Gå til innhold

Fødsel med vakuum.


BumblebeeBaby89

Anbefalte innlegg

Andre her som måtte føde ved hjelp av vakuum? Hvordan opplevde dere fødselen - har dere fått angst for å føde igjen? Ble dere veldig ødelagt nedentil? Hvor lang tid tok det til dere hadde sex igjen?

 

Selv har jeg akkurat født og babyen måtte tas med vakuum. Etter 19 timer med fødsel og ikke full åpning og (tror det heter) livmorkant som stengte halvt for åpningen så begynte pressriene...babyen satt bom fast, så de tok i bruk vakuum. Da hode endelig var ute satt hun fortsatt fast med skulderen, så hun ble vridd to ganger rundt som en kork og røsket ut. Jeg blødde en del, og hadde både blitt klipt og revnet. Måtte opereres. Nå i ettertid går alt bra. Sårene gror greit, og det er ikke så ille som først trodd...men regner med det tar en stund før jeg kan ha noe seksuelt samliv igjen. Psykis husker jeg ikke så innmari mye, vil ikke si jeg har traumer. Husker jeg taklet riene relativt greit og at det "kun" var utdrivningsfasen som var et rent helvete. Skrek til jordmor at hun skulle slå meg i hode med en spade å la meg dø. Men slik i ettertid tror jeg ikke jeg har fått noen angst for å føde igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heihei!

 

Jeg hadde noe lignende av din fødsel i 2008. Etter 18 timer fødsel satt gutten min fast fordi han lå med hodet på skrå og fikk en fostersvulst (hodet hovnet opp) som gjorde at han satt bare ennå mere fast. Han ble røsket ut med vakuum på 2-3 rier og da lå han høyt over skambenet. Dette resulterte i at jeg revnet ekstremt mye og måtte opereres etterpå. Fikk også innevendig hematom i mellomkjøttet så det var som å gå med ett eple der. Huff.. Mistet mye blod og var veldig ødelagt nedentil. Men sårene grodde veldig veldig bra og etter ca 3 måneder var alt helt finfint igjen. Jeg tror nok jeg ventet lenger enn nødvendig bare for å være helt helt sikker! Så jeg tror ikke du burde bekymre deg for det. Jeg har også født en gang etter det og det gikk helt strålende, gutten ble født på 3 timer. Jordmor sa at hun kunne kjenne at "kjøttet" der nede var hardt etter alle arrene osv. fra forrige fødsel men det gikk veldig bra. Hun var god på å tøye litt for meg og jeg måtte sy bare noen få sting etterpå. Tror ikke jeg har direkte fødselsangst, men gleder meg jo ikke akkurat til smertene igjen. Men jeg kan også si det at jeg syns den andre raske fødselen uten epidural var vondere enn den første med vakuum og revning med MED epidural. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

4 gang gravid nå. Hadde vakum/sugekopp ved forj fødsel da babyen ikke hadde det bra. satt fast. ingen rifter e.l. flink lege. men fikk prolaps i bakre skjedevegg som måtte opr. et år etterpå..avføringen bulte inn i skjeden. er bra igjen nå: ) Men forferdelig vondt etter den opr. jordmor sa til meg at vakum var veldig vanlig: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fødte for 2 uker siden. De tok henne med vakuum etter 16 timer aktiv fødsel, jeg hadde ikke krefter og ikke gode nok pressrier. De klippet meg og jeg fikk rift, uten bedøvelse, og jeg husker hver detalj av hele fødselen. Opplevde det derfor som ganske traumatisk egentlig. Ble sydd i 2 timer, men bare på fødestua ikke på operasjon. Nå etter 2 uker merker jeg veldig lite til stingene heldigvis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...