Gå til innhold

Samlivsbrudd


Luna2

Anbefalte innlegg

Jeg og samboeren min har bestemt oss for å gå fra hverandre. Vi er stort sett enige, men blir ikke når det gjelder ungene. Jeg har gjennom alle år gjort alt -våkennetter, bleieskift, fritidsaktiviteter, legging, tannpuss, lekser, matpakker osv. Hvis han har måttet "passe de" har han vært sur fordi det er så slitsomt og mener at han skal ha "fri" når han er ferdig med en arbeidsdag. Jeg jobber turnus og har vært avhengig av barnevakt for å kunne dra på jobb, da han ikke ville passe de selv. Nå vil han plutselig ha 50/50 og jeg har store problemer med å akseptere det. Jeg vil ikke hindre de i å treffe pappaen sin, men føler at jeg mister barna mine på den måten. Er det noe jeg kan gjøre? Det er fælt, men jeg klarer ikke å stole på at de har det bra en hel uke hos han. Han har vel krav på det, men man kan ikke bare velge å plutselig være pappa etter så mange år. Ja, han har vært til stede, men jeg har alltid vært deres omsorgsperson.

Er det noe vits i å be om dette på familievernkontoret eller må det bli 50/50. Noen som vet? Jeg vet ikke om jeg klarer meg uten de en hel uke, for ikke å nevne annenhver jul, 3 uker ferie og alt det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel ingen automatikk i at det blir 50/50, trodde en måtte bli enige om dette eller avgjøres i en rettsak. Jeg mener ikke at det er det beste for barna med en slik ordning hvis far aldri har vært deltagende hjemme til nå. Jeg hadde kjempet for en større andel til mor og heller vurdert opptrapping etterhvert hvis det viser seg å fungere ok. Lykke til, ikke stol på alt han sier uten å sjekke selv og ikke la deg overkjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen automatikk i at det blir 50/50, trodde en måtte bli enige om dette eller avgjøres i en rettsak. Jeg mener ikke at det er det beste for barna med en slik ordning hvis far aldri har vært deltagende hjemme til nå. Jeg hadde kjempet for en større andel til mor og heller vurdert opptrapping etterhvert hvis det viser seg å fungere ok. Lykke til, ikke stol på alt han sier uten å sjekke selv og ikke la deg overkjøre.

Husker ikke hvor jeg leste det nå, men var en link når jeg var inne på Familevernkontoret. Der sto det at de anbefalte 50/50 når barna var over 6 år. Jeg har ingen bevis på hvordan det har vært, og er redd de bare skal tro det er noe jeg sier. Jeg ønsker ikke at vi skal krangle om de, men helt ærlig mener jeg at det er til deres beste at de bor hos meg.. Jeg vil selvfølgelig ikke nekte de å treffe faren sin eller motsatt, men skulle ønske det kunne være på dagtid i helger og evt noe overnatting hvis barna vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Husker ikke hvor jeg leste det nå, men var en link når jeg var inne på Familevernkontoret. Der sto det at de anbefalte 50/50 når barna var over 6 år. Jeg har ingen bevis på hvordan det har vært, og er redd de bare skal tro det er noe jeg sier. Jeg ønsker ikke at vi skal krangle om de, men helt ærlig mener jeg at det er til deres beste at de bor hos meg.. Jeg vil selvfølgelig ikke nekte de å treffe faren sin eller motsatt, men skulle ønske det kunne være på dagtid i helger og evt noe overnatting hvis barna vil.

Det er jo veldig stort sprik mellom 50/50 og at du ønsker at han skal få "se de på dagtid i helgene, og noe overnatting dersom barna vil". Fra sidelinjen uten å kjenne deres situasjon utover det du forteller her, så høres det helt urimelig ut. Det er viktig og naturlig for barna også at de får et godt forhold til far. Har du tenkt over at det automatisk tvinger han mer på banen når han får  omsorgen alene? Jeg kjenner flere fedre som har blitt utrolig flinke og tilstedeværende når mor forsvant ut av hverdagsbildet.

Jeg er enig med deg i at 50/50 nok ikke er rett i deres tilfelle, men han burde jo få starte med noen lange helger. Torsdag til mandag f.eks. Det er viktig at han får med seg noen hverdager også, så han får en smakebit på hvordan livet med barn egentlig er, hvis han har vært så lite på banen som du beskriver. Så kan dere jo ha i avtalen at dette kan økes dersom det viser seg å fungere bra?

 

Tror det er viktig at du har et realistisk forslag med deg til familievernkontoret, da er det større sjanse for at du vinner frem med ditt ønske også. Hva ønsker barna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...