Gå til innhold

Råd ang felles foreldreansvar


Cilla78

Anbefalte innlegg

Min sønn på 16 har " flyttet" til sin far uten min godkjennelse.Jeg har nå fått høre at min sønn skal reise til USA i sommer med sin kjæreste og hennes far( han er alkoholiker,altså kjærestens far) jeg ønsker ikke at min sønn reiser,hadde dt vært med sin far eller noen andre i fam så hadde dt vært en annen sak.Siden jeg og far har delt foreldreansvar så får min sønn utstedt pass uten mitt samtykke for ferie inntil 4 uker.Jeg kan ikke forstå at dette er mulig.Noen her med gode råd ang hva jeg kan gjøre.Ønsker kun saklige råd og hjelp ang min fortvilte situasjon.På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Hei, jusstudent i slutten av studiet her. Det er to aspekter ved dette etter mitt syn:
Ja felles foreldreansvar medfører at du også skal være med på å bestemme slikt, men det må også tas hensyn til det at samværsforelderen kan bestemme over bruk av tid med barnet under samværet mm.

Jeg antar at dere har en avtale fra meklingen der det er avtalt hvor mye samvær og når han skal ha med hver av dere. Det er samværsforelderen som i utgpkt bestemmer over tiden som denne har med barnet (selv om større avgjørelser som går på utdannelse mv må bestemmes i fellesskap). Altså dersom sønnen din ifølge avtalen skal være med faren sin i den tiden kan faren bestemme (selv om faren ikke er med på turen) MEN siden du sier at han selv bestemte seg for å flytte så må dere revidere avtalen dersom dere ikke allerede har gjort dette. Både barnebidrag og samvær må tilpasses.

 

Du sier "Siden jeg og far har delt foreldreansvar så får min sønn utstedt pass uten mitt samtykke for ferie inntil 4 uker." Eneste måten han kan få utstedt pass uten ditt samtykke er dersom han skaffer seg nødpass. Det du sier om "uten ditt samtykke inntil 4 uker" - sikter antagelig til loven som sier at der foreldre har felles foreldreansvar kan en av foreldrene ta barnet med på en reise på inntil 4 uker, jf. barneloven § 41 (1) (dette gjelder uansett om pass foreligger eller det må skaffes nødpass). Her er det ikke far som tar med seg barnet på reisen så jeg antar at det kan være enda større grunn for deg å motsette deg dette. Uansett skal dere gjøre det som er best for barnet.

 

Det finnes på en måte ingen fasitsvar på en slik situasjon fordi verken du eller far kan i utpkt pålegge noe den andre. Jeg har kun vært borti tilfeller der en forelder var utenlandsk og det var fare for at han ville "bortfører" barnet (Aka ta det med seg til hjemlandet uten å komme tilbake), da har man adgang til å ta kontakt med politi eller reise sak for utreiseforbud. Men ikke i et tilfellet som ditt.  Anbefaler deg å ta kontakt med familievernkontoret der dere bor, ikke for en juridisk vurdering men for å få hjelp i å snakke sammen (både deg og far og dere og sønnen). Minn faren på at dere må handle ut ifra det som er til barnets beste, og presenter dine argumenter på en rolig og fattet måte, mekleren vil kunne bistå dere her.

 

Uansett slike konflikter er utrolig vanskelig og forstår godt at dette er frustrerende <3 lykke til!

Endret av Nova_a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...