Gå til innhold

Vil du fortelle din fødselshistorie?:)


Sage90

Anbefalte innlegg

Jeg er førstegangsfødende i november i år. Brått gikk det opp for meg at jeg skal føde og jeg lurer derfor veldig på hvordan fødslene til dere andre her inne var?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Fortsetter under...

Har nr 2 rett rundt hjørnet. Men kan fortelle om nr 1. Fødselen startet med vannavgang hjemme midt på natten. Kom ikke i gang med rier før mange timer etterpå. Måtte inn på sykehuset på sjekk siden vannet hadde gått, men sendt hjem. Utover ettermiddagen/kvelden kom riene ordentlig i gang. Ble sendt hjem fra sykehuset to ganger fordi "du er førstegangs, dette kommer til å ta mange mange timer til". Der tok de feil. I løpet av en times tid gikk jeg fra 3-10 cm, og jordmor ble rimelig lang i maska da hun kom innom for å sjekke. Håndterte smertene greit uten lindring, men var oppe å gikk stort sett hele fødselen. Hadde kraftig bekkenløsning og det var så ubeskrivelig vondt for bekkenet å ligge i senga med rier. Hadde god hjelp i å henge over og gå med prekestol. Verste del av fødselen var da jeg til slutt måtte over i senga. Fikk han rett opp på brystet, og han tok med en gang brystet uten problemer. Alt i alt en fin opplevelse (fra vi endelig fikk komme inn på føden. Mottakelsen og behandlingen vi fikk på mottaket var elendig, og der følte vi oss rett og slett dårlig behandlet pga førstegangsfødende). Spent på nr 2 som kan skje når som helst nå 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødselen min var overstått på fire timer. Begynte med vannavgang midt på natten, reiste til sykehuset med rier som kom med få minutters mellomrom to timer senere, og litt under to timer etter vi ankom sykehuset var babyen ute.

 

Da jeg ankom sykehuset ble jeg stående ved enden av senga med rier, men jordmor og mannen fikk overtalt meg til å flytte meg til badekaret. Jordmor sa jeg kunne føde i badekaret hvis jeg ville, men mot slutten fant hun ikke babyens hjerteslag med doppleren, så hun ville ha meg ut av badekaret. Med litt hjelp fra mannen og jordmor kom jeg meg ut, men de fikk ikke sjekket babyen for etter tre pressrier til var han ute. Babyen var sunn og stor :) Fødte stående med hendene på senga.

 

Jordmor tok imot babyen, men ga han til meg umiddelbart og jeg fikk legge meg i senga med han.

 

Førstegangsfødende, og klarte meg fint uten smertelindring. Det var vondt, men mellom hver rie kom jeg til at jeg tålte smertene greit og dermed hadde jeg ingen grunn til å be om noe smertelindring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Ser tråden er gammel, men mange som har kikka så jeg kan skrive min også da den er 95% god 😊

Våkna av at jeg trodde jeg måtte ubeskrivelig på do rundt 03:25 og rakk akkurat å bikke rumpa utom senga da jeg skjønte det var noe anna 😅 vannet gikk utover gulvet mens jeg halv-lå så jeg tørka opp det jeg fikk til og gikk på do og ringte føden der det ble konstatert på tlf at jeg skulle inn så fort det lot seg gjøre, men vi trengte ikke å stresse. Vekka mannen min og 04:20 starta vi og 05:10 ankom vi avdelinga. Der ble vi vist til et rom i påvente av siste modningsfase og fikk to bånd på magen som målte puls og rier. Det tok ikke lang tid før vi ble flytta til "føderommet" vi skulle ha og jeg fikk beskjed at jeg kunne slappe av litt i senga som sto der fram til nesten full åpning. To sjekk senere av åpning plasserte de meg på fødebenken ( hadde skrevet og sa der og da jeg IKKE skulle dit da jeg har opplevd mitt i barndom og ungdom, men det var ikke et valg jeg fikk så minus nr 1.) Klokka var da rundt 06:40 og jeg fikk ønsket om kun lystgass oppfylt selv om de "maste" 3-4 ganger om epidural og tømming av tarm, hehe 😅 sa til slutt noe surt på kav nordnorsk (er halvt nordnorsk og snakker til vanlig trøndersk) at den epiduralen kunne de stappe et visst sted, gi til noen som ville ha eller slutte å spørre da jeg hadde nevnt hver gang at jeg visste det kom til å bli vondt, men jeg var vandt med smerter da jeg sliter noe j... med rygg og nakke i dagliglivet om det er mye belastning en dag. Jordmor gliste litt da hun skjønte jeg ikke var sint og ikke sa det for å være stygg som hun sa 😊 

vel i gang med kraftige rier og lystgass kasta jeg bare opp en gang. Dette da det var en blanding av lett angst og vondt selvfølgelig. (Smerter ca på en 7,5 under de værste) :) etter vaktskifte fikk vi ei *%$!_@ som åpna med navnet sitt og "du får ikke spesialbehandling selv om du har opplevd overgrep, du har valgt å bli gravid selv!" Jeg svarte at "det blir noe anna og du har ikke noe i helsesektoren å gjøre hvis du ikke kan sette deg inn i at vedkommende man gifter seg med blir noe helt anna enn overgriper!" Tonen mellom oss ble ødelagt og min mann ble dessverre konstant mast på om å ta pause, spise, drikke hvor han avslo mer og mer irritert. Han henta saft til meg og han to ganger forsåvidt og da var jordmor(hun som hjalp til/tok imot barnet) veldig fornøyd. Litt før 09:00 kom hun med saks hvorpå jeg dessverre klikka og sa at det kunne hun glemme, den skulle hun holde langt unna meg!! igjen på kav nordnorsk. Det var omtrent samtidig som det ble bittelitt vondt i sjeden også. Minus 2 av 2, Hun begynner så å utvide meg der nede som hun kalte det ved å strekke i kjøttet og kjønnslepper. Jeg vet jeg ba henne slutte flere ganger da jeg begynte å få angst grunnet tidligere hendelser. Medhjelper reagerte forresten på dette.. Hun som holdt på var ikke lydhør så etter et par beskjeder gikk jeg automatisk i forsvar og klemte knærne sammen hvor hun presser de fra hverandre og fortsetter. Jeg fikk angstanfall, puls og blodtrykk på frøkna falt til null og ble der i ca 60 sek. før de fikk roa meg mens min kjære hviska beroligende ord i øret mitt også (husker ikke hva han sa, men han var den som henta meg fra "tåka" igjen lyn forbanna på jordmora og skjelte ut ho etter å ha fått meg tilbake) jeg kom til meg selv igjen og medhjelper beklaga, men de måtte klippe fordi frøkna satt fast. Jeg svarte da at om de måtte var det greit, men HUN skulle klippe og sy, ikke "den andre greia som e her" sa jeg. Fikk det som jeg ville og etter en pressrie til kom vidunderet 09:34 med en score på 9 av 10 der 10 er toppscore og min mann fikk klippe navlestrengen. Vi fikk hjelp over i senga igjen etter at frøkna hadde spist litt, fikk faktisk "sjampagne" og sovna til klokka var 12:30. Da fikk vi hjelp over til et firemannsrom og min mann måtte til slutt dra for å få komme igjen etter middag da besøkstid dessverre var over.. Jordmor som var så interessant tok ikke samtalen etterpå, men det måtte hun som tok imot oss gjøre og når jeg fortalte sannheten kontra det som sto i notatene og medhjelper bekrefta min versjon ble hun morsk og sa det kom til å få følger for "slik skulle ikke deres ansatte oppføre seg"

Jeg skriver disse negative tingene også fordi det ikke er rett gjort og skal ikke skje. Det skjer nesten aldri (kikka og googla MYE og funnet 2% av historiene som kan sammenlignes) samtidig er det også for at OM baby skal sitte fast går det bra i (ca) 99% av tilfellene i Norge og Skandinavia hvertfall :) mennesket som kom etter vaktskifte fikk konsekvenser for oppførsel og ble fulgt opp til hun ble pensjonert et par år etterpå, hun fikk ikke ta imot alene etter dette og vår datter er i dag en frisk, sta og fantastisk jente. Jeg husker (og det er viktig å tenke på for de som skal føde også) at regnet fra vannet gikk ca 03:30 til hun var ute 09:34 samme morgen er maks 50 min av 6 timer negativt og hadde garantert ikke vært det om jeg ikke hadde fått "tildelt" hun jeg ble. Det er ikke godt å føde, men det er ytterst sjelden ille og kroppen er laget for å takle det og jobber man med kroppen går det meste knirkefritt 😊❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kl 01 på natta fikk jeg rier. De var kraftige og regelmessige fra første stund og kom hvert minutt ca. Vannet gikk ca kl 0130. Var på fødeavdelinga kl 0330. Da hadde jeg 8 cm åpning. Babyen var født kl 0508 så det tok bare fire timer fra rier startet til baby var født. Drømmefødsel uten smertelindring og jeg kjenner meg ikke igjen i noen av skrekkhistoriene som andre har fortalt . 

Anonymkode: 9aa6b...842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...