Gå til innhold

Tidlig vannavgang, seteleie og en dæsj av styrtfødsel. Min fødselshistorie :)


Lykken_er_tre

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat født mitt tredje barn og sitter igjen med blandede følelser og er litt skuffet.

Jeg fikk et friskt barn tilslutt, men det hele ble så dramatisk i forhold til forventningene mine. De to andre barna mine kom med hodet først uten problemer, men jeg forstod med en gang vannet gikk at dette ikke kom til å bli som de andre gangene.

Vannet gikk to dager over termin og fosset...jeg omgjorde i løpet av kort tid sengen vår til en vannseng, vi ringte føden og fikk beskjed om å vente seks-syv timer og se om riene ble sterkere. Gjerne gå litt for å få fortgang i sakene.....

Etter tre timer ringte vi svigers som kom for å passe de andre og valgte å kjøre til sykehuset. Jeg hadde en ubehagelig følelse av at det ikke var som det skulle.. Ingen smerter, bare masse vann som kontinuerlig rant.

På sykehuset ble jeg undersøkt midt i et vakt bytte og takk å pris for det! For hun første som skulle gå av vakt ba meg  gå meg en lang tur, før den nye som skulle på vakt kom inn og tok en kjapp undersøkelse og sa at "jeg tror babyen ligger med rompen ned..."

Etter mye om og men og diskusjon blant jordmødrene fikk vi ultralyd og konstantert at lillegull ikke lå rett vei, jeg fikk ikke reise meg opp igjen eller langt mindre gå da de var redd for at navlestrengen skulle komme i klem og kutte oksygen tilførselen.

 

Så da var det sånn det ble for tidlig vann avgang og seteleie. Det tok litt tid å falle til ro med, men de ønsket at jeg skulle føde vaginalt siden jeg hadde gjort det før.

Greit nok, men ble liggende i nesten et døgn før riene kom i gang. Men når de først kom i gang så tok det en time fra tre cm åpning til 7 cm.

Snakket med jordmor om mulig smertelindring da det kom enda en ri og jeg kjente en liten for som datt ut. Dette er den merkeligste følelsen jeg noensinne har hatt. Jeg kunne skjenne foten bevege seg og at jeg begynte å få panikk.

Nå skjedde alt veldig fort, det kom fire jordmødre, og to leger løpende. Jeg fikk beskjed om å presse alt jeg hadde og at vi ikke hadde tid til å vente på neste ri. Så da hadde jeg en lege som dro i baby, en lege som presset på magen og jordmødre som prøvde å holde meg rolig samt gjorde alt klart til baby kom ut.

Styrtfødsel kombinert med seteleie er ikke noe gøy...

 

Men han kom ut, og selv om han var så blå som jeg aldri har sett før så levde han og er en frisk og blid liten gutt som jeg er utrolig takknemlig for. Føler at om vi ikke hadde fått så god hjelp så hadde vi ikke hatt han i dag.

 

Godt det var nr tre og at jeg er ferdig med fødsler nå, for det der gjør jeg ikke flere ganger! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...