Gå til innhold

Cyste / vanncyste - går på p-piller, størrelse, over hvor lang tid, operasjon ++


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei!
 

Jeg har (foreløpig) ingen planer om å bli gravid, men jeg håper at jeg kan bli det en gang i fremtiden. Jeg håper noen av dere kanskje kan svare meg på noen spørsmål om en cyste på eggstokk. Jeg har hatt én middels stor cyste (ca. 4-5 cm.) på den ene eggstokken i en lengre periode. Jeg vet ikke eksakt når den "ble til", men jeg oppdaget den første gang for ca. 6 måneder tilbake i tid. Siden den tid har den ikke vokst nevneverdig, eventuelt vokst minimalt, det er snakk om noen få millimeter. Gynekologen sier uansett at disse eventuelle utslagene på "millimeterne", rett og slett også bare kan ha noe å gjøre med hvordan UL-bildet blir tatt (altså vinkelen på bildet), og at det ikke nødvendigvis er snakk om at cysten faktisk har vokst noe i det hele tatt. Jeg har i løpet av en 6-månedersperiode besøkt gynekolog ca. fire ganger, og tatt UL innvendig hver gang. Uansett:

Jeg har altså fått en slik cyste på eggstokken, enda jeg går på p-piller, og har gjort det i mange år. Jeg har brukt Loette i kanskje 4-5 år, inntil jeg nylig byttet til Microgynon (for ca. 3 måneder siden) etter anbefaling fra gynekologen, i håp om at cysten skulle krympe bort av seg selv. Til sammen har jeg kanskje brukt p-piller, nesten sammenhengende, i snart 10 år. Jeg har aldri vært gravid. I følge gynekologen er det snakk om en vanncyste, da den er "klar"/"tom" på UL-bildene. Jeg har også tatt flere blodprøver for å sjekke for mer alvorlige sykdommer, og foreløpig viser alle disse prøvene at jeg er innenfor normalen. Jeg har foreløpig ingen smerter, kjenner kanskje bare litt press på blæren, men er ganske sikker på at jeg ikke ville oppdaget den uten at jeg rutinemessig hadde gått til undersøkelse hos gynekolog den gang. Gynekologen sier at operasjon kan vente så lenge jeg ikke har vondt, og så lenge den ikke vokser seg større en 7 cm., men at h*n også kan "bestille" operasjon, dersom det er ønskelig. 

Jeg tenker mye på dette, og har mange spørsmål jeg ikke finner svar på når jeg leter rundt forbi, og håper derfor kanskje at noen her inne har kunnskap og eventuelt erfaring som de vil dele med meg. 

 

Er det andre her som har fått påvist cyster på eggstokkene, selv om dere har gått på p-piller?

Hvordan forsvant den - ved operasjon eller av seg selv? Vokste den langsomt eller raskt? Hvor lang tid tok det eventuelt før cysten forsvant av seg selv? Eventuelt hvor lang tid tok det før du opererte den bort?

Dersom dere opererte bort: Hvilken type operasjon? Måtte dere gjerne eggstokken(-e)?  

Er det noen her som har operert bort cyste, selv om dere ikke hadde smerter? Jeg syns spesielt dét er en vanskelig beslutning å ta. 

Jeg er forholdsvis ung, midt i 20-årene, og selv om det i de fleste tilfeller ser ut til å gå fint med de som gjennomgår operasjon, så er jeg selvsagt bittelitt bekymret for om dette vil kunne ha noen konsekvenser for fremtidig graviditet. Én eggstokk mindre kan jeg nok alltids greie meg med (håper jeg), men jeg skulle aller helst ønske at jeg fikk beholde begge. Gynekologen beskriver eggstokkene som normale per dd. 

 

Helt tilslutt: Det som skjer, det skjer - og det kan jeg ikke gjøre noe med. Jeg bare kjenner at det hadde vært fint å få litt tips og råd i forbindelse med dette. 

 

Veldig takknemlig for alle svar! Og god jul :-) 



Anonymous poster hash: 26d1a...382
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...