Gå til innhold

Innekatt og spedbarn


JN1994

Anbefalte innlegg

Hei.

Vi har en Bengal katt på 1 år og 5 mnd som er innekatt og er ute bare av og til. Vi har nylig fått en baby som er 1 måned. Katten vår er veldig aktiv og leken men kan samtidig være veldig rolig. Etter at jeg fikk baby har jeg blitt veldig overbeskyttende. Katten la seg ved siden av babyen på sofaen og prøvde forskiktig å ta poten og klørne mot babyen. Jeg er veldig nervøs for at noe kan skje og evt om katten kan løpe og hoppe på han. Katten er både høyt og lavt og overalt og i det siste begynt å markere seg ved å gjøre ting Han vanligvis har fått kjeft for, som FKS kloring på møbler Og tepper. Prøver å ta katten ut men han vil ALLTID rett inn igjen. Synes heller ikke det er kjekt å kjefte på katten mens jeg ammer eller mens babyen min sove fredelig. Har i det siste tenkt på omplasserering ettersom vi ikke har så mye tid til han lenger og på grunn av min bekymring ovenfor babyen. Har dere noen tips i forhold til katt og spedbarn og hva synes dere om situasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker det er katten som markerer at den får mindre oppmerksomhet og er enten nysgjerrig eller sjalu ( dere kjenner katten og vil nok se forskjell). Om det er nysgjerrighet så er det viktig at også pusen blir litt inkludert og får hilse på den nye skapningen. Dere må uansett passe veldig godt på, man vet aldri hvordan katten vil reagere. Jeg ville hatt diffusere med feromoner rundt i huset i denne overgangen, men det er muligens litt sent å starte med nå som den store forandringen allerede har skjedd, likevel verdt et forsøk. Vi gjorde det her hjemme, men da startet vi med det ca 4 uker før termin og her gikk overgangen veldig bra. Det er viktig at du kjenner etter om du har overskudd til begge deler, for oss ble det veldig vanskelig siden pusene plutselig fikk mye mindre kos og derfor ble mer utagerende etterhvert. Skjønner godt at du vil beskytte babyen, jeg følte akkurat det samme. Kattene som jeg hadde forgudet frem til babyen kom ble plutselig en trussel og mine følelser endret seg. Det ble heldigvis bedre igjen etterhvert, men den ene katten vår ble så utagerende tilslutt at vi måtte avlive. Forsøkte omplassering, men da hun tisset og markerte overalt og begynte å slå etter barna var det bare en utvei. En bengalkatt er nok mye lettere å omplassere, men prøv gjerne først å se om du kan gjøre katten fortrolig med babyen dersom du føler deg trygg på det (men vær alltid påpasselig og ha babyen i armene hele tiden mens katten hilser, kos gjerne med pusen samtidig og snakk rolig). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...