Gå til innhold

Mars-jenter


J'espere

Anbefalte innlegg

Da fikk jeg vite at jeg mest sannsynlig skal starte opp første fryseforsøk i midten av mars/ uke 12, etter første mislykkede ferskforsøk nå i januar. Er på Riksen. Starter tråd med en gang - føles alt for lenge til, og fint å ha kontakt med andre i samme båt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei :) skal begynne med medisiner i slutten av februar/begynnelsen av mars, reservert i uke 11.  Er vårt første forsøk..veldig spent!!!:)

Håper det blir bra måned for oss begge j'espere :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi krysser fingrene for at lykken smiler til oss! Skjønner at du er spent på første forsøket .. jeg er ganske ny i gamet selv egentlig. Hvor er dere? Vi er på Riksen, føler meg godt ivaretatt der. 

 

Hva er grunnen til at dere ikke har lyktes på egenhånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tilhører Haugesund :) har vært kun en gang hos de på samtale, virker veldig hyggelige :)

 

Har hatt endometriose før, kan være en grunn hvorfor jeg ikke kan være gravid. De kan ikke si sikkert. Ellers alt ser bra ut :)

 

Hva er grunnen hos dere?

 

Har du hatt noe erfaringer med akupunktur? har hørt mye positivt, har tenkt begynne selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min har hatt lav sædkvalitet .. så vi har måttet bruke ICSI. Men jeg vet ikke om det kanskje har vært problemer hos meg også - jeg var egentlig satt opp for laparaskopi da vi ble henvist, pga jeg hadde en tarmoperasjon som kan ha medført arrdannelser der inne. Men så mente de at det var en del risiko for komplikasjoner dersom det var arrdannelser, og at det uansett ikke var så mye å gjøre med hvis det var det, så de mente jeg heller skulle gå rett på IVF/ICSI. Jeg merker jo selv at jeg får litt katastrofetanker om at jeg kanskje kan ha både det ene og det andre -- men så langt har de ikke påvist noe galt med meg.

 

Jeg har ikke erfaringer med akupunktur, men jeg har faktisk bestilt en time nå og tenkte å forsøke det denne gangen. Hørte det skulle være bra å gjøre det på innsettingsdagen blant annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff.. føler med deg j'espere! Har hatt selv mange tanker om hva som kan være galt med meg. Når alle rundt blir gravide med en eller to, og det går ikke med deg, så hjelper det lite for si det sånn...

hatt to ganger laparoskopi ifm endometriose, og det er stor sjanse at det kommer tilbake, det er derfor blir henvist til ivf og.

 

Vi må bare innstille oss positivt og krysse fingrene at ivf hjelper :) Er så klar for å bli mamma :)

 

har lest mye om akupunktur, og de sier det dobler sjansen for at det går bra! 

hehe har bestilt time i dag og... må jo prøve alt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi, hvis det kan doble sjansene er det hvertfall verdt å prøve det! 

 

Ja vi må bare håpe på det beste. Jeg hadde jo et forsøk nå i januar, og da var jeg med i forumet for Januar jentene - der var det veldig mange som fikk positiv test, også jenter som hadde prøvd veldig mange ganger med mislykket resultat. Så selv om jeg selv fikk negativt, så var det faktisk litt oppløftende å se at det kan gå til slutt selv om det ikke sitter med en gang!

 

Er det lenge siden du ble diagnostisert med endometriose da? Det er jo en av tingene jeg har "fått for meg" at jeg kan ha. Jeg har jo egentlig ingen symptomer på det, men har lest at man kan ha det uten å ha symptomer ... Når jeg ikke tar lap så får jeg jo uansett aldri vite det sikkert antakelig ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heelt enig! Verdt å prøve uansett. Det skader ikke :) om det hjelper så er det bare fantastisk :)

 

Kjempe trist at det gikk ikke ved første forsøket :( håper virkelig at det skal gå bra denne gangen! har noen venninner som måtte gå gjennom dette flere ganger for å få det til... Ikke lett prosess det nei, men ble jo gravide til slutt! :) Så det er jo supert!

 

Hadde første operasjon i 2012, måtte opereres igjen i fjor høst. Kjipt at det kommer tilbake.. Nei, du får ikke vite noe uten lap dessverre. har  flinke gynekolog som følger meg opp :) Første gang hadde jeg 2 cyster som han kunne se, andre gangen hadde han bare mistanke så ble jeg henvist  til lap,det visste seg det var jo endo då og...

 

Alt ser bra ut på ul hos deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter😊 slenger meg på her jeg og, greit å ha noen å skravle med mens man venter😊 Fikk programmet i dag, oppstart synarela i februar og uttak/innsett i mars. Akkurat samme datoer som det første forsøket for ett år siden faktisk! Har to forsøk bak meg, ble gravid begge gangene men mistet i uke 7 på første og i uke 27 på andre...nå må vi bare komme i gang igjen... Har ingen diagnose, men har vært gravid fire ganger, mistet tidlig tre og nå den siste sent😢 Håper det klaffer igjen og at det går litt bedre denne gangen❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei embi :)

 

så trist å lese din historie! :( må jo være utrolig tungt..men du er flink som vil prøve igjen!!! Stå på! :) krysser alle fingrene og tærne at det skal gå bra denne gangen! :hjerte:

 

fant de ut hvorfor du mister?

 

har du prøvd akupunktur?

kan lese litt om det her.. http://www.klikk.no/forum/barnimagen/index.php/topic/143862981-akupunkturalternativ-behandling-for-a-beholde-barnet/

 

http://ajk.no/ivf-2/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delphin: uff, så slitsomt med masse operasjoner. Håper det ikke hindrer deg i å bli gravid! Jeg kjenner flere med endometriose som har fått barn både med og uten ivf.

Ja alt ser visst bra ut på ul .. krysser fingrene for at det bare er den dårlige sædkvaliteten som har hindret oss i å lykkes med naturmetoden...

 

Embi: Uff, ja veldig trist å lese historien din. Må være ekstra fælt å miste når du har kommet så langt som uke 27! Det er jo nesten umenneskelig .. Jeg håper også at det klaffer for deg denne gangen - du er veldig sterk som samler krefter nok til å prøve igjen! Vi får stå sammen her inne, forhåpentligvis er det gullegg hos alle sammen denne gangen!

 

Hvor hører du til? Som Delphin har jeg også tenkt til å prøve akupunktur - jeg har fått tips om en kinesisk lege som heter Benli Zhang ved Atrium legesenter (Oslo) som visstnok også driver med kinesisk medisin og akupunktur i tillegg til å være fastlege. En venninne av en venninne hadde blitt gravid rett etter å ha vært hos han .. jeg vet ikke om det kan være tilfeldig, men skader ikke å prøve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vet ikke hvorfor vi mister, den siste var nok pga av at det var trillinger...to døde i magen i uke 25, de var eneggede og det medfører risiko! Sistemann døde to timer etter fødselen av en punktert lunge😢 så tror ikke den siste graviditeten kan sammenlignes med de to tre første...

 

Jeg har prøvd akupunktur! Prøvde det til første forsøket. Gikk til ei kinesisk dame som ble anbefalt på forumet her, men jeg synes ikke at det hadde noe effekt. Hun sa at jeg fortsatt var gravid etter at jeg hadde spontanabortert, hun sa hun kjente det på pulsen min...da gikk jeg litt lei og følte at det bare ble tull. Jeg fikk ut 6 egg første forsøk med kort protokoll og akupunktur, så fikk jeg ut 14 egg etter lang protokoll og ingen akupunktur. Om det var akupunkturen eller type medisiner vet jeg ikke! Nå skal jeg på lang protokoll igjen og kommer nok ikke til å gå på akupunktur, så får vi se hvordan det går denne gangen!

Jeg tror at man skal prøve alt man kan for å komme i mål, og har du troen på det så gjør du det for da kan det jo virke for deg😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars deg, du har jammen vært gjennom mye ... håper det ordner seg for deg snart!

 

Takk for innspill om akupunktur .. ja det er nok ikke noe vidunderkur akkurat. Tenker jeg prøver det denne gangen, om det så bare er placebo-effekt kan jo også det hjelpe :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt som gjør at man får troen og håpet hjelper uansett😉

 

Vi hører til på Hausken. Valgte å gå privat da ingen av de fastlegene jeg har hatt har vilet hjelpe...og så orket vi ikke stå i kø! Tid er barn!!! Nå har jeg endelig funnet en veldig flink fastlege, så blir fulgt nøye opp nå.

Vi har nå satt oss i kø oppe på haukeland, men har fortsatt ikke hørt noe etter en mnd så da blir det privat igjen! Har ikke såå god tid mtp alder heller, blir 35 i år...

Og orker ikke sitte å se på at alle andre blir gravide og får barn etter barn, har ikke flere krefter til å være glad på andres vegne lenger..nå er det vår tur og vi gir oss ikke før vi får det til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg føler det samme - det er sykt stressende og se på alle som popper ut den ene ungen etter den andre. Lillesøsteren min er gravid med nummer tre, og de fleste jevnaldrende venninnene mine har fått tre barn. De venninnene som er litt yngre enn meg (som jeg ble kjent med fordi jeg ikke orket bare å henge med småbarnsforeldre) har også fått barn. Det er helt forferdelig å føle at alle andre går videre med livene sine og en selv sitter igjen på et "venterom" hvor alt handler om neste eggløsning eller ivf-forsøk, mens man føler at eggene tørker inn litt mer for hver måned (jeg fylte 35 i oktober så skjønner godt hva du mener med "tid er barn" - det er jo den "magiske alderen" man leser over alt ("når kvinner blir over 35 synker fruktbarheten drastisk")) .. 

 

Vi gikk også først privat - først til en privat gynekolog fordi hun jeg ble henvist til av fastlegen min hadde så lang venteliste, og jeg hadde også vært hos henne før og visste at vi ikke hadde så god kjemi. Og etter vi hadde blitt henvist oppsøkte vi en privat klinikk etter å ha ventet i to måneder på Riksen uten at de hadde sett på søknaden vår enda, for da var jeg så langt nede at jeg visste ikke hvor jeg skulle gjøre av meg. Men vi var så heldige og ble oppringt av Riksen rett etter at vi hadde vært på den private klinikken og spurt om vi ville komme på en time som noen hadde avbestilt, og da gjorde vi selvfølgelig det i stedet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forresten enig i at det er deres tur nå! Det får være grenser for hva noen skal gå gjennom. Og jeg synes du må være i din fulle rett til ikke å være glad på andres vegne - det er for mye for langt av et menneske synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter med en tåre i øyet.... Så ufattelig urettferdig embi!!! :frown: når dere ønsker det så sterkt! håper at dere får det til denne gangen! :) og dere er utrolig sterke som står sammen og ikke gir opp! :klappe:

 

Kjenner selv den følelsen av frustrasjon og misunnelse på de andre..og orker ikke lenge den mas fra både kjente og ukjente om når vi kommer til å ha barn :forvirret: har bestemt oss for ikke fortelle til norn heller at vi prøver.. Tror jeg ville bli mer stresset av det, av forventinger og få mer prestasjonsangst.... 

 

Ang. akupunktur, er jeg absolutt enig med dere. Det er ingen mirakelkur.. men blitt fort påvirket av venninnene som har selv blitt gravide når de begynte å gå til akupunktur :) vi prøver denne gangen så får vi se :)

 

Det er absolutt verdt å bytte legen kan jeg si. Selv har byttet fra en gynekolog til den som jeg har nå. Stor forskjell! føler jeg ble lyttet og følget opp.. Det er dumt at de på Haukeland er dårlig på a svare :S vi hadde egentlig første time ikke før mai, men når jeg ringte og forklarte situasjon med operasjon og spurte de om prioritering så fikk vi komme inn i desember. det var vi kjempe glad for! selv er utålmodig og klar å komme i gang :) 

 

Hvilke medisiner dere skal gå på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også bestemt oss for å prøve å holde denne runden hemmelig, det funket sist og tok vekk litt av presset. Nå er det ingen som forventer at vi starter opp igjen og ingen som tør å spørre om det temaet heller...like greit! Alle rundt oss har vært med på våre opp og nedturer i flere år nå, orker ikke at alle skal vite om alt lenger, har mest lyst til å ta en "hollywood-versjon" ...stikke av og leve skjult til alt har gått bra og vi sitter med en levende baby i armene..foreløpig bruker jeg huset vårt som mitt lille skjulested...selv om alle vet hvor jeg er da så holder jeg meg lavt i terrenget. Facebook er slettet, veldig selektiv på hvem jeg snakker med på tlf og hvem jeg er med.

Det er lov å beskytte seg selv, det er tøffe tak vi går gjennom❤️ Jeg gleder meg til den dagen dette ikke lenger tar over hele livet og at vi kan slappe av og begynne å leve normalt igjen!

 

Ja veldig glad for å ha funnet en god fastlege! Og har funnet "teamet" mitt av gynekologer og leger, både private og på haukeland👍 kun de beste og flinkeste😊

Nå tør jeg nesten ikke ringe opp på haukeland for å purre på timen i tilfelle det krasjer med denne runden privat..

 

Nå er det vår tur jenter!

 

19 dager til oppstart synarela...måtte lage kalender hvor jeg kan krysse ut dagene som går...utålmodig...som en unge som venter på julaften😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert lurt å holde det hemmelig.. Jeg har holdt det hemmelig for de fleste, men har fortalt det til en håndfull venninner, samt sjefen min og en god kollega.. Er glad for at jeg ikke har vært åpen til alle. Men samtidig er det godt at de nærmeste venninnene mine vet, for jeg klarer ikke å skjule at jeg er nedfor og det er deilig å ha noen å snakke om det med også. Et par av dem angrer jeg litt på at jeg har sagt det til, for de har "tråkket i salaten" et par ganger og sagt ting som ikke akkurat gjør det bedre (selv om det sikkert ikke er vondt ment ..). Når det gjelder sjefen min stoler jeg på at han holder det konfidensielt, og det er godt ikke å føle at det blir "rart" å være så mye borte fra jobb (det blir jo en del turer til sykehuset når man er i en sånn prosess).

 

Jeg skal ha et fryseforsøk, så starter med Progynova-tabletter første dagen i neste TR, som blir omtrent 1. mars. Også blir det antakelig innsett omtrent 14 dager etter det , mest sannsynlig slutten av uke 11 eller starten av uke 12. Har to egg i et strå (og ett i et annet), så tror de skulle begynne med "dobbeltstrået" og så setter de inn begge hvis de overlever. Etter å ha lest din historie, Embi, så ble jeg litt bekymret for om det er for stor risiko med tvillinger.. samtidig er det jo større sannynlighet for at hvertfall ett av dem fester seg da. Håper hvertfall minst ett av dem overlever opptining ..

 

Det er vår tur nå ja! Kanskje mars blir måneden da det magiske skjer for oss alle :babysmokk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk satt inn to egg av topp kvalitet sist. Sjansene for at ett egg festet seg sa de var ca 50%, sjansen for at to festet seg ca 15% og sjansen da for at begge eggene festet seg og det ene dele seg i to var på promillestadiet....men d var jo d som skjedde! De ble litt overrasket selv, for som de sier de ønsker graviditet men da helst med bare ett foster! Men man kan aldri vite om egget deler seg uanset om du setter inn ett eller to...

De ser jo an din situasjon og historie før de setter inn igjen, de vil deg jo ikke vondt og sjansen for at det som skjedde med meg skal skje deg er minimal.

 

Jeg er jo og da livredd for at selv om vi setter inn kun ett egg neste gang så deler d seg og så er d deja vu og høyrisiko igjen... Men d får vi ta når vi kommer dit! En dag av gangen! Første jobb: gro mange og gode egg 😉👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Uff ja, skjønner godt at du er livredd for det. Da vi søkte oss til IVF tenkte jeg jo at drømmesituasjonen måtte være å få tvillinger, for på grunn av alderen min er jeg også litt redd for at vi - om vi får det til nå - ikke skal få et søsken, eller at jeg skal være så gammel at det blir et høyrisikosvangerskap .. osv. Men når jeg nå ser at det kan være mer risiko med tvillinger så er det jo tross alt viktigere at man får et friskt barn. Men det var jo fint å se at det tross alt ikke er så stor sjanse for at de begge fester seg - og særlig når det er fryseforsøk (legen sa at de ikke setter inn to hvis det er ferskforsøk, for da er risikoen for tvillinger for stor, men at de gjør det når det er fryseforsøk for da er sjansen litt mindre ... ). Var det fersk eller fryseforsøk du hadde sist da du satte inn to?

 

Ja som du sikker .. man får ta en bekymring av gangen og at det viktigste for deg nå er at det blir noe å sette inn! Har du hatt mange egg tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri fått egg på frys.

Fikk ut 6 egg på kort protokoll, satt igjen med to av grei kvalitet.

Andre forsøket fikk vi ut 14 egg og satt igjenmed to av topp kvalitet.

Er vel størst risiko med eneggede tvillinger sånn jeg har forstått det siden de ofte deler morkake og sirkulasjonssystem, selv om det finnes mange variasjoner av eneggede også..innviklet dette.. Mine delte morkake men lå alikevel i hver sitt "rom" i posen! Det var den ene som døde først og så mest sansynlig da dro med seg den andre fordi de delte alt...

 

Du er heldig som har egg på frys! Håper å få det en gang jeg og, må være så greit å slippe hele sprøyte-sulamitten...

Har de sagt noe prosent sjanse for å bli gravid med fryseforsøk? Er d samme som fersk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er livredd for eneggede tvillinger igjen, men hadde gjerne tatt toeggede for jeg har akkurat samme tankene som deg!!

Vi ventet jo nå tre små i et jafs og det var så godt å tenke på at vi var da "ferdig" etter det! Hadde plutselig instant family og hadde tatt igjen alle de rundt oss!

Men som du og sier, heller at det går bra med enenn å oppleve dette igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Riksen sa de som regel alltid satte inn ett egg, og hvis det var flere med topp kvalitet ble de i stedet fryst ned. Det de sa om sjanser var at det var litt mindre sjanse med de fryste eggene, men jeg er litt usikker på om det er mindre sjanse for å bli gravid etter at de blir satt inn, eller om det bare er mindre sjanse for at begge overlever opptining. Sykepleier mente det var like stor sjanse for å bli gravid, men det stemmer jo ikke helt med det legen sa om at det var mindre risiko for tvillinger hvis man satte inn to fryste egg. Jeg har lest her inne at noen hadde blitt fortalt på sykehuset at sjansen for å bli gravid ved innsett av ett egg var 40 prosent på fersk og 25 prosent på fryst .. Skal spørre neste gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, uansett en relativt god sjans for å lykkes😊 rart at det skal være forskjell på sjansene egentlig, kvaliteten må jo uansett være bra og de må jo overleve opptining...

 

Uansett - Vi får krysse fingrene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...