Gå til innhold

Prøve ny lege


Guttemamma10og14

Anbefalte innlegg

Trenger råd fra dere..

Gutten min har vært en gang hos nevrolog på Barneklinikken på Haukeland, og det kom det lite ut av. Legen synes ikke han hadde påfallende utseende eller tydelige klare tegn på ett syndrom, ho ga han "diagnosen" psykomotorisk forsinket utvikling og spesifikke språkvansker med spørsmålstegn. Kromsomanalysen er fin. Ho sa han var umoden, kunne ikke utelukke autisme, men her og nå var det heller ikke sikre tegn på det. Han er jo enno noe i grenseland med tanke på motorikk, (går bare med støtte, reiser seg etter ting, dårlig finmotorikk) språk er ikke eksisterende. Uansett, vi tok kontakt med forskringsselskapet for å høre hva de tenkte (vi har behandlingsforsikring) og de har nå funnet en nevrolog i Oslo som vil se på han. Eg er kjempe i stuss på hva vi skal velge, vi er veldig i stuss. Vi skal tilbake på Barneklinikken i mai/juni, men har ikke fått time så føler oppfølgingen er dårlig og de gir ikke tilbakemelding på prøvesvar..

Men han er jo bare 2, eg er usikker på om det vil hjelpe å se en ny nevrolog eller om det vil være å utsette han for mer utredning enn nødvendig egentlig.. Egentlig vil eg reise land og strand for han, men det er sikkert det vil gagne han noe som helst.. Eg vil jo veldig gjerne ha en diagnose, noe å forholde meg til, vi vet noe er galt. Men ny lege betyr ikke nødvendigvis en diagnose. Hva ville du gjort viss det var ditt barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville absolutt latt en annen nevrolog se på han,jeg har også opplevd å ikke få noen svar og man føler seg hjelpeløs. Her har vi vært på 2 store sykehus og på det 3 sykehuset så tror de at de vet hva som er galt med mitt barn. Alle nevrologer er forskjellige og kanskje har vært borti mye forskjellig. Er dere heldig så kanskje noen andre har noen tips om hva som er galt. Masse lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tusen takk for svar =) Vi drar til Oslo neste uke, er kjempe spent og prøver å ikke bygge opp så mye forventninger, men samtidig er eg veldig positiv :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, vet ikke hvem du skal treffe i Oslo, men jeg har kjempebra erfaring med barnenevrologen Eva Schumacher på Ullevål. Det er en godt voksen, erfaren dame, som har både veiledet mange studenter i sin tid, og er også en forsker. Husker at helsesøstera hadde kommentert at vi var så heldige som var kommet til henne, at det har alt å si, og denne legen var ikke en "hvem som helst". Dette var virkelig en lege jeg stolte på, hun hadde velbegrunnede svar og meninger, og hun så virkelig på barnet mitt, altså HELE barnet mitt. VI har vært hos henne to ganger, også grunnet forsinket utvikling (dattera mi gikk ikke før hun var ca 22 måneder). Vi var hos henne på oppfølgingskontroll for ikke så lenge siden, og konklusjonen hennes nå var at det ikke blir noe utredning, for ting ser ut til å være som de skal nå. Jeg kan ikke få sagt hvor mye jeg stolte på henne, umiddelbart, og hadde hun foreslått noe videre utredning nå, så ville jeg selvfølgelig gått med på det. Jeg har nå vært borti en del leger, og min erfaring er at det er stoooor forskjell, men dette var uten tvil den legen jeg opplevde som mest kompetent av alle. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, vet ikke hvem du skal treffe i Oslo, men jeg har kjempebra erfaring med barnenevrologen Eva Schumacher på Ullevål. Det er en godt voksen, erfaren dame, som har både veiledet mange studenter i sin tid, og er også en forsker. Husker at helsesøstera hadde kommentert at vi var så heldige som var kommet til henne, at det har alt å si, og denne legen var ikke en "hvem som helst". Dette var virkelig en lege jeg stolte på, hun hadde velbegrunnede svar og meninger, og hun så virkelig på barnet mitt, altså HELE barnet mitt. VI har vært hos henne to ganger, også grunnet forsinket utvikling (dattera mi gikk ikke før hun var ca 22 måneder). Vi var hos henne på oppfølgingskontroll for ikke så lenge siden, og konklusjonen hennes nå var at det ikke blir noe utredning, for ting ser ut til å være som de skal nå. Jeg kan ikke få sagt hvor mye jeg stolte på henne, umiddelbart, og hadde hun foreslått noe videre utredning nå, så ville jeg selvfølgelig gått med på det. Jeg har nå vært borti en del leger, og min erfaring er at det er stoooor forskjell, men dette var uten tvil den legen jeg opplevde som mest kompetent av alle. Lykke til!

Hei, vi skal treffe Ola Skjeldal, barnenevrolog og proffessor. Han jobber privat på Sandvika nevrosenter.

tusen takk =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

Vi hadde veldig god erfaring med Betanien Bup i Fyllingsdalen. De har eget autismeteam. Fastlegen henviste oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...