Gå til innhold

Hvilke potteplanter er nesten udødelige? Jeg begår ubevisst uaktsomt drap på alle mine..


Villbringebringebær

Anbefalte innlegg

Men nå er det vår og jeg vil ha noen fine planter inne!

 

Ikke orkideer jeg får boligannonse på finn fornemmelse.

 

Har ironisk nok en fredslilje jeg godt kunne sett død, men den lever det glade liv i en krok i stuen.

 

Hva med roser? Vanskelige er de ikke?

 

Hortensiaene mine pleier å få noe edderkopp lignende greier?

 

noen grønne tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke hva de heter, men jeg har 2 stk som jeg ikke klarer å få livet av om jeg vil. De har stamme og mange grønne lange, nokså tynne blader ut. Stammen er bare brun helt nede, resten er bare grønt fullt av blader.

Den ene jeg hadde sto på badet bak vaskemaskin og tørketrommel i en bøtte med litt vann i 1 1/2 år. Var like fin etterpå :o

 

Ellers vet jeg en som heter noe ala horebukk? Forplanter seg som fy av små blader/knopper som vokser ut av bladene dens.

 

 

Jeg har ikke grønne fingre i det hele tatt som du forstår hehe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potteroser er ikke de enkleste, så det ville jeg ha droppet. 

 

Hvis du vil ha noe som blomstrer så ville jeg ha kjøpt ildtopp eller calandiva (nesten like), St. Paulia, hoya, flamingoblomst el. De krever stell og vann de også, men de tåler en støyt.

 

Om du vil ha grønne planter så er elefantfot, ulike former for tykkblad, vandrejøde, grønnrenner, bjørkefiken og kroton lette å holde levende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Takk for tips damer!

 

Nå ser det jaggu ut som fredsliljen ligger på dødsleiet, men jeg fikk dårlig samvittighet og vannet den så den overlever nok. Da bøir vel svigermor glad fikk den jo tross alt av henne..

 

Okei, ildtopp og de andre skal sjekkes ut, vil gjerne ha blomst ja med farger:)

 

Haha du bare "glemte" planten din BAK vaskemaskinen Moota?

 

Himmel og hav takk for veldige gode forslag! Skal gå til innkjøp i morgen den dag:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort mer visne fingre enn mine finnes vel ikke... Men jeg har et par minipalmer som tåler det utroligste. Jeg har faktisk hatt de i flere år. Trodde den ene tok kvelden for et års tid siden, da var den helt brun og vissen, og jeg hadde verdens svarteste samvittighet. Men med litt iherdig vanning og en plass i solen, så kom den seg faktisk, fikk nye, grønne blader, og nå stråler den i vinduskarmen. 

 

Fant ut at grønne planter var mer min greie, og så sper jeg på med en bukett i ny og ne når jeg vil ha litt farger i heimen ;) De kan jeg liksom kaste med god samvittighet for de varer aldri noe lenge likevel :P 

 

Og fredsliljer tåler også det utroligste. Ble imponert da vi kom hjem fra sykehuset og så at den lå og hang flatt nedover potta og nedpå bordet, mens en time senere (og en god dose vann), så spratt den opp igjen som om ingenting hadde skjedd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Sånn bonsai tre fra IKEA med stor rot på, en plante med mange blader med røde bladlignende blomster (aner ikke hva den heter) og lilla orkideer dør sjeldent. Andre farger av orkideene dør her en gang i blant. Disse tåler vanning angrer uke og da fyller jeg pott med masse vann. Potteroser, urter og en del annet er umulig. Jeg har et par i vinduet her som er grønne fra plantasjen, men aner ikke hva de heter. Spør f.eks Plantasjen etter noe du kan vanne en gang i uka og så passer du på at de får masse vann 1-2 ganger i mind så er du good to go :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...