Gå til innhold

Redd for å skade babyen med trening!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg leser og leser på nett, spurt PT osv om hva som er greit og ikke under graviditeten. Men alle sier forskjellig! Er så redd for å gjøre noe galt.
- Feks puls: noen sier bare 60% av makspuls, andre steder står det oppmot 90% om du er godt trent. Andre sier at det ikke er noe bra mål uansett, man på "kjenne etter"

 

kjenne etter...det synes jeg er vanskelig, for jeg var mye sliten før graviditet og vet at jeg må "presse" litt i starten for å bli varm og kose meg på trening. Nå hadde jeg en steptime hvor jeg sluret i 60-70%, men følte meg dødssliten og litt svimmel - burde jeg bare gitt meg, kan jeg ha gjort skade? Sånne spørsmål svirrer i hodet mitt.

Annet eksempel er styrketrening: kan jeg trene magen? Er det bra å trene magen? Kan jeg gjøre det som før, relativt tungt? Leser også så mye forskjellig: alle sier det er bra å trene mage, men noen legger opp til superlette øvelser, mens andre sier "tren som før".

 

Og hvordan vet man at man holder på å bli overopphetet? Svetter jo en del på trening!

Er bare i starten av første trimester, og stresser som få.



Anonymous poster hash: 51bb9...29c
Lenke til kommentar

Fortsetter under...

Man kan stort sett trene som vanlig. Trening er sunt og bra for både deg og babyen. Du vil føle deg bedre, ha mer energi, og mindre risiko for komplikasjoner under fødselen dersom du trener i svangerskapet.

 

Jeg har holdt meg unna  intens utholdenhetstrening, men utenom det har jeg ikke tenkt noe over hvor høy pulsen er. Hvis jeg hadde blitt svimmel og dårlig ville jeg tatt det roligere neste gang, men babyen tar ikke noe skade av at man føler seg dårlig etter en treningsøkt.

 

Man kan også ha dårlige dager. F eks har jeg hatt dager hvor det føles som jeg ikke har trent på flere måneder, til tross for at jeg trener flere dager i uka. Tar det litt roligere de dagene.

 

Du kan trene magen som normalt i 1. trimester, fra 2. trimester må du unngå push ups og sit ups, men kan trene magen på andre måter.

 

Det tar en stund før man blir for varm. Lite sannsynlig at du klarer dette på den halvtimen/timen en treningsøkt varer. Husk å drikke rikelig med vann under og etter trening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...