Gå til innhold

Skal opereres for hallux valgus - hva kan jeg forvente meg?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Tenker på selve inngrepet og på hvordan det blir etterpå. Hvor lang tid det vanligvis tar før man er "på beina" igjen, når man kan kjøre bil igjen (er høyre foten dette..) og hvor lenge jeg må regne med å være sykemeldt.

Hadde dere mye vondt etterpå? (jeg er en skikkelig smerte-pyse..)



Anonymous poster hash: c5081...e13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Operert tre ganger. Inngrepet kjenner du ikke. Krykker i 6 uker. Sykmeldt i 8. Vent 8 uker med å kjøre bil.

 

Anonymous poster hash: 5cae2...d90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Operert tre ganger. Inngrepet kjenner du ikke. Krykker i 6 uker. Sykmeldt i 8. Vent 8 uker med å kjøre bil.

 

Anonymous poster hash: 5cae2...d90

Takk for svar :) Tre ganger? Hvorfor det? Hadde du narkose under operasjonen? Funket foten som normalt etter de 8 ukene eller tok det lengre tid før du følte du kunne bruke den skikkelig? Jeg er veldig glad i å løpe, og lurer derfor på hvor lenge jeg må regne med at jeg ikke kan gjøre det..

 

Anonymous poster hash: c5081...e13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det ikke var noe særlig gøy. Har operert maaaange ganger i mitt liv men denne var kjedeligst. Operasjon under narkose men å gå rundt på krykker i 6 uker etterpå med gips på foten var ekstremt hemmende. Følte meg fanget i huset i lang tid.

Kjørte så fort gipsen var av. Var sykmeldt i de ukene jeg hadde gips. Deretter tilbake på jobb. Foten var derimot hoven og blå/rød. Leddet har gått tilbake til utgangspunktet så fungerte ikke her. Men jeg har bechterew og de sier leddet var ødelagt i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt operert i venstre fot. Fikk lokalbedøvelse og noe beroligende som gjorde at jeg halvsov gjennom operasjonen. De saget av tåen, rettet den opp, la på plass noen sener under foten og meislet bort en del bein.

 

Jeg har bil med automatgir så var ikke noe problem å kjøre. Var på jobb igjen etter halvannen uke. Jobber på kontor.

 

Smertene var verst de første to-tre dagene. Men med smertestillende gikk det veldig fint.

 

Brukte krykkene veldig lite. Mest i begynnelsen. Så gikk jeg over til å trø på hælen, og da syntes jeg det var lettere å gå rundt uten krykker. Fikk tatt av gipsen etter ca 5 uker pga jeg hovnet opp i foten, og fikk tatt stingene uken etter. Begynte gradvis å belaste hele foten. Litt stivt og ekkelt i begynnelsen, men det gikk seg til. Etter 3-4 måneder var den omtrent helt bra.

 

Er nå 3 år siden operasjon og er kjempefornøyd. Fikk meget godt resultat og angrer ikke et sekund. Vurderer veldig å ta den andre foten, men den er ikke riktig så plagsom ennå.



Anonymous poster hash: 9b012...acf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opererte for ni år siden. Hadde mye smerter før dette og foten har fungert 100% etterpå, helt uten smerter. Men... Det skal sies at de første to-tre døgnene var et helvete smertemessig. Man får smertestillende, men de bør tas fast etter klokka for å unngå smertetoppene. Kom meg ingen steder uten hjelp den første uka. Etter en ukes tid ble det lettere og jeg humper rundt på krykker i seks uker. Kjedelig ja, men veldig verdt det i ettertid. Selve operasjonen ble gjort i narkose. ( jeg var overnervøs og klarte ikke tanken på å være våken) Forberede deg på det verste, og se fremover mot et liv med velfungerende fot så går det bra:) kanskje du ikke synes det er så ille. Man er forskjellig og takler smerter forskjellig

 

Anonymous poster hash: da6d3...df1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns ikke det var så mye smerter, men å ikke kunne dusje på normal måte på 6 uker var et slit. Og å hinke i trapper!

 

Anonymous poster hash: 1a7ae...95d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle :) Ja, å operer er aldri øverst på listen over artige aktiviteter, men jeg gleder meg til å få det unnagjort og forhåpentligvis få en fot uten smerter sånn som jeg har nå. Vi har automatgir vi også, men det hjelper nå ikke så veldig siden det er høyre foten som skal opereres. Bor også sånn til at det må kjøres til alt...så dette skal bli en praktisk utfordring kjenner jeg ;) Har heldigvis kjøkken, stue, bad og vårt soverom på et plan, så er ikke helt nødvendig å gå i trapper. Jobber også på kontor, men er avhengig av bil for å komme meg på jobb.



Anonymous poster hash: c5081...e13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Takk for svar alle :) Ja, å operer er aldri øverst på listen over artige aktiviteter, men jeg gleder meg til å få det unnagjort og forhåpentligvis få en fot uten smerter sånn som jeg har nå. Vi har automatgir vi også, men det hjelper nå ikke så veldig siden det er høyre foten som skal opereres. Bor også sånn til at det må kjøres til alt...så dette skal bli en praktisk utfordring kjenner jeg ;) Har heldigvis kjøkken, stue, bad og vårt soverom på et plan, så er ikke helt nødvendig å gå i trapper. Jobber også på kontor, men er avhengig av bil for å komme meg på jobb.

 

Anonymous poster hash: c5081...e13

 

 

Du kan jo forsøke å øvekjøre litt med venstrefoten og se om det lar seg gjøre... Jeg har planer om det hvis jeg skal ta den andre foten. Jeg bor også sånn til at bil er nødvendig. Ingen kollektivtrafikk og over 1 mil til nærmeste butikk.

 

Det er litt slitsomt med gips og krykker og hinking og sånt, men det er jo over en begrenset tidsperiode. Helt overkommelig ;)

 

Lykke til :)

 

Anonymous poster hash: 9b012...acf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Takk for svar alle :) Ja, å operer er aldri øverst på listen over artige aktiviteter, men jeg gleder meg til å få det unnagjort og forhåpentligvis få en fot uten smerter sånn som jeg har nå. Vi har automatgir vi også, men det hjelper nå ikke så veldig siden det er høyre foten som skal opereres. Bor også sånn til at det må kjøres til alt...så dette skal bli en praktisk utfordring kjenner jeg ;) Har heldigvis kjøkken, stue, bad og vårt soverom på et plan, så er ikke helt nødvendig å gå i trapper. Jobber også på kontor, men er avhengig av bil for å komme meg på jobb.

 

Anonymous poster hash: c5081...e13

 

 

Du kan jo forsøke å øvekjøre litt med venstrefoten og se om det lar seg gjøre... Jeg har planer om det hvis jeg skal ta den andre foten. Jeg bor også sånn til at bil er nødvendig. Ingen kollektivtrafikk og over 1 mil til nærmeste butikk.

 

Det er litt slitsomt med gips og krykker og hinking og sånt, men det er jo over en begrenset tidsperiode. Helt overkommelig ;)

 

Lykke til :)

 

Anonymous poster hash: 9b012...acf

 

Takk :) Ja, det skal bli godt å få det gjort, og noen uker med gips er jo å foretrekke fremfor å ha en fot som bare blir vondere og vondere.

 

Anonymous poster hash: c5081...e13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...