Gå til innhold

Diabetes 2 og gravid?


Mamma igjen? 79

Anbefalte innlegg

Hei. Lurer på om det er noen her som har gått igjennom svangerskap med diabetes type 2. Ønsker å høre litt om HbA1c og om det gikk bra med svangerskap og fødsel osv. Litt engstelig, da det står så mye på nett om misdannelser osv. E jo livredd for ka som kan skje med den lille. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Jeg er gravid med nr 4. Hadde svangerskapsdiabetes med nr 2 og diabetes type 2 (med insulin) med nr 3 og 4

Heia. Jeg har type 2 ja, og må bruke insulin nå. Hva lå du på i HbA1c under sv.skapene, husker du sånn ca? Fikk du føde vaginalt og er alt vel med barna ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under befruktning var det vel på ca 7.8 når jeg fant ut jeg var gravid jobbet jeg hardt med å få det nede og fikk det vel ned i 6.2.

Fødte normalt men ble satt igang pga insulin og litt andre ting. Har født store barn. Nr 4425 nr 2 4200 nr 3 3990 . Barna er friske og raske. Nå er jeg i uke 17+3 og har fått HbA1c ned på 6.3. Har vært til flere ultralyden og alt ser bra ut.de er veldig grundig. Jeg er til oppfølging på rikshospitalet annenhver onsdag. Og går bare til oppfølging der. Der er jeg til lege og jordmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under befruktning var det vel på ca 7.8 når jeg fant ut jeg var gravid jobbet jeg hardt med å få det nede og fikk det vel ned i 6.2.

Fødte normalt men ble satt igang pga insulin og litt andre ting. Har født store barn. Nr 4425 nr 2 4200 nr 3 3990 . Barna er friske og raske. Nå er jeg i uke 17+3 og har fått HbA1c ned på 6.3. Har vært til flere ultralyden og alt ser bra ut.de er veldig grundig. Jeg er til oppfølging på rikshospitalet annenhver onsdag. Og går bare til oppfølging der. Der er jeg til lege og jordmor.

Ok. Takk for svar :) Er dem født rundt termin da ? Min hba1c er 6,7 nå...er ca 6 uker . Men har jo hatt en MA i november, som det sies ikke skyldes diabetes, men jeg hadde mye høyere blodsukker da, så jeg vet nå ikke. Men på ul så alt bra ut, utvikling stoppet ca dagen etter ul. Er derfor veldig engstelig nå. Hba1c var da 7.0. Men men... Får bare håpe alt går bra. Har to jenter fra før som var like under 4 kg, og da feilet det meg ingenting...Godt å høre at det kan gå bra, og at du faktisk har vært igjennom dette flere ganger hvor det har gått bra. Takk takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr 2 og 3 ble født rundt 37+5. Ble satt igang med nr 3. Tror ikke at du mistet pga høyt sukker for når jeg hadde 7.8 fikk jeg beskjed om at det ikke var så ille ☺krysser fingrene for deg❤ det går som regel helt fint det som er mest vanlig er jo at en får litt store barn pga insulin og derfor velger de ofte å sitte det igang litt før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Nr 2 og 3 ble født rundt 37+5. Ble satt igang med nr 3. Tror ikke at du mistet pga høyt sukker for når jeg hadde 7.8 fikk jeg beskjed om at det ikke var så ille ☺krysser fingrene for deg❤ det går som regel helt fint det som er mest vanlig er jo at en får litt store barn pga insulin og derfor velger de ofte å sitte det igang litt før :)

Takk for svar. Korsn følg du opp din diabetes da. MÅ du måle blodsukker ved alle måltider og sette insulin. Jeg må gjøre det, og det svinger jo. Det kan jo komme opp mot 10-11, kommer an på hva jeg spiser, men det faller jo ned igjen etter en stund etter måltid. Har faktisk vært nede i bl s. 3.8 også. Da svettet jeg og ble skikkelig dårlig. Jeg er for tiden sm så jeg får holde på med målinger, og kjenner på hvor lei jeg er....og jeg har enda mange måneder igjen . Jeg beundrer deg som gjør dette for 4. gang. Himmel og hav. Men du er kanskje ikke så ille i blodsukker som jeg. Føler at uansett hva jeg spiser så stiger det. En hel vitenskap dette. Har bestilt meg tidlig ultralyd på privat klinikk denne uken. Orket ikke vente helt til uke 13 med tanke på det som hendte forrige gang. Jeg må få roen. Lykke til i fortsettelsen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg måler før og etter måltider og om natten og ellers når jeg kjenner at jeg har behov. Blodsukkeret svinger veldig i første del er det litt lettere å ha kontroll andre del er det mye vanskeligere da en har økt behov for insulin. Jeg har endel føringer og noen ganger er sukkeret oppe i 12-13 så det er en evig jobb for å finne rett dose insulin til en hver tid. Det som er rett endag er ikke rett neste. Jeg er nå i uke 25+5 og bruker denne gangen dobbelt med insulin i forhold til hva jeg gjorde i svangerskapet med nr 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...