Gå til innhold

Er det sant at man har 50% sjanse for å miste når man er over 40 år?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Dette høres så mye ut, og ikke minst skremmende.

Jeg er over 40 og gravid nå, så ble jo litt nervøs her.

Når er det evt vanlig at man mister? Er det innenfor de tre første mnd?

 

Anonymous poster hash: 14000...3ac

Lenke til kommentar

Fortsetter under...

Det er dessverre slik. Jeg har vært gravid 5 ganger etter 40...er nå 45, og har aldri kommet lenger enn 8+3 :( Kvaliteten på eggene blir drastisk dårligere etter 40. Men mange lykkehistorier om at det går bra mange ganger likevel. Hold motet oppe, ta tidlig ul ;-)

Lenke til kommentar

De jeg kjenner som er blitt gravid rundt 40 har fått friske barn. Men så har jeg sikkert ikke hørt om svangerskap som ikke har gått bra.

Er selv 40 og godt på vei.

 

Anonymous poster hash: 6770c...1d6

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg er 41 og i uke 3. Veldig håpefull men har mistet 2 ganger da jeg var 40, så håper sååå inderlig at dette går bra. Jeg har venninner som det har gått veldig bra med i moden alder ♡ Forstår du er nervøs. Håper det går bra for oss alle!

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Risikoen for å miste når man er 40 er ca 34%. For yngre kvinner er det ca 10%. De aller fleste SA skjer før kvinnen vet hun er gravid. Så hvis du har kommet så langt at du har fått positiv test, er det mest sannsynlig det det går bra. Og hvis du tar tidlig UL og ser hjerteslag, er det 95% sjanse for at det går bra.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Annonse

Risikoen for å miste når man er 40 er ca 34%. For yngre kvinner er det ca 10%. De aller fleste SA skjer før kvinnen vet hun er gravid. Så hvis du har kommet så langt at du har fått positiv test, er det mest sannsynlig det det går bra. Og hvis du tar tidlig UL og ser hjerteslag, er det 95% sjanse for at det går bra.

Man bør være litt forsiktig med slike prosenter, evt ta med henvisninger til hvor du finner denne informasjonen.. Jeg tok f.eks. UL i uke 7, og hjertet slo. 2 dager etter mistet jeg.. Og det er så mye mer som virker inn.. Jeg har f.eks. fått påvist høyere risiko for blodpropp, og for slike som meg er visst risiko for SA 90%. Jeg er i mitt 5 svangerskap nå, alle de 4 andre mista jeg før uke 8. Positiv test betyr ikke mest sannsynlig at det går bra..

Vet jeg har mye subjektiv info her, men vet også at det er så forskjellige prosenter ute og går, så om man informerer med slike prosenter med sjanser/risiko så bør man altså informere om hvor man kan lese dette, evt lære mer.

Du vet, det er så mye rart som ligger ute på nett. Derfor liker jeg at man legger ved henvisninger ;)

Men det er meg.. :)

Lenke til kommentar

Man bør være litt forsiktig med slike prosenter, evt ta med henvisninger til hvor du finner denne informasjonen.. Jeg tok f.eks. UL i uke 7, og hjertet slo. 2 dager etter mistet jeg.. Og det er så mye mer som virker inn.. Jeg har f.eks. fått påvist høyere risiko for blodpropp, og for slike som meg er visst risiko for SA 90%. Jeg er i mitt 5 svangerskap nå, alle de 4 andre mista jeg før uke 8. Positiv test betyr ikke mest sannsynlig at det går bra..

Vet jeg har mye subjektiv info her, men vet også at det er så forskjellige prosenter ute og går, så om man informerer med slike prosenter med sjanser/risiko så bør man altså informere om hvor man kan lese dette, evt lære mer.

Du vet, det er så mye rart som ligger ute på nett. Derfor liker jeg at man legger ved henvisninger ;)

Men det er meg.. :)

Dette er bare statistikk, som jeg fant ved å google. Nå er det så lenge siden at jeg ikke husker hvor jeg fant det, men skal ha det i tankene i fremtiden at jeg bør legge ved link.

 

Hvis det er 95% sjanse for at det går bra, er det også 5% sjanse for at det ikke går bra. Så jo, for folk flest betyr en positiv test at det går bra. At du mistet betyr ikke at det ikke går bra mesteparten av tiden. De fleste kan trøste seg med at det som oftest går bra. 

 

Leit at du har mistet så mange ganger, håper det går bra denne gangen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er sikkert mange studier med forskjellig resultat, men i følge studien fra Folkehelseinstituttet som er gjengitt i denne artikkelen er risiko for spontanabort for kvinner mellom 40 og 44 år 22 %. 

 

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2009/03/23/85848/risiko-spontanabort-mindre-enn-antatt

 

Statistikk er kun det - statistikk - og viser kun gjennomsnittstall. Til grunn for statistikken ligger det jo mange enkeltskjebner, hvor noen har hatt mange fler spontanaborter enn gjennomsnittet, og andre må aldri gå gjennom dette. Forferdelig trist for de som rammes. 

 

Krysser fingrene for alle dere modne mammaer to be, håper den lille spiren deres klorer seg fast!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...