om hva han kan og har lært og hva dere gjør med ham, som han speiler. Barn over 2 år greier vel ofte å snakke ganske så flytende med mange ord, og små setninger?

 

Det er deres jobb å passe på, se etter tegn. Ikke føl deg mistenkeliggjort om du ikke har noe å skjule. De er jo bare ute etter å finne de som trenger hjelp.



Anonymous poster hash: 7290f...3e9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde ikke sånn lek på 2-årskontrollen. Og ikke noe skjema. Ungen sa knapt ett ord mens vi var der, selv om han egentlig kunne si ganske mye. På vei til kontroll pekte han og sa "Oi, der var det mange biler og busser!", men inne hos helsesøster var det stille. Hun fikk dermed lov å kontakte bhg for å høre hvordan han lå an språklig. Men hun overhørte oss på venteværelset etterpå, når skravla gikk, og sa hun ikke kom til å kontakte bhg. :)

Det er tydeligvis stor forskjell på hvordan kontrollene gjennomføres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...