Gå til innhold

Samlivsbrudd - hvor starter man? Overlever jeg økonomisk?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Etter å ha forsøkt å få forholdet til å fungere de siste 2,5 årene, uten at noen endring har skjedd har jeg innsett at det ikke kommer til å bli noen endring. Jeg har gitt opp, og det er bare snakk om tid før vi skilles. Jeg må bare få mot til å ta steget.

 

Men jeg har jo en del bekymringer.

 

Vi eier en leilighet sammen. Vi eier like mye og står begge som ansvarlige på lånet.

Hvordan blir dette når vi skilles? Jeg tror nok han går med på at jeg beholder leiligheten (da han iallfall ikke har råd til det), men dersom jeg skulle ha råd til å beholde den (noe jeg heller ikke er sikker på), må jeg kjøpe han ut? Hvordan gjøres det? Hvilket beløp er det da han skal ha? Halvparten av verdiøkningen på boligen, slik at vi må få takst?

 

Han har sagt at å bli med på familievernkontoret er "over mitt lik", så jeg tipper jeg kommer til å slite med å få han med på noe mekling. Hva skjer hvis han ikke blir med på mekling?

 



Anonymous poster hash: 6095a...63c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

Du må få en takst ja, og differansen mellom gjeld og takst skal deles på to. Har dere 1,5 mill i gjeld og leiligheten blir taksert til 2 mill har dere 250.000 i egenkapital hver og du må betale ut han om du skal beholde leiligheten.

 

Du må ringe familievernkontoret og få en time til mekling, de vil da kalle mannen inn til timen og skrive at det er for å sette en samværsavtale. Om han ikke kommer til timen sier bare du hvordan du ser for deg at samværet skal være, så får du en underskrift på meklingsattesten og kan levere den til nav for utregning av evt bidrag, ekstra barnetrygd osv om den ene av dere skal ha barnet mer enn den andre.



Anonymous poster hash: 1b1e8...544
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...