Gå til innhold

hvordan planlegge dette?


Salvador

Anbefalte innlegg

Samboer som også er far til barnet vil veldig gjerne være med på fødselen, men han må jo jobbe også. Har termin 1.aug. hvordan planlegger dere så far kan være med på fødsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, men dei fleste arbeidsplassa gir far 1-2 veke fødselpermisjon. Men d e stort sett frå sjølve fødselen.

Kjæresten min får d, men der e d heller meir tvilsomt om han rekk fødselen sia han jobba på sjøen, og e vekke rundt termin, men han får lov å reise heim om dei ligg t land når eg ringe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at man har krav på to ukers ulønnet omsorgspermisjon i følge arbeidsmiljøloven.

Noen arbeidsgivere gir nybakte fedre lønnet toukers omsorgspermisjon, men dette er ofte regulert av tariff eller spesialordning mellom arbeidsgiver-arbeidstager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Disse to ukene går ikke på bekostning av foreldrepermisjonskvoten på 49/59 uker. Og NAV vil ikke utbetale noe til far i disse to ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dei krav på d? D viste eg ikkje, eg trudde d va opp til kvar enkelt arbeidsplass. Når eg fekk førstemann "fekk" min dåværande kjæreste kun 1 veke, arbeidsplassen brukte ikkje å gjer slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :) Men det blir litt vanskelig å planlegge når den permisjonen skal tas ut, siden jeg ikke vet når jeg føder... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok😉

Den omsorgspermisjonen kan tas ut to uker før/etter fødsel/termin. Så det er noe fleksibilitet i loven.

Men disse barna kommer jo akkurat når de selv vil...

Et tips kan kanskje være å planlegge ferie rundt termin, for så å omgjøre ferien til omsorgspermisjon om noe skulle skje i hans ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Men uansett, så har han vel krav på fri den dagen du føder? Mannen her skal gå på jobb som vanlig rundt termin, men skjer det noe, så får han bare hive seg i bilen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...