Gå til innhold

5 år og tics


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vet ikke hvor jeg vel hen med det, får bare så vondt av lille gutten min.

Det starta med ekstrem blunking 2,5 år gammel, og gikk over til å hive etter pust uten noe medisinsk grunn. Nå i en alder av 5 år har han endel tics. Han hever/ruller skulder, tar seg i ansikte, hever øyebryn, ser i taket og blunker. Han kremter og "spytter" ut bokstavlyden T. på ettermiddager etter barnehagen er helt ekstremt fordi han er sliten, han blir så sliten av å være inne med mange rundt seg.

Han er inn under bup men vi vet ikke ennå om det er tourettes inne i bilde.

Kjenner jeg bekymrer meg så, hva om han blir mobba når han blir skole gutt neste år? Situasjoner hvor det er mye støy rundt han og situasjoner hvor han må konsentrerer seg og være stille fremprovoserer tics. Samme når han er sliten, usikker eller redd.

 

Anonymous poster hash: 314e4...ff6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei HI. Min sønnen hadde det på samme vis fra han var 3 år. Ble bare flere og flere tics frem til han var nesten 9. Vi var også på div utredninger med han. De ville ikke gi han noen diagnose. Det var så fortvilende. Plutselig en dag slo det meg at han gjorde færre tics, men turte kommentere det for sønnen min. Nå er han 12 år og gjør ingen tics. Aner ikke hva som skjedde, men legene mener han hadde uvaner/tvangshandlinger som han vokste ifra. Ønsker dere lykke til med utredning.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta vår hadde det samme. Begynte med hoderisting etterhvert blunking. Så hadde hun noen ansiktsgrimaser, det var det verste. Vi snakket først med henne da det sto på som verst. Hun kunne gjøre grimaser flere ganger hver 15 min. Men, da snudde hun seg bare rundt for å Gjøre grimasene i det skjulte. Vi kontaktet helsesøster som sa vi ikke skulle nevne dette til henne. Plutselig en dag oppdaget vi at ticsene var mye mindre og en dag var det borte... 😄Håper dette skjer med din gutt også. Barnetics er visst veldig vanlig og som går over av seg selv 😊😄

 

Anonymous poster hash: 9625b...319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi Her. 

Tråden ble litt borte for meg, men fant den igjen i dag 

Her har det vært nedgang i tics, men ikke helt borte; på vår og sommer. Når høsten nå sto for tur og barna er mer inne i barnehagen er han mer sliten og tics er helt ekstreme på ettermiddagene. 

Vi er i Bup systemet og det de prater mest om er tourettes og tics. men har ikke hatt utredning ennå pga alderen. Er snakk om mer utredning nå over nyttår, men vi får se, føler det blir dytta fremfor oss hele tiden uten at vi kommer i gang. Men de på bup har selv sett at han har tics under observasjonene både hos de og i barnehagen. 

Håper at min gutt er like heldig og vokser dette av seg, vil tro det blir vanskeligere for han å forholde seg til jo eldre han blir. 

Han har slite med noen grusomme raseri utbrudd, dette er blitt bedre, og nærmer seg nå ett normalt nivå heldigvis. 



Anonymous poster hash: 314e4...ff6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
På 5.12.2015 den 3.38, Anonym bruker skrev:

Jenta vår hadde det samme. Begynte med hoderisting etterhvert blunking. Så hadde hun noen ansiktsgrimaser, det var det verste. Vi snakket først med henne da det sto på som verst. Hun kunne gjøre grimaser flere ganger hver 15 min. Men, da snudde hun seg bare rundt for å Gjøre grimasene i det skjulte. Vi kontaktet helsesøster som sa vi ikke skulle nevne dette til henne. Plutselig en dag oppdaget vi at ticsene var mye mindre og en dag var det borte... 😄Håper dette skjer med din gutt også. Barnetics er visst veldig vanlig og som går over av seg selv 😊😄

 

Anonymous poster hash: 9625b...319

Hadde jenta di vokale tics også, sånn som kremting og snufsing?

Anonymkode: 5b7b6...11b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...