Gå til innhold

Skravletråd


lillesøsken2015

Anbefalte innlegg

Otrivin fikk jeg klarsignal på av min lege :)

Og saltvannsspray. Men, ikke over lengre perioder. Fungerer også å ligge litt elevert med hodet.

Endret av Camillaen85
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg også sliter med tett nese! Og bruker jeg nesespray, så begynner jeg å blø neseblod.. Er egentlig litt hoven generelt i slimhinnene føler jeg. Blør dere lett neseblod også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også tett i nesa, har brukt otrivin en del, men nå prøver jeg å kutte ut, er jo slimhinnene det ikke er bra for😏 bruker nå saltvann med mentol, den åpner jo ikke på samme måte, men river godt i nesa og det føles friskt😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg fant bare denne. Men som det står, så er det bare slik vi ikke skal klandre oss selv om noe skulle skje. Men jeg har aldri hørt om at et barn har blitt skadet pga nesespray. Så det er sikkert ingen problem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, har hatt en virkelig elendig dag.

Har siden jeg ble gravid slitt med lav energi, så jeg har ikke klart å gjøre stort i huset, så det har fallert kan en mildt sagt si.
Mannen har ikke overskudd til å gjøre noe selv, da han har to jobber og har barna for det meste når han er hjemme. Jeg sover så å si hele tiden.
Jeg klarer bare ikke å holde meg våken i lengre perioder.

Så er jeg bipolar da, noe som til tider går dårlig med rot.
Og idag klikket det for meg.
Jeg skulle EGENTLIG på nattevakt og trengte å sove før det, men klarte ikke å slappe av, jeg hadde en indre uro på størrelse med Finland.
Så da mannen tok med ungene ut, så stod jeg opp begynte å rydde og vaske.
Lang historie kort, det var ikke så mye som ble gjort, men et rom i huset er ihvertfall plettfritt, noe som hjelper på den indre uroen.
Men, så har jeg tydelig støvallergi, og har en alvorlig astma, for jeg kom borti en real stovsamling og ble etter det dårlig.
Jeg ble veldig dårlig, fikk et stort astamaanfall som ikke lot seg knekke av de vanlige medisinene.
Jeg ble så dårlig at jeg måtte på legevakten og de ville egentlig legge meg inn.
Men jeg valgte å få behandlig hjemme istedet.

Så nå går jeg på heftige medisiner som er skadelig for foster i 1 trimester, men er jo over 1 trimester for noen uker siden, men alikevell.
Dette er ikke noe kjekt.
Jeg er langtifra god nå, men er bedre, må ta medisinene 1 ukes tid, eller lenger om jeg ikke blir bedre.
For en dag :(

Jeg har endel store problemer hengende over meg om dagen har hatt det en tid, problemer jeg ikke får gjort noe med.
Disse går og gnurer og irritere dagen lang, men som regel klarer jeg å leve med det.
Men ikke i dag.
For det typiske er at jeg får en slik stressreaksjon som i at jeg må ordne opp i ting jeg kan ordne opp i,som å begynne å rydde manisk, når jeg egentlig skal sove, for det er det som er lurt siden jeg jo skulle på nattevakt.

Istedet så endte jeg nå syk, uten den ekstravakten jeg hadde kranglet meg til for å få det til å gå økonomisk rundt denne måneden.
Så ja, dette var ikke den beste dagen :P

Håper dere har hatt en bedre dag.

Endret av Leirha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg, det hørtes kjipt ut! Har dere familie rundt dere som kan hjelpe til litt? Det kan virke som dere kan trenge litt hjelp, så dere får kommet litt ovenpå.

 

Kanskje du må bite i det sure eplet og få en ukes sykemelding? Og prøve å få de kjipe probleme unna, selv om det er vanskelig?

 

Ikke meningene virke som en bedreviter, men det virker som du har det litt tøft.

Endret av Pudding Nr3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå fått en ukes sykemelding, så er minsten blitt syk så vi er hjemme begge to. Hadde vært greit om noen kunne tatt ham, for jeg hadde virkelig trengt .itt tid nå.
Men problemet er at vi ikke har noen rundt oss som kan hjelpe, og da mener jeg ingen.

Nærmeste hjelpen vi har er svigermor og hun bor 2 timers kjøretur unna.

Det er kjibt å ikke ha en familie som kan bidra, men nå er det slik at nettopp det kan jeg ikke gjøre noe med, det er mange år siden jeg innså at de trenger mer hjelp fra meg enn jeg trenger fra dem.

Innvikla sak det med familien min, det favner alt fra alkoholisme, rusmisbruk, hjerneslag og psykopatisme, om det går an å kalle det det i Norges land. 
Den hjelp jeg en sjelden gang blir tilbud kan jeg ikke annet enn å avise, pga det ville vært totalt uansvarlig fra min side og latt ungene mine omgås noe som helst av ovennevnte. Grøss.

Og som det nok kommer fram her, så er familien min, eller deler av den en del av mine fantastiske problemer.

Skal ikke være lett, alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

HAr nedtelling til OUL nå, 12 dager ihjen. Syns det går så fort jeg.

Har de siste dagene plutselig fått i meg mye mer mat enn jeg har før og e godt fornly med det. Kvalmen er ikke så ille lenger, bare på morningen.
Men smoothie, er tingen, masse smoothie med ingefær i.
Da f¨år jeg i meg noe raskt på morgenen og det demper kvalmen.
SÅ fornøyd med det, at jeg ikke har tenkt på det før.
Så nå har jeg ikke tall på hvor mange oakker frossen frukt der er gått med.

Favoritten er med joghurt naturel, appelsinjuice, frosne jordbær og blåbær, 1 banan, 1 ss frisk ingefær, litt sukker og vaniljesukker og en halv sirton/lime.
Det blir nesten 1 liter, men det går unna.

Frokost, kveldes og ellers nr jeg føler for det.
Faktisk er tilværelsen blitt mye lettere etter at jeg fant smoothie :)

Er sykemeldt pga astmaen til midten av mars, begynner å bi bedre, men på langt nok god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Skrev et spørsmål på siden du anbefalte Belle86. Her er svaret:

 

Hei!

 

Mot nesetetthet kan du prøve en reseptfri nesespray som enten inneholder xylometazolin (Rhinox), oksymetazolin (Otrivin, Naso, Nazaren, Zymelin) eller bare saltvann. Disse typene nesesprayer er trygge til gravide. Nesesprayen virker bare lokalt i nesen og tas i svært liten grad opp i kroppen din. Da kan medisinen heller ikke påvirke fosteret.

 

Du bør ikke bruke nesespray i større doser enn det som er anbefalt i pakningsvedlegget, altså høyst én dose i hvert nesebor 2-3 ganger daglig. Langtidsbruk, det vil si sammenhengende bruk i mer enn 10 dager, anbefales ikke da det kan være skadelig for neseslimhinnen din og gi økt nesetetthet. Saltvannsnesespray/-skylling kan derimot brukes så lenge du har behov for det.

 

Hvis du har behov for smertestillende og/eller febernedsettende vil jeg anbefale medisin som inneholder paracetamol. Det er lang erfaring med bruk av paracetamol under graviditet, og medisinen er ikke vist å være fosterskadelig. Du kan derfor trygt bruke paracetamol i doser som angitt på pakningen, det vil si 1-2 tabletter inntil tre ganger daglig.

 

Hvis disse rådene ikke hjelper vil jeg anbefale deg å ta kontakt med legen din for å diskutere om du eventuelt har behov for annen behandling.

 

God bedring!

 

Med vennlig hilsen

Ingvild, Farmasøyt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tre apper som viser tre forskjellige terminer... What?? Jeg har plottet inn første dag i siste mens på alle (16nov14), men de viser forskjellig(!!) vil dere sjekke når dere får opp terminen min? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre apper som viser tre forskjellige terminer... What?? Jeg har plottet inn første dag i siste mens på alle (16nov14), men de viser forskjellig(!!) vil dere sjekke når dere får opp terminen min? :)

I Norge opereres det i hpovedsak med to forskjellige terminutregninger.

40+2 og 40+3.

Har du en engelsk/amerikansk app så viser der mest kun 40 uker, da Noirge er nesten det eneste landet i verden som regner over 40 fullgåtte uker.

 

Hvilke termin du får på ultralyd er avhengig av hvilke utregninge jordmor/gynekolog bruker.

Det har ikke så mye å si hvord du er fra i landet.

Men kanskje greit å finne en app som regner like lenge som det du får opplyst på OUL?

Min gynekolog bruker 40+3, det har jeg alltid fått opplyst i mine svangerskap, og har så klart gått ut ifra det.

Jeg har foreløpig termin 1 august, men regnes det med 40+2, så blir termin 31 juli.

 

Alle mine tre forrige barn er født over termin (IKKE over tiden), 4,11 og 5 dager. 

Den ene dagene fra eller til i utregningen har lite å si.

 

Jeg bruker foresten denne terminutregningen, som stemmer med min gynekologs utregning 

http://www.babyverden.no/Verktoy/Terminkalkulator/

Endret av Leirha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vet jeg jo.. Men når jeg regner ut + 1 uke fra første dag i siste mens og pluss 1 år minus tre måneder, så kommer jeg til 22 aug, BV sier 26 aug og legen sier 24 aug. Gynekologen kom frem til 23 aug på ul i uke 12, men den er nok ikke helt til å stole på :) får bare vente i spenning til oul og få en endelig termin da!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, nå føler jeg meg ikke særlig høy u hatten.
Har jo de siste ukene strevd med at astmaanfall som jeg ikke blir kvitt, har dessverre bare måtte trappe opp på medisinene, da jeg som sagt ikke blir noe bedre.
Så nå går jeg på hlye dose perdnisolontabeletter (kortison), som jeg skal ta minst 3 uker til.
Medinser hver hverde time.
I tilegg nå har jeg fptt en lungebetennelse, så nå tar jeg antibiotika.

Føles Ikke greit, men hva alternativ er det?

Fastelgen ønsker helst å legge meg inn, men vi ble enige om at jeg skulle prøve antibiotika tabeletter før jeg legges innfor intravenøsbehandling.

Syns dette er virkelig en kjip situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, nå føler jeg meg ikke særlig høy u hatten.

Har jo de siste ukene strevd med at astmaanfall som jeg ikke blir kvitt, har dessverre bare måtte trappe opp på medisinene, da jeg som sagt ikke blir noe bedre.

Så nå går jeg på hlye dose perdnisolontabeletter (kortison), som jeg skal ta minst 3 uker til.

Medinser hver hverde time.

I tilegg nå har jeg fptt en lungebetennelse, så nå tar jeg antibiotika.

 

Føles Ikke greit, men hva alternativ er det?

 

Fastelgen ønsker helst å legge meg inn, men vi ble enige om at jeg skulle prøve antibiotika tabeletter før jeg legges innfor intravenøsbehandling.

 

Syns dette er virkelig en kjip situasjon.

Uff! Stakkars deg, Leirha! Ønsker deg masse god bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Skrev et spørsmål på siden du anbefalte Belle86. Her er svaret:

Hei!

Mot nesetetthet kan du prøve en reseptfri nesespray som enten inneholder xylometazolin (Rhinox), oksymetazolin (Otrivin, Naso, Nazaren, Zymelin) eller bare saltvann. Disse typene nesesprayer er trygge til gravide. Nesesprayen virker bare lokalt i nesen og tas i svært liten grad opp i kroppen din. Da kan medisinen heller ikke påvirke fosteret.

Du bør ikke bruke nesespray i større doser enn det som er anbefalt i pakningsvedlegget, altså høyst én dose i hvert nesebor 2-3 ganger daglig. Langtidsbruk, det vil si sammenhengende bruk i mer enn 10 dager, anbefales ikke da det kan være skadelig for neseslimhinnen din og gi økt nesetetthet. Saltvannsnesespray/-skylling kan derimot brukes så lenge du har behov for det.

Hvis du har behov for smertestillende og/eller febernedsettende vil jeg anbefale medisin som inneholder paracetamol. Det er lang erfaring med bruk av paracetamol under graviditet, og medisinen er ikke vist å være fosterskadelig. Du kan derfor trygt bruke paracetamol i doser som angitt på pakningen, det vil si 1-2 tabletter inntil tre ganger daglig.

Hvis disse rådene ikke hjelper vil jeg anbefale deg å ta kontakt med legen din for å diskutere om du eventuelt har behov for annen behandling.

God bedring!

Med vennlig hilsen

Ingvild, Farmasøyt

Så bra at du fikk svar! Nå vet ikke jeg hva du skrev inn til de, men det ser ut til å være svar på spm som du stilte her 6.februar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det tid for OUL i morgen. Kjenner jeg gruer meg mest av alt.

må jevnlig på UL for å passe på at den lille utvikler seg normalt. I morgen blir første, så det er vel normalt jeg gruer meg.

neste ultralyd blir om to mndr, så to til etter det.

Det er for å se om alle medisinene jeg har måttet ta har gjort noe skade, for noen medisiner kan Være ugunstige på vekstuviklingen.

det kan også føre til leppe/ganespalte... så vi får se i morgen.

blir greit å vite kjønn, så vi endelig kan begynne å kikke på navn ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det tid for OUL i morgen. Kjenner jeg gruer meg mest av alt.

må jevnlig på UL for å passe på at den lille utvikler seg normalt. I morgen blir første, så det er vel normalt jeg gruer meg.

neste ultralyd blir om to mndr, så to til etter det.

Det er for å se om alle medisinene jeg har måttet ta har gjort noe skade, for noen medisiner kan Være ugunstige på vekstuviklingen.

det kan også føre til leppe/ganespalte... så vi får se i morgen.

blir greit å vite kjønn, så vi endelig kan begynne å kikke på navn ihvertfall :)

Hvordan gikk det på oul idag da, Leirha? ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Da er det tid for OUL i morgen. Kjenner jeg gruer meg mest av alt.

må jevnlig på UL for å passe på at den lille utvikler seg normalt. I morgen blir første, så det er vel normalt jeg gruer meg.

neste ultralyd blir om to mndr, så to til etter det.

Det er for å se om alle medisinene jeg har måttet ta har gjort noe skade, for noen medisiner kan Være ugunstige på vekstuviklingen.

det kan også føre til leppe/ganespalte... så vi får se i morgen.

blir greit å vite kjønn, så vi endelig kan begynne å kikke på navn ihvertfall :)

Hvordan gikk det på oul idag da, Leirha? ☺️

 

Det gikk kjempe bra :)

Det var ikke noe vanskelig å se at det er nok en gutt på vei, fjerde gutten, det er jo litt festlig.

Men jeg var mer opptatt av å se om gutten hadde det bra, og en nøye sjekk viste at han har det fint.

Men jeg skal tilbake om 10 uker for oppfølging, men gynekolgen var veldig positiv og veldig beroligende, så jeg slapper mer av nå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Da er det tid for OUL i morgen. Kjenner jeg gruer meg mest av alt.

må jevnlig på UL for å passe på at den lille utvikler seg normalt. I morgen blir første, så det er vel normalt jeg gruer meg.

neste ultralyd blir om to mndr, så to til etter det.

Det er for å se om alle medisinene jeg har måttet ta har gjort noe skade, for noen medisiner kan Være ugunstige på vekstuviklingen.

det kan også føre til leppe/ganespalte... så vi får se i morgen.

blir greit å vite kjønn, så vi endelig kan begynne å kikke på navn ihvertfall :)

Hvordan gikk det på oul idag da, Leirha? ☺️

Det gikk kjempe bra :)

Det var ikke noe vanskelig å se at det er nok en gutt på vei, fjerde gutten, det er jo litt festlig.

Men jeg var mer opptatt av å se om gutten hadde det bra, og en nøye sjekk viste at han har det fint.

Men jeg skal tilbake om 10 uker for oppfølging, men gynekolgen var veldig positiv og veldig beroligende, så jeg slapper mer av nå.

Så fint å høre at bebis var frisk og fin, det er jo som du sier det viktigste! Gøy med gutt nummer 4, da! Gratulerer så mye! ☺️ Du velsignes med flotte menn i ditt liv du da! Hihi ☺️ godt de følger deg opp sånn, da! :)

Grattis igjen 💙

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ultralyd om tre timer! Er så spent! Spent på om alt er i orden, om termin blir flyttet og om det er gutt nummer tre eller jente nummer to :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt bra med Lillegull ❤️ Men han/hun lå i et leie som passet dårlig for å få tatt bilde av hjertet, så vi må tilbake om to uker for å se igjen. Det så helt fint ut sa jordmoren, men de måtte ha en klart bilde som dokumenterte at alt var greit, og det fikk hun ikke til. Fikk heller ikke sett kjønn. Så helt greit for meg å komme tilbake ;) Terminen ble flyttet to dager, fra 13.8 til 15.8. Har født alle før tiden, så regner med det blir sånn nå også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...