Gå til innhold

Ekstrem svangerskaps kvalme


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei! Er det noen av dere som har fleire unger og hadde ekstrem svangerskaps kvalme? Hadde det med nr 1 og er gravid med nr 2 (7+2) og har nettopp blitt kvalm igjen! Er heldigvis ikke heile dagen men er kjempe redd for at jeg blir det igjen! Er jo mamma til ei på 1år! Må kunne ta vare på henne!

Har lest at har du hatt det før er det vanlig å få d igjen 😨 så trenger å høre litt erfaringer! Sjøl bare med litt kvalme! Tusen takk på forhånd!

 

Anonymous poster hash: 478db...0d1

Lenke til kommentar

Fortsetter under...

I første svangerskapet ble jeg veldig dårlig av alle matlukt.

I 11 uker spiste jeg ren spagetti og drakk vann.

Starter å bli kvalm nå. Usikker på antall uker jeg er på vei. Men prøver å spise variert og sunt i håp om at det hjelper.

Og har ikke og lar meg ikke få tid til å kjenne etter. Jobber på dagen. Ettermiddagen og morgenen er værst.

Hjelper med litt "dau" cola og noe salt her.

Appelsin med salt på feks.

Lenke til kommentar

Ekstremt kvalm med første. Med andre bare i noen uker og ikke så ille, mest på kvelden:)

Satse på dette her jeg å er ferdig med permisjonen fra første unge på tirsdag så passer dårlig å bli så kvalm nå

Lenke til kommentar

Hyperemesis med nr 4 nå gitt... Har lagt strykeflat I alle svangerskapene, heldigvis at mannen er flink å ta seg av unger og å gjøre ting i huset! :) er 18+4 og kaster fremdeles opp daglig, hadde det på samme måten i de foregående også, syns bare det blir verre for hver gang :-/

Lenke til kommentar

hyperemesis er definert som vektnedgang over 5 prosent og lave elektrolytter.

 

det er helt forferdelig, kvamen følger ofte hcg hormoner og en blir dehydrert og må få intravinsø behandling både for korrekt veskebalanse og rette opp elektrolytter. en skal være bevisst på at nyrene kan bli påvirket ved så liten veske over så lang tid. dessuten er det negativt for babyen dersom en går mye ned, da danner kroppen giftstoffer mot barnet.Derfor er det særdeles viktig å få hjelp hos eksperter når en ikke kan ta til seg mat eller væske.

Hyperemesis øker ofte for hvert svangerskap og er verst om en venter jente, er en gravid med tvillinger blir hcg hormonet fordobblet og det er ekstra hardt å være gravid med tvillingjenter.

 

Har 4 slik svangerskap bak meg og det blir verre for hver gang, får virkelig testet psyken når en er konstant kvalm i over 10 uker!



Anonymous poster hash: 503a5...d24
Lenke til kommentar

Annonse

Første gang ble jeg kvalm i uke 4, sykemeldt i uke 7, innlagt i uke 7, 10, 12, 14, 17 og 19. Var sykemeldt ut svangerskapet og fikk matlysten igjen etter fødselen.

 

Denne gangen ble jeg kvalm i uke 7. Innlagt 6 ganger i perioden uke 8 - 15 i tillegg til 2 uker med hjemmesykepleie. Vil si den perioden var verre denne gangen enn forrige gang. Men etter det har det blitt mer stabilt. Er nå i uke 34 og kaster ikke lenger opp hver dag. Sykemeldt ut svangerskapet denne gangen også.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg var veldig kvalm med min første, men ingen ekstrem svangerskapskvalme. Ble kvalm i uke 6, kastet opp til uke17 og var kvalm til uke 22.

Med nadre ble jeg mye dårligere, jeg ble da også kvalm i uke 7, kastet opp fram til uke 22, toppen av kvalme kom i uke 24, så begynte det å slippe taket.
 

Med min tredje derimot, da ga den intense kvalmen og spyingen seg aldri.
Jeg trodde jeg skulle dø.
Jeg fikk diagnose ekstrem svangerskapskvalme, og trodde nærmest det skulle ta livet av meg. Kvalmetoppen var i uke 24, jeg tror neppe det går an å bli mer kvalm enn jeg var den uken der, kastet opp hele tiden av alt. Og var så uvell at jeg ikke så noe ende på noe.
Kastet opp minst 19 ganger daglig fram til ungen var ute.

Jeg ble gravid igjen, mot bedre viten og regnet med at jeg minst ble like dårlig som sist, gjerne verre siden jeg bare hadde bltt verre for hvert svangerskap.
Jeg ble kvalm i uke 6 og begynte å kaste opp med en gang, flott.
Men kvalmen ga seg i uke 9, i uke 11 var jeg nesten ikke kvalm i det heletatt.
Nå er jeg 31 uker på vei og skjønner fortsatt ikke hva som har skjedd.
Venter foresten min fjerde gutt, så det har ikke noe med kjønn å gjøre heller.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 1 år senere...

Hei, er gravid for andre gang med hyperemesis. Denne gangen har jeg fått kvalmestillende som hjelper. Har forhørt meg med flere leger og tryggmammamedisin som sier dette er helt trygt. Hadde ikke tatt det hvis ikke jeg måtte, men kan anbefales til dere som bare ligger i sengen og spyr 24/7.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...