Gå til innhold

Tvillingfødsel.


T&H

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Førstegangs her også :) Jeg fikk veldig kort livmorhals i uke 31 og preklampsi. Så jeg var inn og ut av sykehuset frem til uke 34 da jeg ble satt igang. Hadde 4 cm som jeg ikke har kjent noe til (utenom hyppige kynnere). Mine lå begge i hodeleie, så legen tok vannet mitt kl 10 på formiddagen, så begynte riene å ta seg opp skikkelig rundt 12. Gikk veldig fint, ble lagt inn på føden og fikk lystgass og etterhvert epidural. Hun jordmoren jeg hadde var litt ny, så hun var ikke helt klar over at det var en spesiell plass du måtte sitte i senga når anestesilegen kom for å sette epiduralen, så han var veldig usikker på om han gjorde det riktig. Noen han ikke gjorde :( Hadde ingen virkning på smertene, kun litt kribling i beina :P Men hadde lystgassen som hjalp meg å fokusere så det gikk veldig bra :) Så kom jeg til 10 cm og pressriene begynte, det var deilig (men likevell skummelt)!! Endelig kunne jeg begynne å jobbe med kroppen :) Brukte ca 45 min på å presse, men slet litt så legen satt på tang for å hjelpe. Men klarte tilslutt å presse han ut selv :) Etter TV1 ble født, forsvant TV2 opp i magen, så navlestrengen kom i klem og de mistet oversikt på puls og hjerte. Så legen måtte inn med hånda (!!!) for å prøve å snu han rett vei. Ble plutselig veldig mye stress for å få han ut, så hun fikk på tanga i en fart å begynte å dra ut mens to jordmødre nesten STO på magen min å presset magen min mens jeg også presset. Det var ikke noe kjekk opplevelse :( Sto en kirurg ved siden klar til å ta akutt keisersnitt som det heldigvis ikke ble noe av! TV2 ble født 6 min etterpå, å ble tatt rett ut for å sjekke livstegn (gikk altså fint!) Etter det ble de ført ned til nyfødtintensavdelingen hvor de var i 8 dager før de ble sendt hjem med oss :) Fikk reise hjem tidlig pga ett program de har i stavanger som gjør at premature kan komme hjem før utskrivning, mot at det kommer sykepleiere 3 ganger iløpet av uka frem til utskrivelse :) De er nå 8 mnd og friske og raske :D

Lenke til kommentar

Ohoi! Jaja - det går bra, tror jeg. Har hatt mye folk rundt meg under hele denne prosessen, så 10 skal gå bra  :Nikke:

Bare de oppfører seg pent!

 

Jeg er veldig opptatt av å få ungene opp til meg med en gang, iallfall så fort som mulig... Det er vel hovedgrunnen til at jeg frykter KS. Fikk du TV1 opp? (Regner med du ikke fikk TV2 opp siden han måtte sjekkes for livstegn?)

Lenke til kommentar

Ja jeg fikk han opp i noen sekunder mens de tørket litt av han, så var det rett ut og for å sjekke han også, fikk ikke se de før etter noen timer etterpå :)

Endret av Merete_
Lenke til kommentar

Annonse

hehe ja.. De måtte sy litt (ble klippet) så det tok en god stund. Så hadde jeg sikkert mistet litt mye blod så jeg måtte hvile å få i meg mat. Var helt UTSLITT så det gjorde meg ingenting! Det hadde ikke gått helt opp for meg hva som hadde skjedd. For meg virka det som om ingenting hadde skjedd siden de ikke var der, var helt uvirkelig!

Lenke til kommentar

Herlighet som jeg gleder meg <3 :)

Men sant nok, man slokner kanskje! ;) Dere var jo heldige som fikk ta de med hjem så raskt. :)

 

Rakk du å få bedøvelse før du ble klippet? Merket du noe til det?

 

Jeg regner med at jeg får litt info på sykehuset etterhvert. Er bare i uke 25 ennå... Men jeg tenker mye på det :) Hver gang de sparker og styrer (les hele tiden ;)) så kjenner jeg at jeg gleder meg så innmari til de kommer. Synes det  er vanskelig å tenke at jeg ikke skal ha de hos meg hele tiden! Menneh... de tankene går vel over :legrine:  

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Her er min historie. Bare gled deg! :-)

 

Hadde en veldig fin fødsel denne gang. Alt var planlagt ned til minste detalj Uttrykksikonet smile Våknet søndag morgen og oppdaget at slimproppen var gått. Ropte ti lmannen at det forhåentligvis skjedde noe om ikke så veldig lenge Uttrykksikonet smile Men regnet jo med det kunne ta sin tid allikevel. Morgenen etter var det helt flytende, Ringte derfor føden og de ville ha meg inn til kontroll.Lå til CTG registrering. Alt var fint og hadde masse kynnere, noe jeg hadde hatt i ganske lang tid nå. Ble også innkallt til lege for gyn undersøkelse og UL De måtte finne ut om det var vannet som var gått. De studerte, klemte på mage, luktet (ja spesiell jobb he,he), målte PH verdi, men ble ikke helt enige. Var dessverre ikke slik som på film at vannet fosser Uttrykksikonet smile Tok til slutt en test som viste at det var vannavgang. Ble derfor skrevet inn på sykehuset med en gang. Startet ikke riene av seg selv, måtte jeg settes i gang 24 timer etter at vannet gikk. Ble satt på antibiotika som skulle gis hver 4.time pga infeksjonsfare ved vannavgang, og CTG ble tatt hver time. Hadde en del rier, men ikke noe som var plagsomt på noe vis. Mannen ble sendt hjem for å sove den natten. Vi fikk begge en grei natt med en del søvn. Morgenen etter startet jeg med Cytotec (modningstabletter). Fikk 1 tablett annen hver time. Kunne få maks 6 tabletter den dagen. Kan ikke si jeg kjente noe særlig mer rieaktivitet utover dagen. Noe skjedde, men visste ingenting om jeg ble mer moden siden de ikke ville sjekke pga infeksjonsfare (frustrerende). Epidural"slangen" ble satt inn i ryggen tidlig denne dagen slik at det var klargjort for selve epiduralen. Så slapp heldigvis å få denne under full rieaktivitet! Problemet ble nå at jeg fikk så utrolig vondt i ryggen og nesten ikke klarte å ligge i riktig stilling under CTG en Uttrykksikonet frown Da klokken ble nærmere syv på kvelden hadde jeg ligget til CTG lenge men jeg klarte ikke ligge skikkelig slik at de fikk målt begge. Vi hadde da akkurat planlagt at mannen skulle hjem for natten, men ikke før vi hadde snakket ferdig begynte det å skje noe. Her begynte det skikkelig med rier! Jordmor ville gi meg epidural ,men jeg ville vente for hadde ikke tro på at dette ville vare. Grunnen til at jeg ikke ville ha epidural for tidlig var at ved forrige fødsel stoppet alle rier opp da jeg hadde full åpning. Jeg hadde en mistanke om at det var epiduralen sin skyld. Riene ble værre og værre. Var lite og ingen pauser mellom, og kvalmen begynte å komme. Kjente skikkelig igjen følelsen fra forrige gang Uttrykksikonet frown Kl 19.45 ca ga jeg beskjed at nå måtte hun sette epiduralen, noe hun gjorde med en gang. Den virket etter 10-15 minutter og da var alt helt tipp, topp Uttrykksikonet smile Nå kunne jeg bevege meg igjen juhu...Nå sjekket også jordmor åpning, og jammen hadde jeg ikke 7 cm!! Yes!! Denne kroppen hadde jobbet allikevel Uttrykksikonet smile Det gikk ganske fort frem til 10 cm, men kunne ikk ebegynne å trykke helt enda for TV1 skulle legge seg litt mer til rette p ået eller annet vis. Men så etter en stund ser de han begynner å stresse litt, og de finner da ut at jeg skal trykke allikevel for å få litt fortgang. Nå kommer hele teamet inn på fødestuen. 3 leger, 2 jordmødre, barnepleier (de jeg husker iallefall). De står og planlegger hvem som skal gjøre hva, og den ene legen forteller hele veien til oss hva og hvorfor ting og tang skal gjøres sånn og sånn. Da alle vet hvilken oppgave de har får jeg beskjed om å sette i gang. Jeg kjenner ikke riene så jordmor må følge med å fortelle meg når jeg skal presse. Får gode instruksjoner hvordan det skal gjøres og etter 20 minutter er TV1 ute Uttrykksikonet smile De finner ut at de skal inn å hente TV2 ut. De vil ikke vente på at hun skal klare det selv. Den ene jordmoren står og holder TV2 fast utenpå magen min slik at hu ikke forandrer leie. hun er nemlig i seteleie nå og det er det beste for TV2. Legen går inn og prøver å finne den ene foten. Etter litt leting og unnasmetting og hvor den ene legen står med UL apparatet og forteller hvor foten befinner seg klarer hun å ta tak i den. Splæsj sies det og der får legen spruten av vann og blod over seg he,he, men hun holder godt fast og lirker TV2 ut. Det vrikkes og lirkes i alle retninger (utrolig hva de små tåler) og til slutt er det bare hodet igjen. Nå bruker de tang for å få ut det på mest skånsomt vis. Endelig er ventetiden over!! Uttrykksikonet smile To friske, fantastiske barn er født :-)En fanastisk fin

fødsel hvor alt er gått etter planen Uttrykksikonet smile
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...