Gå til innhold

Har du Baby med erb parese skade under fødsel?


Sam MTA

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et gutt på 2 måneder og 6 dager med erb parese grad 3 . Han har ikke noe bevegelse i albuen ennå og jeg er veldig bekymret om hvordan skal gå med han. Har der opplevd noe liknende?  vennligst del din erfaring . 

Endret av Sam MTA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Fortsetter under...

Hei, jeg har et barn som satt fast i skuldrene og fikk en nerveskade i venstre arm. Jeg har derimot aldri hørt det navnet som du her kaller skaden, våre leger har hele tiden kalt det en plexus-lammelse/plexus-skade, men når jeg googler ser det ut som det er samme skade?

 

Min datter er fulgt opp på Haukeland sykehus, og har dessverre en ganske alvorlig grad. Da hun var 6 mnd hadde hun så vidt en bitteliten bevegelse i albuen og de valgte derfor å utsette operasjonen i tilfelle nervesignalene til musklene var i ferd med å danne seg nye baner ned til musklene... Hun ble stadig bedre frem til ca 1-1,5 år og er derfor aldri operert. Hun var 100% lammet fra skulderen og ned fra fødselen av, hadde bare såvidt litt gripefunksjon i hånden, men ellers ingen funksjon overhodet. 

 

Hun er i dag 9 år, og har betydelig nedsatt funksjon i armen, men hun klarer seg veldig greit altså. Det er klart skaden setter noen begrensninger for henne, og vil gjøre det i fremtiden, men hun kommer til å klare seg godt.

 

Hun kan i dag løfte hånden opp til omtrent munnen, men ikke over hodet.

Hun kan bøye albueleddet, men har lite styrke i det.

Hun kan ikke bøye håndleddet oppover, så hånden peker innover/nedover

Hun har null utadrotasjon i armen, det er den bevegelsen du bruker når du f.eks tar på dag en jakke, altså vrir hånden/underarmen bakover fra kroppen.

 

Ingen trodde hun skulle bli så fin som hun er i dag, og legene er sikre på at hun ikke ville blitt bedre enn dette med operasjon heller. 

 

 



Anonymous poster hash: ab754...195
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...