Gå til innhold

Ungen har nattskrekk - hjelp?!


MilleMarmelade

Anbefalte innlegg

Han er straks tre år, våkner kanskje 1-6 ganger pr måned og bare hyyyyler. Vanligvis tar det ca 20 min å roe, i natt tok det en #@)?#¥% time! Og masse styr etter det, så snart vi la oss igjen, ble det hyling. Til slutt sov mannen på sofaen (vi er på ferie, ellers har vi gjesteseng), ungen i senga med meg. Da roet han seg, men babyen våknet ikke så lenge etter og skulle ammes. Flott natt! Hadde jeg trodd det hjalp i det hele tatt, hadde jeg avlyst hele bursdagen hans, men jeg skjønner jo at han ikke gjør det av faenskap.

 

Men hva kan vi gjøre da? Han er omtrent like tilsnakkendes som stuebordet når det står på, bare hyler. Vi får ikke skikkelig kontakt med ham.

 

Blir så frustrert!!

 

(det er ikke mareritt, det kommer et noen timer etter han har sovnet (han sovner fryktelig seint, så det blir midt på natta), og våkner ikke ordentlig av det. Noen ganger ser han ting som ikke er der, i natt trodde han det var en katt i senga og skvatt plutselig fordi han så kosebamsen og trodde den var en katt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Min sønn på snart 2 år har hatt noen slike anfall..de kom i en periode han var mye syk og sov veldig lite og dårlig.

Jeg ble anbefalt av legen og ta minst mulig på han mens det sto på for det kunne bare gjøre anfallet bærte, men sitte ved sengen og snakke rolig og fortelle at mamma var der og passet på og synge litt... I starten før jeg visste hva det var løftet jeg han opp og prøvde og trøste han og da bare spente han seg i bue og hyla enda værre. Ikke mulig å få kontakt...

 

Jeg har desverre ikke noe veldig gode råd,for det er ikke noe å gjøre med det sånn sett. men for oss fungerte det hvertfall med og ikke ta på, løfte opp osv. Anfallet gikk da ganske greit over i løpet ev 15-20 min. Anfallene kan være opptil 1 time.. helt forferdelig når det står på. Og veldig vondt for mammahjerte. Men nå har vi heldigvis ikke hatt noe anfall på 3 mnd ca for guttungen har sovet godt og ikke vært så mye syk.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd det ikke finnes noen lettvint løsning! Får prøve å bare snakke til og se om det hjelper neste gang.

Heldigvis hatt et par rolige uker nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Vi har heldigvis ikke opplevd natteskrekk hos mini, men jeg hadde det selv da jeg var liten og husker det veldig godt. Det var som å være midt mellom drøm og våken tilstand, men ute av stand til å våkne. Det er sant som denne legen har sagt, en hver form for kroppskontakt føles ubehagelig, rett og slett fordi man allerede føler seg fanget inni sin egen kropp. Det eneste som hjelper er en rolig stemme som forteller at det bare er en drøm, det er ikke ekte. Jeg kan jo bare snakke for meg selv, men jeg var i alle fall våken nok til å skjønne alt som ble sagt, men i for dyp søvn til å skille mellom drøm og virkelighet. Derfor kan berøring bare skremme yttligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, det der var jo litt oppklarende, myerz! :) For han svarer jo adekvat, men virker allikevel som han sover. Det går heldigvis lenger mellom hver gang nå, men vi skjønte etterhvert at det hjelper best å bare være der og snakke, slik noen over sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...