Gå til innhold

Kontroller og tidlig UL?!


Soantre

Anbefalte innlegg

Jeg var på tidlig UL på fredag, 8+1. Fikk se et bankende hjerte. Har veldig lyst å høre hjertelyd en gang til før jul, det er jo fortsatt noe risiko for SA før passerte 12 uker. Tenkte kanskje å sjekke hos jordmor, kan det gjøres i uke 10? Husker ikke hvilken uke jeg var i da jeg gjorde det hos jordmor sist gang.

 

http://www.babyverden.no/Gravid/Diverse/Hvor-tidlig-kan-jeg-hore-hjertet-sla/

 

Så tidlig er det veldig stor sannsynlighet for at jordmor ikke finner hjertelyd, og da blir du nok bare mer stressa... Så jeg ville ventet noen uker til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har bestilt ny time for noen dager siden.. skal på privat ul i uke 13 er det noen som vet om vi kan se kjønn da, og om dette er noe å stole på?

De kan ta en blodprøve av deg fra uke 9 som kan fortelle det kjønnet. Denne testen brukes for å sjekke for Downs og andre kromosomfeil, og er mer nøyaktig enn UL (99% nøyaktig, mens UL er 90% nøyaktig).

 

Denne testen kan også vise kjønn, dersom man ønsker det. Det er en helt vanlig blodprøve som blir tatt av den gravide, og sendes til USA. Man får resultatet i løpet av en uke eller to.

 

Vet ikke hvordan man går frem for å få tatt denne testen i Norge, vi tok IVF i utlandet og fikk tilbud om testen der. Koster oss ca $500. Testen heter NIPT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har jeg vært på litt flere kontroller enn planlagt.

Var hos lege for å ta blodprøver for tre uker siden (uke 10) jeg fikk se et lite nurk på skjerm og hun trodde da at jeg var to uker kortere på vei enn jeg hadde beregnet.

Fikk en blødning og reiste tilbake til legen for å sjekke at alt sto bra til, fikk se nye bilder og ble satt frem igjen en uke. Videre ble jeg henvist til gynekolog for å se på hva som var årsaken. Der ble jeg satt frem til uke 12 (11+4) fikk jeg se både vanlig ultralyd og 3D 😊 Hørte på hjertelyd og gikk gjennom alle kroppsdeler og innvoller. Jeg har et helt friskt barn i magen og er så utrolig glad!!! Skal dele nyheten med både min og kjærestens familier i helgen ❤️

 

Hvordan går det med dere? Noen flere som har sett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestilt ny time for noen dager siden.. skal på privat ul i uke 13 er det noen som vet om vi kan se kjønn da, og om dette er noe å stole på?

Eg var når eg va 12+5 (11+5 ut frå menstermin). Han sa det var heilt tydelig at det var jente. Såg sånn ut på oul og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er i uke 12 nå, 11+2, og skal på min første kontroll i morgen! Gleder meg til å se den lille igjen :) Håper alt står til bra der inne. Samboeren gleder seg som et lite barn til å se ul imorgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...