Gå til innhold

Første svangerskapskontroll


Maibaby2016

Anbefalte innlegg

Tenkte det kunne være ålreit å ha en tråd hvor vi snakket litt rundt første kontroll hos lege/jordmor. Dette er helt nytt for meg, så lurer veldig på hva de sjekker? Jeg har første kontroll allerede 15.09. Det er i uke 5+2 hos legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Første kontroll så vil de fylle ut et skjema som skal følge dere gjennom graviditeten. Så tar de blodprøver for å sjekke om alt er bra, om det er sykdommer, og for å måle blodprosent, blodtype osv. Så litt samtale. Noen vil også prøve å finne hjertelyd.

 

Her fikk jeg beskjed om at de ikke var nødvendig med første kontroll før i uke 12 da sykehuset ikke ville analysere blodprøvene før den tid. Da ville jeg også bli sendt til gyn for tidlig ultralyd, for å sjekke at alt står bra til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Lurer på om jeg ringer legen ganske snart, da jeg har blitt lovet tidlig ultralyd, og litt ekstra oppfølgeing, så jeg tenker det er greit å få bestilt time ihvertfall, så får legen min kjøre det derfra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestilt ultralyd hos gynekolog i uke 7, har tatt vitaminer for gravide siden jeg begynte syklusen så tror vitamin nivåene skal være fine (var og sjekket vitamininnhold for 5-6 mnd siden og da var alt bra iallefall) Spiser sunt. 

Gleder meg veldig til første ultralyd! Har kjøpt "hjertelyd ultralyd" apparat (Angelsounds) og har hørt hjertelyd her hjemme allerede! <3 :D Er 5+2 nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Babyens hjerte begynner å slå i uke 5.

Hørte på min egen først og den hadde et helt annet tall som kom opp i displayet enn når jeg holdt den over livmoren. 

Er jo veldig tidlig :) Så var bare super glad for å høre lyd. Den ga lyd kun på spesifikt sted når jeg flyttet den over magen, og veldig lokalt der nede, så har jo litt troa på at det er babyen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har slitt endel med smerter i livmoren, og blir derfor veldig bekymret. Vil dette være grunnlag for tidlig ultralyd ?  :sjokkert:  Jeg er 5+6 i dag.  :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordmor sa at det var litt tidlig for at angelsound apparatet plukket opp lyden til barnet, så er nok bare jeg som har vært litt ivrig og heldig å fått høre min egen hjertelyd :P haha

Første ultralyd er utsatt inntil videre, men blir før uke 12 for min del.


Snakk med lege/jordmor ang smertene du opplever BH94, typ "stikninger"/mens smerter er normalt, da livmoren utvider seg. men er du bekymret synes jeg du burde konferere med legen din og jordmor for sikkerhets skyld så du kan føle deg trygg.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har valgt og bestille tilig UL først hos privat klinikk , man får nesten time på dagen, men man betaler selv, det føler jeg det er verdt ! Hvis alt ser bra ut det og jeg får se et bankende hjerte går ieg til legen etter det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos legen et par dager etter første positive hjemmetest; måtte få det bekrefta av legen..😉 så fikk med meg mye informasjon hjem da, blant annet et skjema jeg skulle fylle ut før første kontroll. Skal ha første kontroll i begynnelsen av november. Men skal til GU i neste uke, og da håper jeg å få tatt en UL 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...