Gå til innhold

Jente 7 mnd som våkner mange ganger på natten


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei ! Har ei jente på 7 måneder som roter fælt om natten. Fra fødsel og frem til 3 månedersalderen fikk hun lenger og lenger søvnperioder mellom ammingene om natten, så plutselig en dag snudde det. Siden da har hun våkner hver time/annenhver time om natten. På 5-6 månedereskontroll hos helsesøster ble vi enige om at jeg skulle kutte ned til to amminger, en i 22-tiden, og en en gang etter 03.00. Akkurat det gikk fint, men hun forsatte og våkne, og kunne være våken opp til 2 timer og frem til hun likevel skulle/kunne ammes...

 

Så litt info: Vi har alltid lagt henne i egen seng, på mørkt rom og alt det der, hun sovner fint alene, av og til vil hun holde hånden, men vi sitter på rommet til hun har sovnet. Bruker smokk. Får grøt til frokost, fruktmos til lunsj, grønnsaksmos til middag og grøt til kvelds. Ammer til hvert måltid i tillegg ved leggetid.  Legger seg mellom 18.30 - 19.00. Sovner på 15 minutter max, uten gråt eller noe styr. På grunn av hyppige amminger har hun fra midt på natten ofte blitt liggende i vår seng fordi jeg har sovnet med henne ved siden av. Har to blunder på dagtid - en kl 09.00 og en mellom 13.00 og 14.00. Sover ca 3 timer totalt på dagtid i vogn utendørs. Kjempeblid og fornøyd på dagtid.

 

På grunn av de hyppige oppvåkningene har jeg gitt etter på grunn av ekstremt lite søvn plukket henne opp i vår seng, og da har hun sovnet litt fortere igjen og ikke hatt disse lange oppvåkningene.. Hun kan småsutre, gråte eller så er hun fornøyd - dette varierer litt fra natt til natt. Også helsesøster sa at det var greit hun sov med oss så hun ikke mistet både puppen og mammaen..

 

Nå har vi prøvd dette i en mnd og det er forsatt like ille. Hun våkner ALLTID 3 timer etter hun har sovnet på kveldstid, så legger vi oss, jeg ammer, jeg putter henne i sengen før hun sovner helt, og så våkner hun igjen rundt midnatt, men jeg ammer ikke da.. men da kan hun begynne å makke og styre på... 

 

Jeg ønsker både å få slutt på samsovingen, ønsker at hun skal sove i litt lengre etapper, og amme minst mulig. Hadde vært greit å slippe ammingen allerede i 22.tiden slik at jeg kan finne på noe sammen med andre en gang i blandt.. Problemet er at når hun våkner da er det kun mammatrøst som hjelper (sikkert fordi hun er vandt med å få mat på det tidspunktet). 

 

Har noen tips!? Kan gjerne forsette med en amming om natten, men hvordan går jeg frem for å trappe ned, for man bør vel ikke kutte helt når hun er vant til å få ofte? Og hvordan få henne til å sove mer enn max 2 timer i strekk!? 



Anonymous poster hash: 0235f...45a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...