Gå til innhold

Underlivet etter fødsel, hjelp..?!


tippia

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg fødte en jente for 14 dager siden. Jeg fødte i badekar og måtte sy noen sting, men forstod det som at det ikke var noe problem. Hadde som ventet endel hevelser nedentil rett etter fødselen, men etter et par dager begynte det å gå over. Hadde vondt i underlivet en gang iblant, men ikke daglig. Nå i dag, 13dager etter kjenner jeg at det svir endel. Jeg tenkte jeg skulle se i et speil for å sjekke hvordan det så ut der nede. Da ser jeg at selve åpningen er ganske stor. Tenker at dette sikkert er normalt siden det bare er 14 dager siden fødselen. Men rett innenfor åpningen er det noe som liksom 'stenger for' litt. Før når jeg stakk inn en finger eller tampong så gikk den rett opp. Nå når jeg stikker inn fingeren er det liksom stengt rett fram og jeg må lirke fingeren litt bak for å komme 'opp' (hvis dere skjønner hva jeg mener?).

 

Er det normalt så kort tid etter fødsel? og vil det gå seg til? Eller er det noe galt?

 

Hvordan så du ut nedentil etter fødselen? Kjenner du deg igjen i det jeg skriver? Eller var alt normalt ganske umiddelbart?

 

Nå tenker jeg ikke på samleie riktig ennå, men hvis det forblir sånn som det ser ut nå, så får jeg jo ikke til å ha sex, for penis får jo ikke til å gå rett opp??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sjekket ikke meg selv så inngående som du har gjort nå, men jeg tenker at du helt sikkert er veldig hoven enda nedentil, særlig innover i skjedegangen. Det vil nok garantert gå seg til i løpet av de neste ukene. Om denne svien ikke avtar bør du dra til gynekologen din å få ham/henne til å sjekke så du i det minste ikke trenger å bekymre deg. Vi skal jo i utgangspunktet gjennom en GU sånn rundt 6 uker etter fødsel likevel. Sex skal du jo helst ikke ha uansett før etter noen uker når renselsen er over så tenker at innen du er klar for det så vil hevelsen og stingene ha lagt seg. Kan jo være også et stingene dine er i ferd med å løses opp og forsvinne. Men i alle syflater vil det stramme litt, svi litt, sånn til å begynne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest henrishi

Her er det mange mulige ting, men først om det svir ville jeg vært veldig obs. Det skjedde me meg et par uker etter fødsel første gang og det endte med en tur på legevakten da det var en urinveisinfeksjon som fikk over til nyrebekken (jeg trodde det bare var svie etter fødselen), noe som stenger for kan være at du er hoven eventuelt livmoren som har fallt frem, det meste går seg til iløpet av det første året.

 

Det viktigste du kan gjøre er å gjøre knipeævelser daglig, det er faktisk kjempe viktig.

angående sex så blir du uansett dypere når du blir tent, så det for de aller fleste ikke et problem.

 

sist men ikke minst: ikke stikk ting opp skjeden uten en kondom eller hansker så tidlig etter fødsel, du risikerer å gi deg selv en infeksjon.

 

Om det kun var noen få sting så burde ikke de plage deg så mye lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...