Gå til innhold

Masse spørsmål: privat/offentlig, sædreservasjon, egenandel


Inreae

Anbefalte innlegg

 

Hei!

 

Vi har så smått begynt å snakke om å prøve å bli gravide. Det vil si - vi har snakket om det lenge allerede, men det er først nå vi begynner å undersøke mulighetene ordentlig. Vi er begge klare på at vi ønsker å bruke en åpen sæddonor og at vi ønsker å gjennomføre behandlingen i Norge, helst Oslo. I utgangspunktet er tanken at det er jeg som skal gå gravid.

 

Jeg synes at all informasjonen der ute er veldig forvirrende, og selv om jeg har lest mange forumdiskusjoner og informasjonsskriv sitter jeg igjen med mange spørsmål. Tenkte derfor at det kanskje var noen her inne som har vært gjennom prosessen før oss som kunne svare på noen av dem!

 

Først og fremst lurer vi på om vi er mest tjent med å velge behandling i det offentlige eller det private. Dette dreier seg da hovedsakelig om ventetiden mellom hvert forsøk. Fordi vi har begynt å tenke på dette såpass tidlig - vi ser ikke for oss å begynne å prøve før om 1,5-2 år - er det ikke hastverk med ventetiden fra søknad til oppstart, men ingen av oss ønsker en situasjon der vi ikke blir gravide på første forsøk og deretter må vente 3-4 mnd på neste forsøk. Jeg ser at noen skriver at de fikk forsøk hver andre måned på Riksen, dette burde holde, men noe særlig lengre enn det ønsker vi ikke å vente mellom forsøkene. Vi vil selvsagt ikke betale unødvendig og tenker derfor at det kanskje er best å velge offentlig, men står valget mellom uutholdelig ventetid og pengene er vi så heldige at vi kan ta oss råd til å velge privat. Regner med du møter hyggelige og profesjonelle folk begge steder.

 

Vi kunne også tenke oss muligheten til å reservere sæd fra donor til nummer to, da planen per nå er at min kjære skal gå gravid en gang hun også og vi kunne tenke oss at barna våre er biologiske halvsøsken. Er dette mulig på Riksen?

 

Angående medisiner: Hva er det vanlig at medisinene i forbindelse med hver behandling kommer på? Og er det slik at man får dekket alt over 15 000,- i medisiner per FORSØK (altså per inseminasjon), eller tilsammen?

 

Og mens vi først er inne på penger - må vi være gift for at min kjære skal være registrert som medmor allerede fra barnets unnfangelse? Jeg har oppfattet det slik og håper at det stemmer, for vi er begge nokså klare på at det å bruke penger på å bli gravide går foran å bruke penger på bryllup - og ingen av oss vil ha et veldig beskjedent et, for å si det sånn.

 

Og så til sist - hva er egentlig første steg i prosessen? Ringer jeg bare fastlegen?

 

Beklager drøssen av spørsmål på en gang, mye jeg lurte på her... Veldig takknemlig for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. :)

 

Jeg kan svare på noe.

Ville absolutt gått privat, dersom dere har penger. På riksen er det ikke mulighet for søskenforsøk med samme donor, og det synes jeg er veldig synd. Privat har dere mye større frihet til å velge donor, se barnebilde av donor og diverse dersom dette er viktig for dere :) jeg vet ikke om noen privatklinikker i Oslo da vi vil til storkklinikk selv, men dere finner sikkert mye info på nett. Lykke til, det er spennende dette :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første steg i prosessen er å ringe fastlegen hvis dere vil gå offentlig. Da får dere henvisning.

Dersom dere vil gå privat tar dere direkte kontakt med den aktuelle klinikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar feberfri!

 

Vi har nå bestemt oss for å bruke IVF-klinikken i Oslo, hovedsakelig pga dette med søskenforsøk. Ser at det da ikke blir nødvendig å begynne å søke helt enda, siden det knapt er ventetid. Det er jo deilig, og selv om jeg gjerne vil sette i gang så snart som mulig er det en del som må falle på plass først, så jeg får bare smøre meg med tålmodighet og nyte tiden hvor vi bare er to en stund til :)

 

Hvis noen andre har erfaringer, tips og gjerne prisoverslag (forsøk + sæd og frakt + medisiner) per forsøk, settes all info stor pris på!

 

Hilsen babysyk i forberedelsesfasen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Ville også definitivt valgt privat, vi har vært to ganger på IVF-klinikken og ble begge gangene gravide på første forsøk (er gravid nå. :) Dere trenger ikke være gift, det er ikke vi. Den som ikke er gravid søker i løpet av graviditeten om å bli medmor, og etter et par uker er det i boks. Da kan man også ordne alt av permisjon fra jobb, søke NAV om foreldrepenger osv. Viktigste er bare at donor er åpen.

 

Pris er litt vanskelig å svare på, vi kjøpe to barneretter med en gang (en donor kan ha maks 8 barn i Norge, så vi kjøpte to rettigheter fra samme donor til søskenforsøk) som kostet 625€ per stk. I tillegg er det pris for hver dose sæd, ser at det har blitt en del dyrere siden vi kjøpte. Med åpen donor koster det 429€ per dose (vi kjøpe 5 med en gang) og frakt er på 275€. I tillegg koster det for hvert forsøk på IVF-klinikken, ca. 8200 kr. Men da følger det med god oppfølging, ultralyd av livmor/eggstokk både før forventet eggløsning og i forbindelse med insemineringen (så prognosene for graviditet er så bra som mulig) + ultralyd i uke 7+ om det er vellykket. :-)

 

Vi måtte forresten ikke ta noen form for medisiner i noen av graviditetene, det var min samboer som var gravid sist og jeg nå. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bobo2014!

 

Tusen takk for veldig utfyllende svar, og så så detaljert! Veldig kjekt å høre at dere har så gode erfaringer derfra. Jeg tror vi kommer til å gjøre det mye på samme måte som dere, og da er det jo fint å høre solskinnshistorier!

 

Masse lykke til med graviditeten!

 

Stor klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...