Gå til innhold

Redd for å ta KS er 37 uker..


lis7071

Anbefalte innlegg

Var usikker på hvor jeg skulle skrive dette emne, så skriver det her også. Var på ul i uke 35+4 og fikk vite at lillegutt ligger med rompa nedi. Var hos jordmor forrige uke og fortsatt ikke no forandring. Skal på en ny ul i neste uke for å sjekke igjen da er jeg 37+5,men har på følelse at han ligger forsatt med rompa nedi. Siden jeg har fått diabetes i svangerskapet så sa jordmor på sykehuset at denne baby'n kommer til å bli på ca 4,1 kg eller mer. Dette er er min andregangs fødsel. Min første fødsel varte i 30 timer, vaginalt, ikke bra opplevelse og hun veide 4070 så hun var stor hun også. Det som bekymrer meg er at siden denne baby'n blir en stor baby så da kommer jeg til å få problemer med setefødsel. Jeg og mannen har snakket sammen ang hvis baby'n ikke har snudd seg så ville jeg ta ks. Så var det bekymringer ang ks da. Jeg er redd for de smertene etter ks. Jeg har hørt at man har veldig store smerter etter ks. Siden jeg har hatt en dårlig opplevelse med fødsel første gangen så vil jeg ha en hyggeligere opplevelse denne gangen. Jeg har en følelse at jeg kommer til å ende opp med å ta ks men er bare så redd for smerten etterpå. Siden det er første gangen jeg må ta KS så er veldig bekymret og redd😩. Hva ville dere har gjort?Noen historier ang KS.Please vær ærlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt ærlig så var jeg oppe å gikk dagen etter. Jeg hadde ikke store smerter etter ks i det hele tatt. Venninnen min som fødte vaginalt og revna hadde mere smerter enn det jeg hadde. Men det er veldig inviduelt. Du får også smertestillende som vanlig paracet og oxynorm om det trengs så smerten er ikke stor. Eneste som var vondt var når livmoren trekker seg sammen igjen, men de smertene får man under vanlig fødsel også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste som var fælt med ks var at jeg var så redd. Hadde ikke fått nok informasjon om det, ahus var veldig dårlig på å fortelle hvordan opplegget var.

Men skal ta ks igjen nå må mandag på ullevål, var på informasjonsmøte hos dem på torsdagen som var og de var kjempe flinke til å fortelle alt. Og man kunne stille spm på alt man lurte på. de visste tilogmed bilder osv... Da er det ikke så skummelt lenger. Viiktig å ha med noen som er der å støtter deg. Hvis du klarer å roe deg ned blir ting myyyye bedre. Forige ks var jeg så redd jeg klarte ikke lese navnet mitt som hun holdt opp forran meg engang. :P 

Viktig å prøve å ha fokuset på at du får treffe babien din istede for angsten da tror jeg man blir litt sterkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste med ks som jeg synes var å ikke få babyen før 2 timer etter at hun kom til verden. Selve KS kjenner du ingenting til. Du merker noe beveger seg rundt i magen din, men ingen smerte. Spinalbedøvelsen var litt ubehagelig, men var jo bare et stikk ;)

 

Intravenøs morfin får du på overvåkningen, det trengs. De skifter på deg de første timene, det er du ikke i stand til selv. Du blir rett og slett stelt og dullet med som en baby ;)

 

Fra bedøvelsen til jeg kunne sitte og ta ut kateteret gikk det 6 timer ca. Jeg fikk datteren min etter 2 timer.

Besøk og slik ville jeg vært forsiktig med første dagen, for du er så rusa, du vet det ikke selv engang. Jeg ville bare valgt de aller nærmeste isåfall.

 

Den første natten skal jeg ikke skue under teppet. Jeg hylte som en stukket gris. De etter riene i et ferskt sår var forjævlig.

Be om smertestillende. 

 

Alt i alt er ikke ks et problem. Du er raskt på bena, men må ta det rolig en stund. Smertene var bare den natta foruten om under et host eller nys. Arret er fint, og nesten usynlig.

 

Men jeg har prøvd begge deler, ks og vaginalt. Jeg ville valgt vaginalt før ks. Du har kansje ikke mye valg, men da skal du vite at det uansett blir bedre enn den 30 timers lange fødselen din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi fikk babyene vår 8.30 ved ks, så ble jeg sydd (30min ca) mens pappan å babyen gikk ut med barnepleier for veing, måling og pappa kos. de kom opp på intensiven til meg i 10 tiden.  Var der med de en time eller to til. Jeg fikk ikke morfin på intensiven, (som jeg vet om). Jeg var oppe å gikk selv (gikk på badet) i 16-17 tiden samme dagen. Det er jo vondt, det kan man ikke legge skjul på, men du får fast smertelindring de første dagene slik at du hele tiden har litt innabords så det ikke skal bli kjempe vondt plutselig.. så det går bra:)

 

jeg ble og overrasket av etterriene som kom første natten, men når vi skjønte hva det var så fikk jeg en sprøyte i låret med smertelindring:) 

 

ellers så ble det veldig fort veldig mye bedre:) det verste er at du ikke skal løfte, vaske osv.. det er litt styrete når man føler seg i topp form, men ikke kan gjøre noe av det på 6 uker.. men liten pris å betale:)

 

Jeg tenker at forskjellen er at ved fødsel så har du vondt før babyen (og mange litt etterpå og). ved ks så har du vondt kun etterpå..

 

selve operasjonen og det er jo litt rart/uvant, men ikke vondt. bare merkelig..

 

lykke til 

jeg skal ha ks på nytt nå snart:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for historiene deres. Det roet meg ned litt😄. Ja jeg prøver jo å tenkte at dette kommer til å bli bedre enn 30 timers fødsel som jeg hadde sist gang☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også hatt ks på ST olavs i trondheim. Dette er et mor barn vennlig sykehus og her får du barnet på brystet med en gang etter det kommer ut.. Også får du ha det med deg hele tiden også på recovery :-) 
Du skal være godt smertelindret, jeg var oppe å gikk samme dag. :-) Bare være flink å si i fra når du får vondt slik at de får gitt deg smertestillende :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte og ta KS når lillevennen mi lå i seteleie. Selve operasjonen var gjort unna uten komplikasjoner og jeg har ingen betenkeligheter med å skulle gjøre det igjen dersom det skulle vise seg at nr 2 og skulle ligge samme vei. Jeg var oppe å gikk på ettermiddagen samme dag. Hadde ikke behov for noe sterkere smertestillende enn parsacet og dyclofenac (mener jeg det heter, men tre år siden ) etter at spinalbedøvelsen og morfinen jeg fikk når jeg lå på oppvåkning var ute av systemet.

Det var fryktelig uvant å skulle gå uten å klare å bruke magemusklene. Vagget mer etter KS enn jeg gjorde når jeg var høygravid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått en super duper nyhet idag når jeg var på kontrol på ullevål. Lille gutt har snudd seg av seg selv og ligger med hode nedi. Så da blir det ikke no KS på meg som jeg var bekymret for.Wooohhhooo...😄😄😄 takk for rådene deres folkens☺️☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har gjort begge deler, og det er ingen tvil om hva jeg skal neste gang! Keisersnittet var en MYE bedre opplevelse! Raskere på beina, raskere hjem igjen og mye mer behagelig både underveis og etterpå! Begge var på Ullevål, kjempefornøyd med keisersnitt der! Kun positivt å si både om keisersnitt og Ullevål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...