Gå til innhold

ADHD og Medikamenter


Goethe

Anbefalte innlegg

Budskapet mitt her er kun og hjelpe andre som sliter, selv har jeg slitt omtrent hele livet.

Ble satt på ritalin som barn, ble kjempe dårlig. Har prøvd ut Risperdal(hold barna deres unna).

 

I de senere år som ungdomsskole og VGS har jeg klart meg sånn mitt på tre, men jeg ante ingenting om hvem jeg var, hva jeg ville. Når en ikke føler motivasjon eller mestring blir ting rimelig vanskelig.

 

Jeg begynte og jobbe, jobbet i nesten 5 år. Før jeg ble introdusert for illegal Amfetamin, dette var jo himmelen ikke sant. Når det virket som best. Nedturene var grusomme.

 

I begynnelsen holdt det med helgebruk, men det tok ikke lang tid før hverdagsbruken slo inn.

Selvom jeg brukte lite, tålte det bedre enn andre. Hadde rent stoff, var nøye med mat, væske og søvn bidro det til at jeg ikke ble så herjet som andre. Slik holdt jeg på i 1.5år.

 

Nok var nok. Jeg sluttet, begynte med utholdenhetsidrett og studere matematikk. Jeg møtte flere mennesker som hadde fått et helt nytt liv med andre medikamenter. Noen hadde lært flere språk, blitt ingeniører, startet teknologibedrifter.

 

Jeg blir nyskjerrig og kontakter DPS, der møter jeg en klovn som ikke en gang er lege. Jeg spør om og få prøve Dexedrine eller Metamina, men neida. Du har rushistorie. 2 år med urinprøver er minimum.

Etter det holdt jeg meg langt unna DPS og statlige greier.

 

Han som tipset meg, hadde fått hjelp av en privatpraktiserende spesialist. Hadde hørt masse positivt om han, det er dessuten han ADHD Norge anbefaler vis du skal gå privat.

Bakdelen er at det koster.. 1800kr timen.

 

Er det mye for helse? Jeg synes ikke det hvertfall. Jeg fikk time etter mye om og men, hadde dokumentert rusfrihet i godt over ett år.

Hadde med journalen min. Gjorde noen tester. 

 

Fikk muligheten til utprøving av Metamina, Racemisk Amfetamin i første omgang. Metamina fungerte helt fantastisk i begynnelsen, men hjernen min som tidligere misbruker vet at om jeg tar en eller to til føler jeg eufori. Så dette ble en utfordring mentalt, selvom jeg aldri gjorde det. 

 

Jeg var dønn ærlig hele veien, kunsten er og ikke tenke og kjenne etter "Virker medisinene?"

La den gjøre jobben sin, sett i gang med ditt og ikke tenk på det en gang.

 

Jeg fikk prøve Elvanse, et prodrug utviklet av Shire. Kalt Vyvanse i Amerika. Nesten det samme som Adderall. Det har jeg gått på i mange måneder med stor suksess. Ingen misbruk.

 

 

 

 

Jeg håper dere der ute som sliter, vil dra nytte av min historie.

 

Kontakt Dr.Espen Anker på Majorstuen og få hjelp. Det er absolutt verdt et forsøk.

 

Lykke til alle sammen!

 

Med beste hilsen M.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Fortsetter under...

Budskapet mitt her er kun og hjelpe andre som sliter, selv har jeg slitt omtrent hele livet.

Ble satt på ritalin som barn, ble kjempe dårlig. Har prøvd ut Risperdal(hold barna deres unna).

 

I de senere år som ungdomsskole og VGS har jeg klart meg sånn mitt på tre, men jeg ante ingenting om hvem jeg var, hva jeg ville. Når en ikke føler motivasjon eller mestring blir ting rimelig vanskelig.

 

Jeg begynte og jobbe, jobbet i nesten 5 år. Før jeg ble introdusert for illegal Amfetamin, dette var jo himmelen ikke sant. Når det virket som best. Nedturene var grusomme.

 

I begynnelsen holdt det med helgebruk, men det tok ikke lang tid før hverdagsbruken slo inn.

Selvom jeg brukte lite, tålte det bedre enn andre. Hadde rent stoff, var nøye med mat, væske og søvn bidro det til at jeg ikke ble så herjet som andre. Slik holdt jeg på i 1.5år.

 

Nok var nok. Jeg sluttet, begynte med utholdenhetsidrett og studere matematikk. Jeg møtte flere mennesker som hadde fått et helt nytt liv med andre medikamenter. Noen hadde lært flere språk, blitt ingeniører, startet teknologibedrifter.

 

Jeg blir nyskjerrig og kontakter DPS, der møter jeg en klovn som ikke en gang er lege. Jeg spør om og få prøve Dexedrine eller Metamina, men neida. Du har rushistorie. 2 år med urinprøver er minimum.

Etter det holdt jeg meg langt unna DPS og statlige greier.

 

Han som tipset meg, hadde fått hjelp av en privatpraktiserende spesialist. Hadde hørt masse positivt om han, det er dessuten han ADHD Norge anbefaler vis du skal gå privat.

Bakdelen er at det koster.. 1800kr timen.

 

Er det mye for helse? Jeg synes ikke det hvertfall. Jeg fikk time etter mye om og men, hadde dokumentert rusfrihet i godt over ett år.

Hadde med journalen min. Gjorde noen tester. 

 

Fikk muligheten til utprøving av Metamina, Racemisk Amfetamin i første omgang. Metamina fungerte helt fantastisk i begynnelsen, men hjernen min som tidligere misbruker vet at om jeg tar en eller to til føler jeg eufori. Så dette ble en utfordring mentalt, selvom jeg aldri gjorde det. 

 

Jeg var dønn ærlig hele veien, kunsten er og ikke tenke og kjenne etter "Virker medisinene?"

La den gjøre jobben sin, sett i gang med ditt og ikke tenk på det en gang.

 

Jeg fikk prøve Elvanse, et prodrug utviklet av Shire. Kalt Vyvanse i Amerika. Nesten det samme som Adderall. Det har jeg gått på i mange måneder med stor suksess. Ingen misbruk.

 

 

 

 

Jeg håper dere der ute som sliter, vil dra nytte av min historie.

 

Kontakt Dr.Espen Anker på Majorstuen og få hjelp. Det er absolutt verdt et forsøk.

 

Lykke til alle sammen!

 

Med beste hilsen M.

nesten som å lese mine egen historie.   fikk diagnosen for snart 3 år siden. måtte piness gjennom div drittmedisiner,men da jeg fikk elvanse forandret verden seg.fabelaktig så lenge du bruker det riktig og stabilt(ikke lett). nå bruker jeg 3*30 mg i døgnet. det vist stor forsjell individuelt på dosene. kansje unyttig å vite men blnder du ritslin og elvanse..     så freser det i toppen :)    ps. 95% av tidn klarer jeg meg bra :). det gjorde jeg kkd fø® medikamentbehandling. elvanse viker perfekt mot adhd. bruk som legen sier, du klarer ikke bli speedet på de likevel. bare lenge våken. etter jeg fikk elvanse harjeg knapt tenkt på illegal amf:)

Endret av Halvor Berg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Og husk at alle er forskjellige. Noe som funker for noen fungerer kanskje ikke på andre. Det er derfor det opereres med noe som kalles utprøvingsperiode ved medisinering av ADHD.

 

Eventuelle bivirkninger er - nettopp dét: bivirkninger. Bivirkninger har den egenskapen at de forsvinner ved tilvenning, eller hvis man stopper å ta medisinen som forårsaker bivirkningene. De er altså ikke "kroniske". Tålmodighet er en dyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...