Gå til innhold

Familiegjenforening


aIex92

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er gift med en egyptisk mann og har 2 barn, pa 3 og 1 aar sammen. og vi har bodd i egypt naa i 4 arr. Men pa grunn av okonomiske probIemer og jobbmangeI, vurderer vi naa a fIytte tiIbake tiI Norge.

 

Spm mitt er da om hvor Iang tid jeg ma regne med at heIe prosessen viI ta.....og om det er et krav at jeg maa ha fastjobb? Det jeg er redd for, er at jeg ska fIytte med barna og inntrigrere oss og pIutseIig faa avsIag. Og er det sIik at han kan opphoIde seg i Norge tiI vi faar svar????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Hei! Jeg befinner meg i samme situasjon som deg og vil gjerne dele historien min også og får håpe at noen kan svare oss eller veilede på hvordan vi kan gjøre dette.:(

 

Jeg bor i Istanbul med mannen min som er tyrker. Vi hadde verdens fineste bryllup i august i fjor. Vi ble ikke offisielt mann og kone før desember 2015. Jeg har flyttet til istanbul siden februar 2016. Jeg elsker han så høyt og vet at han gjør det samme, vi giftet oss selvom familien min var imot det. Jeg er ulykkelig i denne byen, Jeg har ingen venner eller beskjente utenom ham, jeg er redd når jeg går ut døren. Det er ingen lov og regler her, har angst når jeg krysser veien, angst for de folka her. Jeg vil gjerne flytte tilbake til Norge men, ikke uten ham. Jeg klarer ikke å tenke på tanken å bo uten ham igjen. Vi har ikke søkt UDI enda, fordi jeg ville først prøve å bo her 6 måneder til, men nå har vi bestemt oss for å søke i juni, selvom han er ikke så keen på flytte til Norge. Han gjør det for min skyld.

 

Kort fortalt:

*Jeg har vært uten jobb siden 2014 ( interiør designer)

*Vi møtte hverandre i 2012

*Han er utdannet regnskapsfører ved universitet i istanbul

* Har sitt eget firma hvor han pusser opp båter og yachter i Marina fordi det er bedre betalt (en jobb som kan lett skaffes i Norge)

 

Det vi har tenkt er at jeg finner meg jobb først og fremst i Norge, bruke egenkapitalen vi har spart for å kjøpe en leilighet. Kan han da få bo hos meg mens han venter på svar?  Hvor langt tid tar det til vi får svar fra UDI, står om at det tar 17 måneder, men andre steder står det noe annet. Hva om jeg skaffer han en jobb går det da fortere? 

 

Unnskyld for at det ble litt langt og masse spørsmål, men jeg kan ikke tenke meg å dra fra han igjen og om igjen. Har fått nok av flyplasser. Vær så snill UDI og les dette! Vi som har giftet oss med utenlandske menn eller kvinner, hvorfor skal vi slite så mye for at vi har forelsket oss i mennesker som har ikke samme statsborgerskap som oss? Tyskland med 80 millioner av innbyggere har ikke så store krav slik som det er i Norge som har 5 millioner av innbyggere. Heller ikke Sverige eller Danmark har så strenge regler. 

 

Kan noen vær så snill som er eller har vært i samme situasjon som oss fortelle om deres erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...