Gå til innhold

Rettigheter som vikar i helsevesen? Diskriminering?


Idachristin7

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er ansatt i kommunen, som vikar på to forskjellige sykehjem. Ett hvor jeg jobber som sommervikar og ett hvor jeg jobber som løs vikar. Jeg er nå gravid i uke 25. I uke 23 sendte min fastlege søknad til NAV om svangerskapspenger, denne "kan ikke" avslås og jeg er derfor nå hjemme, i permisjon.

 

La meg ta deg tilbake i korte trekk (så godt det lar seg gjøre). Da jeg ble gravid jobbet jeg 80-100% som nattevakt; på natta. Månedslønnene mine da var jeg fornøyd med, mellom 18-19 og 21 netto. (Ufaglært)

 

Da jeg fortalte avdelingsleder om graviditeten ble mine bekymringer for jobbsituasjon avblåst og "alt skulle ordne seg", og "nå skal vi bare tilpasse".

 

Jeg ble videre kun satt til å jobbe på dag- og aftenstid, men fikk jobbe enda 80%, så "de tusenlappene" natt-tillegget var fikk bare være tenkte jeg. Her var jo jobben min snill og tilpasset.. "Jeg er jo bare en vikar."

 

Så kom sommerturnus og jeg skulle endelig få komme tilbake til min første vikarstilling, fast 100% over sommerukene 25-35. "Endelig fast, det skal bli deilig å puste ut litt".

 

Da jeg startet opp med vakter der fikk jeg tildelt vakter tilsvarende 50% med løfte om at "det kommer mer". Samme skjedde sommeren før, og da jobbet jeg overtid nesten hver uke. "OK, da".

 

Som gravid ble det satt opp samtale med jordmor via HR-avdeling, som skulle passe på at alt ble tilrettelagt for meg. Jeg fikk kun dagvakter, ikke kveldsvakter, ikke overganger (kveld-dag dagen etter), og heller ikke helgevakter.

 

"Hva vil dette bety for lønningene mine?" Spør jeg.. Her ryker jo endel tillegg. "Nei, det skal ikke merkes for deg, isåfall søker vi om gradert svangerskapspenger eller tar ut sykemelding på grunnlag av økonomisk utrygghet og psykisk uro".

 

Som vikar har jeg ikke alltid vært så opptatt av mine rettigheter. Jeg har vært glad til for de vaktene jeg har fått, og har (heldigvis) ikke før vært i situasjonen som jeg nå finner meg i.

 

Jeg jobbet i denne sommerturnusen i en måned før jeg gikk til lege med mine bekymringer. Jeg ble jo lovet mer vakter. Leder tok ut ferie men ingenting skjedde. Legen skrev så søknad om svangerskapspenger og avdelingsleder skrev under.

 

-Etter jeg gikk over fra natt til kun dag- og kveldstid, gikk jeg ned noen tusen. Da jeg startet opp i "den gamle" jobben gikk det enda mer ned. Lønningen jeg nå venter vil ligge på rundt 7500kr(!!!).

 

Hva i alle dager skal jeg gjøre? Har jeg bare vært dum? Kan jordmor søke om gradert svangerskapspenger med tilbakevirkende kraft? Skal jeg la det gå? Å gå fra ca 20 000 til 7 500 er jo ikke greit.

 

Håper noen der ute tar seg tid til å lese og har en pekepinn/tips til hva jeg burde gjøre.

 

*hjelp!!*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 3 måneder senere...

Hei! Hvordan går det med deg?

 

Jeg ble sykemeldt fra ekstravakter for litt siden, da min leder var klar på at jeg ikke ville få ekstravakter når jeg jobber på akuttpsykiatrisk sengepost. Snakket med både NAV og lønningskontoret. Nav var klar på at de ville gå 3 måneder tilbake i tid, og gjøre gjennomsnittsberegninger ut fra dette. I noen tilfeller, der det ville være mer riktig, kunne de gå 6 måneder tilbake i tid. Lønningskontoret foretar beregningene mine, og de sa de ville bruke de siste 3 månedene.  Det at jeg nå visste at det var mulig å sykemeldes fra ekstravakter, (for å kompensere for  realiteten det er at man taper penger på å være gravid), ser ut til å gi meg utbetalinger på 15000 kr mer per måned i permisjonstiden. Dette er en mulighet jeg ikke har visst om mine foregående 6 svangerskap, og jeg antar at det er mange med meg.

 

La meg gjerne få høre hvordan det går med deg, håper virkelig det har løst seg!

 

Hilsen sykepleieren på natt



Anonymous poster hash: 951b2...3a1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei! Hvordan går det med deg?

 

Jeg ble sykemeldt fra ekstravakter for litt siden, da min leder var klar på at jeg ikke ville få ekstravakter når jeg jobber på akuttpsykiatrisk sengepost. Snakket med både NAV og lønningskontoret. Nav var klar på at de ville gå 3 måneder tilbake i tid, og gjøre gjennomsnittsberegninger ut fra dette. I noen tilfeller, der det ville være mer riktig, kunne de gå 6 måneder tilbake i tid. Lønningskontoret foretar beregningene mine, og de sa de ville bruke de siste 3 månedene. Det at jeg nå visste at det var mulig å sykemeldes fra ekstravakter, (for å kompensere for realiteten det er at man taper penger på å være gravid), ser ut til å gi meg utbetalinger på 15000 kr mer per måned i permisjonstiden. Dette er en mulighet jeg ikke har visst om mine foregående 6 svangerskap, og jeg antar at det er mange med meg.

 

La meg gjerne få høre hvordan det går med deg, håper virkelig det har løst seg!

 

Hilsen sykepleieren på natt

 

Anonymous poster hash: 951b2...3a1

Hei :-) det hele løste seg heldigvis veldig bra. Den lave lønningen jeg forventet ble supplert med svangerskapspenger, da legen valgte å søke med tilbakevirkende kraft. Jeg ringte personlig til lønningskontoret og ba om å få inntektsopplysningene beregnet på gjennomsnitt av det siste året, 12 mnd. Havnet derfor på en månedsinntekt, både i svangerskapspenger og nå foreldrepenger, lik den jeg har hatt før jeg ble gravid. Og godt er det.

Vet ikke om andre ordninger eller noe mer press på forskjellige instanser ville gitt meg mer, men nå vet jeg at jeg ikke taper noe som helst og jeg får det jeg ville fått dersom jeg var i jobb, så jeg er fornøyd.

I dag er det 4 dager til termin og prinsessen kommer vel plutselig :-) er du i foreldrepermisjon, eller ventende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...