Gå til innhold

4-åring som plutselig gråter ved levering i bhg


3,14

Anbefalte innlegg

Hun har gått i samme bhg siden hun var 18 mnd, og eneste gangen hun har grått var da storesøster begynte på skolen. Hun har alltid vært fornøyd i bhg, men de siste dagene har hun tviholde på meg ved levering og nekter å slippe. Vi snakker om det på vei til bhg, og hun er veldig enig i at hun ikke skal gråte, bare gi kos og si hadet. Hun er veldig vokal og flink til å uttrykke seg, men sier at hunbare vil gi meg mange koser... Noen som har forslag eller forklaring til hva vi kan gjøre med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun har gått i samme bhg siden hun var 18 mnd, og eneste gangen hun har grått var da storesøster begynte på skolen. Hun har alltid vært fornøyd i bhg, men de siste dagene har hun tviholde på meg ved levering og nekter å slippe. Vi snakker om det på vei til bhg, og hun er veldig enig i at hun ikke skal gråte, bare gi kos og si hadet. Hun er veldig vokal og flink til å uttrykke seg, men sier at hunbare vil gi meg mange koser... Noen som har forslag eller forklaring til hva vi kan gjøre med det?

Dette er ikke uvanlig. Det er mye som skjer med barna våre i perioder og noen ganger er de mer sårbare. Det er viktig at vi ikke tenker at de gjør dette for å være vanskelige. Kanskje du skal prøve å si til henne at du skjønner at hun er lei seg og at det er normalt å være lei seg av og til. I stedet for å bare avtale at hun ikke skal gråte og bare si hadet? For da holder jo hun maska bare for din skyld. Bedre å finne eventuelt årsaken til hvorfor hun er lei seg. 

 

Prøv å snakke med barnehagepersonalet om dette. Er det noe hun har opplevd i barnehagen som kan forklare dette? Eller har hun hatt lite alenetid med mamma og/eller pappa i det siste? Hva med å ta henne med på kafe eller annet der hun får være alene i fokus. Og er det mye skjerm/smarttelefontid på mamma og pappa mens barna er våkne(det har det til tider vært her i huset, og nå har vi kutta ut alt slikt frem til barna legger seg)? Det kan være mange årsaker til at barnet er ekstra sårbare. Og noen ganger så er det ikke en tydelig årsak. Det er ikke lett å være 4-åring alltid tror jeg. Da er du litt midt mellom det å i blant ville være liten og andre ganger ville være stor. Godt vi ikke husker alt som foregikk i hodet vårt da vi var små. Da tror jeg færre hadde tenkt at barndommen var rosenrød. 

 

Lykke til med jenta di! Skjønner du syns det er sårt når hun gråter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fornuftig svar. Vet det har vært en litt sår hendelse i bhg, men har ikke tenkt på at det kan ha noe med det å gjøre, for hun er ganske så tøff til vanlig. Men det er mye som er urettferdig i det siste, hun er veldig opptatt av det, alt skal være likt, og gjerne litt ekstra til henne. Jeg skal prøve å snakke med henne, og hun får tur til svømmehallen med bare meg i helga, så vi får kose oss da. Takk igjen for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...