Gå til innhold

Hvor mye sover din toåring på dagen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ja, hvor lenge sover din toåring på dagtid? Til hvilken tid, og når legger barnet seg for kvelden? Og dere som er ferdige med dagsoving, når har dere kuttet det ut og hvordan gikk det?

 

Leggingen på kveldstid har gått fra å være ganske enkel til et lite mareritt. Fridager og helger er både dagsoving og legging på kvelden utfordrende. Formiddagsduppen går ganske greit dersom vi har vært ute en stund før det er sovetid, sover aldri etter kl 14, men så kommer problemet igjen til kvelden - uavhengig av hva vi har gjort på ettermiddagen.

 

I barnehagen sover barnet godt (aldri etter 14 der heller), og tenker at sovingen der bør få fortsette en stund til, men kanskje max en time? Barnet blir tydelig trøtt rundt kl 19 og tas da inn på rommet sitt, får kos, synger nattasang, sier god natt og vi går ut. Før leggingen har vi det rolig, spiser kveldsmat, dusjer o.l. Så begynner den endeløse bablinga, smokk som kastes i alle himmelretninger (må vel bort den også snart om dette skal fortsette), barnet kler av seg klærne osv. Plutselig ikke så veldig trøtt lengre, evt overtrøtt etter hvert ;) Kan ligge stille i 15-20 minutter enkelte kvelder før det begynner.

 

Hadde håpet å holde på dagsovingen litt til, men når det fører til problemer på kvelden er det kanskje best å bare trappe ned. Ble nattesøvnen noe bedre av å ikke ha sovetid på dagen? Til vanlig begynner jeg på jobb 07.30, og barnet må da opp 06.30 om vi skal rekke morgenstell og en liten matbit før vi må kjøre (spiser frokost i barnehagen, men det er ikke før 08.30 og føler barnet må ha litt å gå på i mellomtiden). For tiden er jeg delvis sykemeldt pga svangerskapsrelaterte problemer, så vi har mer rom for late morgener akkurat nå. Men med utgangspunkt i at barnet må opp halv sju bør vel leggetid rundt 19-19.30 opprettholdes, eller?

 

Søvn.. Den evige utfordringen. <3 Håper noen kan komme med noen fornuftige råd her, føler meg ikke som noen mom of the year for tiden, dette sliter veldig på oss alle.



Anonymous poster hash: 87445...cc4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når min eldste ble 2 år måtte vi trappe ned til én time Soving i bhg, da gikk leggingen bra igjen. Før det sov hun til hun våknet, men aldri etter 14.00- Og når kvelden kom kunne vi styre i 1-2 t.

 

Mellomste har akkurat blitt 2 nå, og kan fortsatt sove så lenge hun vil i bhg. Pleier å bli 1,5-2 timer.

Begge legges mellom 18.30-19.00, uten problemer.

 

Jeg ville prøvd å korte med på dagsoving.

Prøv med Max 1 time og se om det funker 😀

 

Anonymous poster hash: f9d42...62d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Mi toåring har ikke sovet på dagen i bhg siden i sommer.. Da var hun 1 år og 7 mnd. Noen barn trenger ikke døgnduppen på dagen lenger.. 

Mitt barn ble vanskelig å legge, i bhg, og om kvelden om de fikk henne til å sove i bhg. 

Barnet legges 19, våkner litt over 6, noen dager ikke før 7. Alt ettersom :) (I begynnelsen når dagluren ble kuttet la jeg ho 17.30-18, og har forlenget tid jeg legger ho for kvelden) Man må se hvert barn an :)

Jeg sleit også en periode med at hun våknet hver eneste gang jeg skulle legge meg (uansett når jeg la meg), så pleide å gå inn, skifte bleie, eller stryke på barnet for å bryte søvnmønsteret en liten periode før det gikk bedre. 

Barn er forskjellige, prøv å endre litt på søvnmønsteret og juster etterhvert. 



Anonymous poster hash: 96eb4...ac3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har også en liten som sluttet å sove på dagtid ved ca 1,5 år. Det gikk over av seg selv, var vanskelig å få lagt i helgene og vi orket ikke stresse med det, da ble det heller tidligere i sengs en periode. Sov i barnehagen litt til, da max 1 time, så regulerte vi heller leggetiden etter hvor sliten han var til kvelds.

Er nå 26 måneder, legger seg ca 19.00 (noen ganger før om han er veldig sliten, noen ganger blir det litt senere men veldig sjeldent senere enn 20) og sover til 6-7, da må vi ofte vekke. I helgene koser vi lenge og kan slumre til 9-10, da sover vi sammen hele gjengen. 

 

Jeg ville justert dagsoving og sett hvordan det påvirket leggingen. Og prøv å være forsiktig med å tilrettelegge for mye når det tulles ved legging, da blir det plutselig mye morsommere å ikke sove. Er det natta skal det soves, kastes smokken på gulvet så får den ligge der. Da blir det plutselig mindre aktuelt å kaste den ut, en to-åring skjønner såppas. Lykke til! 



Anonymous poster hash: 22307...d4a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Vår sluttet med dagsoving da han var 2 år og et par mnd. Da hadde vi slitt en god stund med legging, vi brukte gjerne minst 1,5 t. I barnehagen slet de i forkant også med å få han til å sovne, selv om han var helt rolig og stille der. Etter at vi kuttet ut dagsovinga ble legging som en drøm. Vi la ham i en lang periode ca en halvtime tidligere, nå er han i seng rundt kl. 19 og sover som regel til hvert fall 7. Deilig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Min toåring sover 1 time på dagtid, før 13.30.

Han legges 19.00 hver kveld, men varierer når han sovner. Står opp rundt 06.00.



Anonymous poster hash: c4ea7...32f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...