Gå til innhold

Hun vil ikke ha flere barn?


Pappa til g5 og stefar til j4

Anbefalte innlegg

Hei, jeg sliter litt med en sak med min kjæreste for tiden. Vi har vært sammen i 1,5 år og bor enda ikke sammen. Men har planlagt og omsider flytte sammen til sommeren. jeg har en gutt på 5 år som begynner på skole til høsten, og hun har en jente på 4. Men problemet mitt er at jeg føler ikke jeg er ferdig i det hele tatt med barn, og ønsker meg veldig minst ett barn til. Men hun derimot er "skråsikker" på at hun ikke vil ha flere barn, og klarer ikke tanken på hverken permisjonstiden eller babylivet igjen.. Og hun har hatt en "dårlig" opplevelse føler jeg, ang sitt første barn, hvor far ikke var tilstede nok. Og i tillegg var barnet et kollikkbarn som skapte stor uro i den beste tiden med babyer.. Hva gjør jeg? Jeg vil så veldig ha flere barn, og sammen med henne, for jeg er sikker på at sammen kommer vi begge til å få en annerledes opplevelse av dette med familieliv og samhold!(ble alene med min gutt da han var 1,5 pr) Men hun har hovedbremsene på og sier hun ønsker ikke flere.. Hjelp:/ frustrert pappa..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

vel, for det første så har dere ikke flyttet sammen, og opplevd hvordan dere to fungerer som en familie i familietilværelsen. Det betyr at det kan hende hun endrer mening etter hvert når hun selv får følelsen av at det blir å fungere, og dere to klarer å samarbeide. For det andre er dette med å snakke om fremtidige barn sammen noe du har gjort lurt i å diskutere på forhånd av at dere flytter sammen og blir etablert. Men siden dere har to svært ulike ønsker om fremtiden sammen, ender det alltid opp med at en må endre sine mål, mens den ene får det livet den ønsker. uansett er det ikke riktig å møte på ulike veier, men heller finne en mellomvei som fungerer for begge. Det du absolutt ikke må tenke på, er å endre hennes mening, dette blir feil. Det er greit å diskutere det, men uten det målet å overbevise henne, dette vil bare skape krangel og dårlige miner, og hun vil føle seg presset til å gjøre ting hun ikke vil. Og, det å få barn ER en svært stor ting å gjøre, og det trenger ikke bare være hennes dårlige erfaringer fra tidligere ang. kolikk og manglende omsorg fra faren, men bare det å gå gjennom hele prosessen med graviditet, amming, smerter osv. Det du trenger å finne ut av, og bruke litt tid på, er å se for deg en fremtid med eller uten det ekstra barnet i ditt liv. Klarer du å leve livet uten det ekstra barnet? klarer du det ikke? Det er tydelig at du har erfaring med å ta vare på barnet ditt på egenhånd, og sats heller på å vise at du har de ferdighetene når dere flytter sammen. Måten du kommuniserer er det viktigste du kan gjøre i denne situasjonen, siden det å presse eller prøve å overbevise blir å gjøre stikk motsatt i din situasjon. Om hun føler seg presset, vil hun nok bare bli mer offensiv og bestemt i sin avgjørelse. uansett er avgjørelsen hennes, men du kan hjelpe henne med å få riktig syn på situasjonen. Du kan snakke med henne, på en rent teoretisk måte om hvordan babylivet deres kunne vært og vil være om dere noen gang får barn sammen, forklar hva du kommer til å gjøre for at livet deres blir lettvint og hun ikke får så mange påkjenninger. si at du bare vil at hun skal vite hva du er istand til å bistå med, og hvor lykkelig dere kan bli. bare husk å aldri få samtalen til å virke som en overbevisning :-) 

 

I bunn og grunn, enten gi det tid, prøv å snakk til henne igjen med mål å vise henne hvordan det kan være å ha barn sammen, uten at det er nødvendig. Gi henne ro til å tenke gjennom det uten å føle seg presset, og forklar at du ikke vil tvinge henne til noe hun ikke vil, men at du gjerne vil fortelle henne hvordan livet deres kan bli i den situasjonen. Hvis hun fremdeles sier nei, må du bare godta det og enten fortsette forholdet med forbehold om at dere ikke får barn sammen, eller avslutte forholdet fordi dette ikke er den fremtiden du ønsker. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt og utfyllende svar!!

 

Nei, jeg respekterer 100% det hun sier og prøver absolutt ikke å "mase" meg til et til barn! Men det er absolutt kanskje noe i det du sier ang det at det kan bli noe annet når både jeg og hun får se hvordan vi fungerer i hverdagen sammen alle fire! Men problemet mitt er at hun har sagt at hun kunne tenke seg til et barn til, ved flere enn en anledning. Men det er en stund siden nå. Så utgangspunktet av dette forholdet var at vi begge var ute etter det samme! Klart noe kan forandres underveis det forstår jeg kan skje. Men jeg ble liksom litt "tatt på sengen" kan man si.. Og lurer på ol noen har opplevd lignende og hvordan de evt har taklet/håndtert dette problemet. Og frustrasjon blir litt verre når hun til stadiget snakker om hvor glad hun er for at hun ikke skal ha flere barn, og ikke skal være hjemme i permisjon osv.. Så jeg føler at dette er sterkt preget av det forrige barnet hennes. Men dette finner jeg støtende, at hun av og til liksom "minner" meg på at hun absolutt ikke vil ha flere barn, og dette til tross for at hun vet at dette er en sensitiv sak for meg. Da jeg har fortalt henne at dette er noe jeg bearbeider med meg selv for å på en måte prøve å gjøre meg vant til tanken at kanskje jeg bare blir pappa til en og stefar til ei.. Det kan jo også hende at jeg lærer at dette blir nok når vi bor sammen og hverdagen sammen er "innkjørt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg tenker det er greit å starte det nye familielivet og samkjøre dere til en familie først. Det kan jo være at hun ombestemmer seg når hun ser hvilke rolle du spiller i barnas liv og at du tar din del av både huslige oppgaver og omsorgsoppgaver.

 

Hun er brent og hun trenger et "bevis" for at det ikke skal skje igjen.

 

Det er selvsagt ikke en garanti, men det er en mulighet.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...