Gå til innhold

Andre prøvere?? dk


LennyPenny

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å komme i kontakt med andre som prøver. Det er lite aktivitet her, men det aner meg at det finnes andre der ute, andre som også ønsker å dele litt tanker, erfaringer osv. 

 

Jeg er enslig, 30+, har kjøreplanen klar for tur til danmark ved første anledning, omtrent en måned fra nå. 

 

Ta gjerne kontakt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Enslig prøver her 30 år, med 1 barn fra før. Skal nedover på mitt 3 og forhåpentligvis siste forsøk til uka. :)



Anonymous poster hash: 80230...6fa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.fema.no Ta kontakt med Kathinka Thors. Kathinka kan sette deg/dere i kontakt med andre soloprøvere og er dessuten et "leksikon". Hun har masse informasjon om klinikker, hjelpemidler og andre triks! Lykke til og

Riktig god reise

 

Anonymous poster hash: 5d253...9d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei. Enslig prøver her 30 år, med 1 barn fra før. Skal nedover på mitt 3 og forhåpentligvis siste forsøk til uka. :)

 

Anonymous poster hash: 80230...6fa

 

Så spennende. Krysser fingrene for at det blir siste forsøk :) Er første barn også fra donor?? 

 

Her er det ganske nøyaktig 4 uker til jeg kan reise :) Hadde bestemt donor, men så skulle jeg sette meg ned og bestille, så var den borte vekk :( Litt krise... donorvalg er jo ganske viktig! Så må tilbake til listen på 10 utvalgte og finne en annen som kanskje kan føles like riktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Hei. Enslig prøver her 30 år, med 1 barn fra før. Skal nedover på mitt 3 og forhåpentligvis siste forsøk til uka. :)

 

Anonymous poster hash: 80230...6fa

 

Så spennende. Krysser fingrene for at det blir siste forsøk :) Er første barn også fra donor?? 

 

Her er det ganske nøyaktig 4 uker til jeg kan reise :) Hadde bestemt donor, men så skulle jeg sette meg ned og bestille, så var den borte vekk :( Litt krise... donorvalg er jo ganske viktig! Så må tilbake til listen på 10 utvalgte og finne en annen som kanskje kan føles like riktig. 

 

Takk :) Nei, første hadde norsk far. Jeg ble tidlig enke, så barna vil ha det likt i fht fravær av far.

Ja donor er viktig. Jeg bestemte meg for en via listen de hadde på klinikken(bruker sellmer) og fikk utvidet profil. Da var det ikke lenger noen tvil, jeg hadde funnet rett mann. Lykke til til deg også! :D

 

Anonymous poster hash: 80230...6fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kontakte banken å høre om når de frigir nye units. Det gjorde jeg og to dager før så rakk de akkurat å sende!!

 

Du kan ha flaks!

 

Anonymous poster hash: 5d253...9d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Annonse

Gjest Floren

Har du lykkes LennyPenny? Jeg hadde første forsøk nå i Juni. er 32 år. Skal forsøke på nytt i august da EL-test plutselig ikke slo ut i Juli.

 

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lykkes LennyPenny? Jeg hadde første forsøk nå i Juni. er 32 år. Skal forsøke på nytt i august da EL-test plutselig ikke slo ut i Juli.

 

:D

Jeg har ikke lykkes. Hadde forsøk i februar, mars og april, brukte to ulike donorer og hadde el (var hos gyno frem til eggposen var 18mm, da tok jeg ovitrelle sprøyte). Har bare hatt 3 forsøk, men klinikken mente jeg burde sjekke om alt var i orden. Skal til samtale på sykehuset i høst, får se om de er villig til å gå inn og sjekke hvordan det står til (har noe som heter dobbel livmor, det kan være grunnen). Vet ikke om det er noe å gjøre med det... Er veldig klar for å prøve igjen og vil at tiden bare skal gå fort sån at jeg kan komme i gang. 

 

Jeg var veldig stresset, spesielt på første forsøk. Håper og satser på at jeg er mindre stresset når jeg prøver igjen. Jeg er veldig alene i dette, og det har nok preget meg meg på godt og vondt. 

 

Da er du i gang og vet hva det går i :) Hvilken klinikk bruker du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Floren

Så dumt at du ikke har fått positivt resultat ennå :( det er ikke uvanlig at man må prøve 5,6,7 ganger fra hva jeg har lest og hørt. Så det er bare til å stålsette seg og fortsette og fortsette. Men jeg forstår det med at tiden går sykt sakte. jeg har selv et ark med nedtelling til neste eggløsning og krysser av for hver dag. og så har jeg lastet ned world of warcraft og spiller det for å slippe å tenke og så går tiden fortere :D (litt nerd).

 

Jeg er hos storkklinik og har tenkt å prøve otrivelle neste gang i frykt for at eggløsningstesten ikke slår ut nå heller. Men etter å ha fått svar på AMH prøven som de mente var noe høy (at jeg faktisk har for mange egg) så foreslo de å ta en HSU for å sjekke eggledere og ta hormoner-pergotime, hvilken kan øke sjansen for flerlinger. Men jeg tror jeg vil prøve vanlig eller med ovitrelle en gang til før jeg prøver hormonene. hvis ikke det går etter 4 forsøk har jeg bestemt meg for IVF hvis jeg får lov til det. Kanskje du vil vurdere ivf også? Da er det større sannsynlighet for å bli gravid tror jeg. 

 

ikke at jeg vet noe mer om dobbel livmor enn et google søk. men hvis du har kun en eggstokk i hver av livmorene så tenker jeg at en bør være sikker på at inseminasjon skjer i den livmoren med eggstokk som har EL, men regner med at du/dem har sjekket at de inseminerer i riktig. og så har du vel tatt alle vanlige hormonprøver sant? hvilken klinikk går du til? får iallefallo håpe at du får noen betryggende ord på sykehuset så du får satt igang igjen :) 

 

Lettere å si det til andre enn seg selv, at den som venter på noe godt venter ikke forgjeves....  med min flaks så tar det nok 10 forsøk før jeg får det til. Og ja det er veldig ensomt og fryktelig vondt når det ikke går veien og stress pga fly osv, kjenner meg igjen! Er imidlertid sikker på at premien er verdt hvert eneste forsøk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, må nok noen forsk til, og det er så absolutt verdt det. Men blir jo så skufet hver gang uansett. Klinikken jeg bruker har en gyno på mitt hjemsted, så går til han og følger med på eggposenes størrelse og vet akkurat når jeg skal sette ovitrelle. Dette har hjulpet til slik at vi vet at jeg har el når jeg er i dk. Jeg har tatt pergotime, var flere eggposer som ble mellomstore, men den siste uken med modning var det bare en igjen som var riktig størrelse. Har brukt det ved alle tre forsøkene. Klinikken jeg bruker syns jeg er veldig bra pga dette; de skal ha ultralyd, el-test er ikke nok, de gir ovitrelle for at det skal øke sjansene (og pergotime til de fleste 30+ tror jeg). Jeg spurte om vi kunne sette igang med IVF, de ville ha en indre sjekk for å vite mest mulig. Tenker jo at det er veldig dyrt å ha 7 vanlige forsøk og så IVF... da ville jeg heller hatt IVF med en gang og økte sjanser. 

 

Vet du noe om du har m ange egg eller om det er mange egg som blir modne? Jeg har veldig mange egg som liggger klar, men bare ett som blir modent hver mnd. Dette er poli cycstisk eller noe sånn, men det er ikke pcos fordi jeg har eggløsning hver mnd. Gyno mente dette ikke var noe negativt i det hele tatt. Hvis du med pergotime skulle få 3 eggposer modne, ville de ikke hatt inseminasjon slik jeg har forstått reglene. Men hormonene øker også sjansene for eneggete flerlinger....

 

WoW...herlig...haha. Godt med litt nerding. Blir mye nerding på el osv. 

 

Det er veldig ensomt. Prøvde å finne noen fb-grupper, men alle er lukket (ikke hemmelige) så folk vil se at jeg ble medlem... og det er ikke greit. Jeg har så vidt sagt noe til bff, men ellers er jeg stille om det, hvertfall en stund til. 

 

Ang dobbel livmor. Ja, har tatt alle hormonprøver, alt ser bra ut. Jeg har tatt 3D ultralyd, og alt ser bra ut. Jeg tror jeg har vært veldig stresset... Frykter at det befruktede egget ikke klarer å feste seg, håper de kan se om det er noe sånn som er galt. I tilfelle er det mulig å gjøre noe med det. 

 

Det er litt annerledes å vente på en samtale i oktober og el om en uke...nå stresser jeg ikke, el venting og etter ins. er det veldig mye kjenne etter symptomer osv :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Floren

Ja, jeg gråt og gråt og ble ganske deppet når jeg fikk negativt første gang og også når jeg plutselig ikke fikk EL. Mest fordi jeg håpet så inderlig, men nå har jeg sluttet å håpe - bare fortsetter til det går. Det tar på veldig !!! føles som universet er mot en :( mens alle venninner rundt en popper ut unger i hytt og pine. det og gjør veldig vondt for meg... blir veldig misunnerlig (selv om jeg vil dem alt godt altså)

 

Oi, da er du  heldig som har gyn i nærheten og som jobber med klinikken !! Mine hormonprøver (FSH, TSH, T4, Østra, Prola) og ultralyder fra egen gynekolog som ikke har vist noen cyster resulterte i at klinikken anbefalte meg å prøve uten noenting. så jeg har kun inseminert etter EL test første gang. Dermed så vet jeg ingenting om foliklene mine enda :/ venter på å få mensen nå sånn at jeg kan bestille ultralyd så da får jeg forhåpentligvis vite litt mer.

 

Det er vanlig at bare en follikkel blir til egg hver måned tror jeg. så du er normal på det som gyn din sa :) pco er når du har væskefylte blemmer på livmoren trodde jeg, men er ikke helt ekspert på alt ennå da :P

 

Progesteron (det som skal til for at egg fester seg) er vanskelig å måle. da må du ta prøve hver dag sa min gyn så jeg fikk progesteron i stikkpilleform (kostet 500kr) av henne som jeg hadde tenkt å prøve nå i juli, men som ikke ble. du kan høre med gyn om å få progesteron tilskudd som du da tar etter inseminasjon for at egg skal feste seg. dersom ditt gule legeme ikke produserer nok progesterion selv.

 

Wææææ må du vente helt til oktober??? shit det var jo ganske lenge til, men om du har tenkt IVF når alt viser seg å være i orden  da, så er det nå verdt det! Da er det ganske store sjanser :D weeee :) tenkt deg :)  Og ja. hjernen har alt å si. om man stresser og tenker for mye så skal kroppen beskytte en og da prioriterer den ikkke graviditet. så derfor må jeg distrahere meg selv (med WOW) for det er jo klin umulig å ikke tenke på det her hele tiden :D haha... blir fullstendig gal!

 

Jeg har sagt det til  et par, men ikke mange. vil ikke at alle skal vite det før det skjer heller, men nå kan du snakke med meg om du vil da :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe av det vanskeligste syns jeg. I vennegjengen får de andre både ett og to barn. Jeg har jo valgt å ikke si noe til de i jentegjengen min, så blir kanskje litt ekstra sårt pga det. Samtidig, for meg er det ok å ikke snakke om det hele tiden, føler jeg har nok fokus som det er :) 

 

Ja, det at klinikken har gyno i Norge var avgjørende for meg. Har fungert veldig bra, men er jo litt styr med 4-6 ul før jeg får klarsignal :) haha sånn er det når syklusen går litt tregere pga stress. Jeg har tatt pergotime og ovitrelle og etter ins har jeg progesteron, stort sett klinikken som har skrevet ut, men gyno i Norge når jeg har glemt å få resept fra dk. 

 

Jeg må vente til oktober for å ha en samtale. Jeg håper at det går bra. Det er jo ikke sikkert de vil gå inn med kikkhull osv, jeg krysser fingrene. Jeg har hatt 3 forsøk, og jeg tenkte at jeg vill prøve IVF nå, tenkte det var større sjanser da. Men får høre hva de sier etter oktober. Jeg var sikker på at det hadde gått på alle 3 forsøkene... ble så skuffet...Nå føler jeg at jeg har landet litt etter stress og overtenkning og bare ved å vite hva det er og hvordan det hele foregår. Jeg tror jeg er mindre stresset. Må prøve å leve sunt framover (ferien har ikke akkurat vært sunn, haha). 

 

Hvor i prosessen er du nå? Har du 28 dagers syklus? Tar du el tester hjemme da? Hvordan funker de? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...
Gjest Floren

godt å høre det ikke bare er meg. Fikk akkurat vite at ei ny venninne var gravid og jeg hylte i flere timer etterpå. ikke det at jeg vil henne noe dårlig, men det gjør bare så vondt inni meg :(

 

oi. du gjør jo masse hver gang du har prøvd! 4-6 ultralyder, og så betaler du 1000kr hver gang?? du har iallefall gjort det du har kunnet. og seff vil de ta kikkehull på deg! Er det i tillegg til at du har tatt HSU undersøkelse?Jeg tenker det blir spennende å høre hva de sier og for deg å starte og prøve igjen! Er jo greit å forberede seg på at de sier det verste så kan du bare bli ekstra glad etterpå når det gikk helt fint :) Jeg heier på deg!

 

Jeg har vanligvis 32 dagers syklus, men nå hadde jeg faktisk 38 (!!!!) dager mellom. forstår ikke helt hvorfor, enten kan det være for at jeg har lagt om dietten, eller begynt å trene mer (fikk beskjed om det) så har gått ned 4 kg siden juni. men trente jo før også så kan ikke skjønne at det er det. må har vært hodet mitt :P skal reise ned neste uke, da er plannen å ta ultralydassistert inseminasjon med eggløsningssprøyte. Neste gang igjen skal jeg prøve Pergotime tenkte jeg, men da må jeg ta HSU wææææ det gruer jeg meg til. regner med at jeg må sikkert prøve 5-6 ganger før det klaffer.  :eeeh:

 

Og el-tester hjemme går vanligvis helt fint. fått positiv hver måned i 1 år uten om den siste gangen (fikk svak strek så tror det var lav konsentrasjon i urinen). jeg begynner å ta på dag 14 hver måned for sikkerhetsskyld, men har som regel positiv test på dag 18.. noenganger på dag 17 og 20 også. de er litt dyre da.. prøvde noen billig varianter, men ble veldig forvirret av når det er positivt og når det er nesten positivt. 

Endret av Lennox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er virkelig kjekt å høre om andre, det gjør bare så vondt for min egen del, den er rar den der. Tror det er mange som prøver som kjenner seg igjen i den ja. Nå er det ny babyshower på gang her, har vært 5-6 på halvannet år...

Hos gyno betaler jeg vanlig pris helt til jeg når frikort, da betaler jeg bare for brukt utstyr. Han tok mange blodprøver, men jeg aner ikke hva, han sa alt var fint og at det stemte med det han så på ul. Så da regner ejg med det er greit hormonelt, bare spent på hvordan det ser ut inni der. Hvis det bare er at ejg er stressa, vil det jo sitte en gang etter hvert... La oss krysse fingrene for det. 

Ja, syklusen svinger litt, min var 28 dager og 1 time i 4 mnd før første forsøksnmnd, da var det 38 hos meg og. Tror jeg har 29 til vanlig, men 30-31 med pergotime. 

Jeg har gått opp i vekt, var litt tynn før, men så er det jo det å stabilisere det hele...haha, ikke lett det der. Skal jobbe for å spise sunt og trene sunt framover, det gjør hvertfall ikke skade, men holde en litt høyere vekt enn jeg har vært vant til. 

Høres stress ut med eggløsningstester syns jeg, men det er nok bare fordi det er ukjent. Og høres dyrt ut. Er veldig veldig glad for at klinikken krever ul til de ser follikelen er 18 mm, gyno sier jeg skal bruke el-test men når han snakker med klinikken sier de at vi skal ha ny ul for å være sikker. Jeg syns det er så betryggende. 

Jeg hadde jo ssatser på 1 forsøk :) haha.... Deretter 2, deretter 3. Nå tror jeg det blir 4. haha... Nei, jeg vet ikke hvor mange det blir. Det er dyrt og donostrå er dyrt og reise, foreløpig har jeg penger til 2 forsøk til, men sparer jo litt hele tiden da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår, kanskje du stresser mindre etter du har fått sjekket hvordan det ser ut inni der! stress er veldig farlig har jeg skjønt, men umulig å kontrollere :D Tror også stress kan føre til at syklusene blir kortere/lengre og... 

 

Så heldig du er som kan gå opp i vekt. jeg legger på meg 5 kg bare jeg ser en sjokolade. evig misunnelig på deg der! her sitter jeg alene nede i danmark og spiser salat til middag hver dag :P drikker bare vann og føler meg som en fange :D hahahah

 

Eggløsningstester er ikke stress. bare å ta de to ganger om dagen i 5 dager. tar det nå i tillegg til ul. streken var bittelitt mørkere i dag så det nærmer seg. og så har jeg begynt å ta basal temperatur. haha.. tester det som testes kan.

 

Ja, men det får bare ta så mange forsøk som må til og så lang tid det bare vil for en gang så kommer det til å klaffe! Det gjelder å ikke gi seg, selv om en får en del knekker underveis. Blir dyrt også ja. jeg har spart alle feriepenger og satt opp budsjett og handler varer der det er billigst og føler meg brått som student igjen. men det får ikke hjelpe. om jeg så må flytte til et billigere område så gjør jeg det :P nå er det bare 1, 5 måneder igjen til oktober :D snart din tur nå!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...