Gå til innhold

Smerter før, under og etter amming


Elman

Anbefalte innlegg

Har en stikkende, brennende følelse før, under og etter amming. Brystene er fulle av kuler som jeg prøver å massere før amming, og legger også på varmeflaske. Blir mykere etter amming, men kulene er der fortsatt. Bruker lanolin, uten at det hjelper så mye. Barnet har blitt urolig på brystet, og ligger ofte å drar ytterst på brystet. Dette gjorde han ikke før. Føles ut som knivstikk når han suger på brystet. Lett berøring av brystet er også smertefullt. 

 

Brystene er utrolig såre og vonde og det gjør vondt bare jeg kommer borti dem. Det brystet som ikke ammes lekker når det andre ammes. Prøver å lufttørke de litt mellom amminger, men det gjør vondt når BHn ikke er på. Gjør også vondt å sove uten BH.

 

Barnet er 2 uker gammelt og jeg brukte pumpe mye i begynnelsen. 

 

Noen som vet hva dette kan være? Ser symptomene ligner på trøske, men også på tilstoppede melkeganger. Bør jeg behandle for trøske uten å vite sikkert? Har fått resept fra legen (uten å ha vært til konsultasjon). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du sett i barnets munn? Hvis det er trøske, har barnet antagelig hvitt belegg på tunge og inni kinna. Men siden du også har kuler, så høres det ut som du også har begynnende tilstopping av melkegangene. Du bør massere rundt mens barnet suger også, i sirkulære bevegelser og mot brystvorten. Når barnet suger hjelper det mye mer, enn om du gjør det før amming. Du bør også, om mulig, ta noen varme dusjer og massere mens du står i dusjen, evt håndmelke litt også ;)

 

Mulig du har fått løst problemet allerede, ser tråden er ca 1 uke gammel. Håper det går bra med deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...