Gå til innhold

Dere som er lærere (og alle andre)... ønsker dere egentlig å være kontaktlærere?


Chupa chups

Anbefalte innlegg

Har selv jobbet i ti år som lærer. Både som ren faglærer og kontaktlærer, alle fag på mellomtrinn. Kjenner nå, mens jeg går i permisjon med tredje barnet mitt, at denne kontaktlærer-biten av lærerjobben spiste meg fullstendig opp de siste årene, uten at jeg tok det helt inn over meg. Jeg endte opp med ingen glede eller entusiasme for jobben, det faglige  fokuset fikk lite oppmerksomhet til fordel for elev- og foreldresamtaler (planlagte og fortløpende), møter, oppfølging av elever med spesielle behov og dokumentasjon. Jeg kan ikke si at jeg hadde en ekstra krevende klasse, men jeg tror at alt som følger med det å være kontaktlærer rett og slett blir for mye for meg. Jeg kjenner også at den økonomiske kompensasjonen er et hån mot alt det ekstra arbeidet og tankevirksomheten jeg må legge ned i forhold til en ren faglærer.

Nå, når jeg har blitt trebarnsmor og føler jeg har mye å tenke på på hjemmefronten også, kjenner jeg at tanken på å gå tilbake i en sånn stilling til neste år er oppskriften på utbrenthet og fiasko. Skolen forventer vel at alle lærere ønsker/er villige til å være kontaktlærere. Men kan jeg bare si til sjefen at jeg ikke kan være kontaktlærer på noen år, at jeg ikke overlever da? At han bare får disponere meg annerledes? Eller er det grunnlag for oppsigelse, da jeg nekter å gjøre jobben jeg ble ansatt til (den gangen jeg fikk fast jobb, stod det kontaktlærer i stillingsannonsen)?

Hva tenker dere rundt dette? Kan godt hende dere tenker at ´hun har valgt feil yrke´, og mange ganger tenker jeg det samme. Når det er sagt, så vet jeg at jeg er faglig dyktig og en fantastisk god pedagog - de gangene jeg får lov til å fokusere på den delen av jobben!

Kloke tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En god rektor vil finne en løsning der han ikke driver rovdrift på de gode lærerressursene sine, men må han bruke deg for å få kabalen til å gå opp er det jo verre. Jeg håper for din del at det kan ordne seg, skolen trenger dyktige og dedikerte pedagoger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...