Gå til innhold

Kveldsuro


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Dette blir et veldig langt innlegg, men håper noen tar seg tid til å lese gjennom:

 

Jeg har en liten gutt på syv uker. Siden han var to uker gammel har han vært svært urolig om kveldene. Uroen kan begynne allerede i 16-17-tiden og varer et par-tre timer (ofte lengre) før han roer seg. I begynnelsen tenkte jeg dette måtte være kolikk da det virket som han hadde en del ubehag i magen. Han var ganske urolig på formiddagene òg. De to siste ukene har imidlertid magen bedret seg og han er stort sett vært blid og fornøyd på dagene (etter han fikk rotavirusvaksinen på tirsdag har han imidlertid vært sutrete store deler av dagen – håper dette endrer seg igjen).

 

Jeg tror derfor ikke det er kolikk, men at dette rett og slett skyldes at han blir overtrett. Det er generelt vanskelig å få han til å sovne, også på dagtid. Han må bysses/vugges/trilles i søvn for å sovne. På formiddagene går dette som regel ganske greit og han sovner noe lettere da. Han sover dessverre ikke så lenge om gangen (som regel toppen 45 min). For å unngå at han blir overtrett har jeg begynt å legge ham etter han har vært våken en til to timer. Dette fungerer noenlunde greit på dagtid, men på kvelden skjærer dette seg helt. Han «nekter» å sovne selv om han ganske er trett. Han virker ekstremt oppskaket; han veiver med hendene og sparker med beina, og må konstant bysses/vugges samt vandre rundt mens jeg hysjer høylytt for at han skal holde seg rolig. Det skal imidlertid svært lite til for at han begynner å gråte igjen (jeg kan for eksempel ikke sette meg ned og bysse ham sittende; han aksepterer kun at jeg går/danser rundt).

 

Jeg bruker ofte et par-tre timer på å få han til å sovne når han er slik (som er nesten hver eneste ettermiddag/kveld). Han bruker smokk og denne roer ham ned. Dessverre stutter han så intenst på denne når han er i denne «tilstanden» samt veiver sånn med armene at han mister den fort og da er det ny runde med skriking og kaving.

 

Denne uroen gjør også at ammingen om kvelden er svært slitsom (jeg fullammer). Han river seg flere ganger fra brystet (noe som gjør at han svelger en del luft) og dette resulterer som regel i at han blir «sint» på brystet og vræler og skriker med puppen i munnen. Det virker som han fortsatt er sulten, men det er umulig å legge ham til når han er slik; han kan kanskje ta et par «drag» når vi har fått roet han litt ned, for så å bli rasende igjen.

 

Jeg har for øvrig forsøkt å amme i ulike stillinger når han er slik, uten hell. Som regel ender dette med at han etter hvert blir utslitt og dupper av i 15-20 min. Etter en slik lur kan han amme og normalt igjen.

Jeg vet at kvaliteten på melken er annerledes på kvelden, og det er mulig det er dette som gjør han så opprørt. Jeg er ganske sikker på at jeg har mer en nok melk og at utdrivingen fungerer bra. Jeg tror hovedgrunnen til at han blir så urolig ved brystet er at han er overtrøtt da han har slike tendenser på dagtid også dersom det er lenge siden han har sovet. På dagtid er det imidlertid mye lettere å roe ham.

 

Heldigvis roer han seg som regel ned i 22-23-tiden og sovner greit om natta (han spiser tre-fire ganger).

 

Vi har for øvrig ikke innført noen rutiner (annet enn at jeg forsøker å få han til å sove etter toppen 2 timer med våkentid) ennå ettersom jeg har forstått det slik at det ikke er noe poeng i å innføre rutiner før barnet er rundt tre måneder.  

 

Etter en del googling har jeg skjønt at det er ganske vanlig med kveldsuro, og at man bare må «stå han av». Men dersom noen har tips/erfaringer som de kan dele (for eksempel hvor lenge kan denne fasen vare, hvordan man kan forebygge overtretthet) hadde jeg satt stor pris på det. Særlig problemene med amming på kvelden er tungt for meg, og jeg føler meg «avvist» og maktesløs ettersom jeg da ikke vet hvordan jeg kan trøste ham (annet enn at jeg selvfølgelig vugger og bysser etter beste evne). Vi har forsøkt bæresele og en hengevugge, men kan ikke se at dette hjelper særlig.  

 

Tusen takk for alle svar, damer!

 



Anonymous poster hash: 46ef2...c7e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

PS. fysioterapeuten har sett på ham ettersom han ble tatt med vakuum, men han har ingen låsninger i nakken.

 

TS 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysioterapeut er null verdt. Dra til manuellterapeut eller kiropraktor.

 

Ellers, han er 7 uker? Og våken to timer før søvn?? Min er 8 mnd og er trøtt etter 2 timer våkentid! Kan du ikke legge ham når han er trøtt istedenfor etter klokka? Høres ut som han får fryktelig lite søvn?

 

Anonymous poster hash: 28eca...a21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder ham ikke våken i to timer i strekk; jeg begynner som regel å forsøke å få ham til å sove etter han har vært våken en times tid. Ser jeg tegn til tretthet forsøker jeg selvfølgelig å få ham til å sovne, men jeg synes han sjeldent gjør dette før det bikker helt over til overtretthet.

 

Jeg synes selv han sover lite, og det er litt av bakgrunnen for innlegget. Han sover korte økter på dagtid (dette hadde bedret seg før han fikk vaksinen; nå er det tilbake til korte økter), og jeg føler jeg bruker store deler av dagen på å få ham til å sove.

 

Jeg er skeptisk til alternativ medisin og har liten tro på manuellterapi og kiropraktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder ham ikke våken i to timer i strekk; jeg begynner som regel å forsøke å få ham til å sove etter han har vært våken en times tid. Ser jeg tegn til tretthet forsøker jeg selvfølgelig å få ham til å sovne, men jeg synes han sjeldent gjør dette før det bikker helt over til overtretthet.

Jeg synes selv han sover lite, og det er litt av bakgrunnen for innlegget. Han sover korte økter på dagtid (dette hadde bedret seg før han fikk vaksinen; nå er det tilbake til korte økter), og jeg føler jeg bruker store deler av dagen på å få ham til å sove.

Jeg er skeptisk til alternativ medisin og har liten tro på manuellterapi og kiropraktor.

Han sovner ikke når du triller i vogn heller? Hvilke tegn på tretthet ser du da?

 

Du kaller manuell terapi og kiropraktor alternativ medisin?? Hehe... Ikke lett å ta deg seriøst nå altså. Vil du hjelpe ungen? Bestill time hos noen som kan det. Fysio er bare "dulling".

 

Anonymous poster hash: 28eca...a21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han sovner ikke når du triller i vogn heller? Hvilke tegn på tretthet ser du da?

 

Du kaller manuell terapi og kiropraktor alternativ medisin?? Hehe... Ikke lett å ta deg seriøst nå altså. Vil du hjelpe ungen? Bestill time hos noen som kan det. Fysio er bare "dulling".

 

Anonymous poster hash: 28eca...a21

Det er vel ganske omstridt hvorvidt kiropraktikk har noe for seg, så jeg mener det ikke er galt å kalle det alternativ medisin. Jeg må innrømme jeg ikke helt vet hva manuellterapi går ut på, men oppfatter at dette er litt samme greia. Ønsker selvfølgelig å gjøre alt jeg kan for barnet mitt, og hadde fysioterapeuten sett tegn på låsninger hadde jeg selvfølgelig forsøkt manuellterapi/kiropraktor. Vedvarer uroen kan det være vi forsøker dette, men jeg tror altså det dessverre ikke er en rask løsning på vårt problem, og at dette er ganske normalt for spedbarn (dette er i hvert fall tilbakemelding fra helsesøster og lege).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Jeg er selv kiropraktor. Når det gjelder "alternativ medisin", så er hverken kiropraktikk eller manuell terapi under dette begrepet. Både kiropraktorer og manuell terapeuter er autoriserte helsepersonell under gjeldende lovverk. Kiropraktorer har 5 års utdannelse med svært mye medisin i studiene, og manuell terapeuter er videreutdannede fysioterapeuter; dvs de har til sammen 5 års studier bak seg også. Det er ikke uten grunn at disse profesjonene har rett til å sykemelde, henvise til røntgen og spesialisthelsetjeneste, samt har noe refusjon (dessverre svært lite) fra staten. Fysioterapeuter har svært lite kunnskap når det gjelder leddlåsninger, ettersom dette ikke inngår i deres studier. (de kan ta kurs, men dette er som regel svært korte kurs, og ikke hele årskurs som kiro/man.ter. har)

Når det gjelder ditt barn kan det veldig godt hende det er noe som regnes som normalt, og ikke trenger behandling, men bare fordi en fysioterapeut mener at det ikke er låsninger i nakken betyr ikke dette at alt er 100% bra. Det kan like gjerne være låsninger lenger ned i ryggen eller bekkenet. Dette er noe som en dyktig og erfaren kiropraktor eller manuell terapeut kan vurdere (det er ikke alle som er like gode til å undersøke og behandle barn, så gå gjerne etter anbefalinger!). Ellers: hvis det er noe som kan regnes som normalt vil det jo som regel endres med tiden. :-) Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Som å høre starten her... :)

Første trøst: det blir bedre!

Myyyye uro her, men ikke kolikk, bare vanskelige kvelder de første par mnd. Tror nok det var magevondt endel av det, selv om vi gjorde alt for å få ut lufta. Dessverre ikke alltid man får gjort annet enn å trøste de gjennom det. Vesla sov som oftest godt, men hadde en periode rundt 8 uker med nettopp lakenskrekk på dagen. Dupper på maks 30-60 min og selv i vogna var det vanskelig å finne roen. Passet godt med utviklingstrinn rundt den tiden, og plutselig gikk det over :) Om du ikke har appen Wonder weeks vil jeg anbefale den. Forklarer mye! Nå er hun 14 uker straks og i en periode med mye søvn etter en ukes tid med litt lakenskrekk igjen. De sliter gjerne med sovingen når det skjer mye både i hode og kropp. Ikke ulikt at vi også kan slite med å sove feks foran en stor eksamen eller om livet plutselig endres på et eller annet vis. Husk at slik har de små det nesten hele tiden!

 

Ang ammingen så tok vi gjerne rapepause når kavingen startet. Ofte var det luft som ville ut. Ellers hendte det at pappan "underholdt" henne i 10-15 min med å bære henne rundt/evt bysse om hun gråt før hun igjen kom på puppen. Da diet hun roligere igjen. Må prøve seg frem til hva som virker. Andre ammer i bæretøy i slike perioder og det sies å virke bra også!

 

Overtrøtthet skjer også og før var vinduet mellom trøtt og overtrøtt ikke-eksisterende her, og siden hun er min første ser jeg i ettertid at jeg ofte var for sent ute. Alt ble mye lettere etter ca 10 uker da hun plutselig viste tydelig at hun ble trøtt før det var for sent :)

 

Men ja, må bare stå i det! Og det går over. Plutselig en dag endrer alt seg. Artige disse små ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...