Gå til innhold

Skravletråd


lillesøsken2015

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei igjen,

Var på Ultralyd denne uken og alt var bra😊 Jeg spurte legen om han kunne høre på hjertelyden og han svarte at det ikke går med innvendig ultralyd. Jeg fortalte at jeg har gjort dette i mine tidligere svangerskap i både uke 7 og 8. Jeg sa også at jeg hadde vært på en tidligere ultralyd denne dagen 6+3 og fikk høre hjerteslag og se pulsmålingene. Han trodde nesten ikke det han hørte og sa han måtte sjekke dette opp! Det her synes jeg er helt merkelig! Vi snakker Volvat i Oslo og en pris på 1560 kr. Jeg vet jeg ikke kan forlange mye ekstra når det er det offentlige, men når det gjelder det private så må de vel kunne tilby dette når man betaler en latterlig høy pris for det? Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på ultralyd i uke 5-6. Jeg fikk høre hjertelyden allerede da. Jeg var hos privatpraktiserende gynekolog. Det hørtest veldig rart ut! Vi betaler jammen nok i det private. De må kunne gi oss 110%!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på Volvat i Oslo i går (6+6) og fikk se et bankende hjerte. Men fikk ikke høre noen hjertelyd, nei. Trodde heller ikke det var mulig så tidlig? (Bortsett fra at ul egentlig er lyd, men lyd man kan se da...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cayenne - da var vi kanskje hos samme kar, med hornbriller!? Da burde han ha lært seg det til i går😉 Jeg så også et bankene hjerte, men det er noe helt spesielt å høre det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Var på Ultralyd denne uken og alt var bra Jeg spurte legen om han kunne høre på hjertelyden og han svarte at det ikke går med innvendig ultralyd. Jeg fortalte at jeg har gjort dette i mine tidligere svangerskap i både uke 7 og 8. Jeg sa også at jeg hadde vært på en tidligere ultralyd denne dagen 6+3 og fikk høre hjerteslag og se pulsmålingene. Han trodde nesten ikke det han hørte og sa han måtte sjekke dette opp! Det her synes jeg er helt merkelig! Vi snakker Volvat i Oslo og en pris på 1560 kr. Jeg vet jeg ikke kan forlange mye ekstra når det er det offentlige, men når det gjelder det private så må de vel kunne tilby dette når man betaler en latterlig høy pris for det? Hva mener dere?

Snodig, skulle nå trodd at utstyret var i orden når det er privat.

Da jeg var på innvendig UL 6+2 fikk jeg se hjerteslagene og høre hjertelyden.

Og det ble målt til 121 slag/m.

Det er vel ikke akkurat hjertelyden i seg selv en hører, men maskinen som gjør slagene om til lyd.

Men anyhow, det skal la seg gjøre ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så greit å ha ført dagbok her inne, har gjort det fra de to forrige svangerskapene, så jeg kan lett følge hvordan jeg hadde det på nøyaktig denne tiden de de andre svangeskapene.
En ting er helt sikkert, jeg er på langt nær så dårlig som jeg var sist gang, 11+0 sist gang kastet jeg opp flere ganger til dagen og var mer eller mindre satt ut av spill.
Begynte også å kaste opp for fult rundt uke 11 med andremann også.
Oppkast pleier å komme ganske seint hos meg.
De siste 2-3 ukene har jeg vært lite kvalm, men de siste dagene har det kommet litt snikende, kastet spontant opp av et bilde jeg så på instagram igår, av noe stekt kylling, brie og avokado... Klarer ikke tanken på ren protein-mat.
Her må det være karbohydrater, hvis jeg skal holde det i magen og holde det nede.

 

En annen ting jeg ser fra sist svangerskap, er at i uke 11 fikk jeg de første spørsmålene om jeg ventet barn, fordi jeg var blitt rundt rundt magen.
Jeg er ikke det nå, så håper det går noen uker før det blir et aktuelt spørsmål.
Uke 11, jøss, det var tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så sliten og kvalm! Tok meg en egenmeldings dag og har nettopp sove 1,5 time. Sov masse på dagen i går også, det Gjør godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått meg 50% sykemelding til uke 12. Det var helt nødvendig, da jeg bare lå svimeslått på sofaen etter jobb med sinnsyk kvalme og hodepine, og ungene gikk for lut og kaldt vann om ikke far var hjemme :o Nå får jeg sovet litt mer, og føler meg MYE bedre. Kvalm, men ikke dødssyk liksom.. :)

 

Av samme grunn måtte vi si det til barna i helgen da de var skikkelig bekymret. 8-åringen syntes dette var skikkelig flaut, men 10-åringen jublet.

Så nå må det bare gå bra! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sliter også litt med jobbingen, siden jeg jobber som nattevakt.

Er mye mer sliten og kvalmen og dårlig i form når jeg er ferdig på nattevakt kl halv 8 om morgenen, men det går bedre enn forventet.

I begynnelsen var det helt forferdelig, for jeg var så trøtt så trøtt, hele tiden, sov og sov, så å holde seg våken på nattevakt var grusomt.
Men nå er jeg ikke trøtt lenger, ikke lei meg som at akkurat det symptomet er borte nei.

Jeg går så lenge jeg klare, er jo avhengig av de hersen ekstravaktene jeg får innimellom, så jeg må nok bare stå på en stund til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt skikkelig vondt magen i helgen og idag fikk jeg skikkelig mensmurringer. Har en venninne som er gynekolog. Fikk komme på ul til henne. Både hun og jeg var sikker på jeg hadde hatt en MA. Formen har vært skikkelig dårlig. Men jammen meg fikk vi se et lite bankende hjerte! For en glede!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enste jeg har klart å spise til nå idag (har vært oppe siden kl0430),  er tomater, eneste som fristet og som føltes smart da jeg hadde på følelsen at det var det eneste som ikke ville komme i retur.
Stemte det, men så er problemet at det nå har gitt meg en vannvittig halsbrann :o

Det skal vel alltid være noe.
Det beste blir vel bare å legge seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt en prat med mine 2 nærmeste ledere i dag. Jeg er så kvalm på jobb og føler meg helt ubrukelig. .Men de var veldig glad jeg var der, ville tilrettelegge så godt de kunne og overta mye av mine oppgaver og sette meg til andre oppgaver innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se at andre også er sykmeldt. Jeg følte meg så ubrukelig på jobb, og snakket med legen om hva jeg kunne gjøre. Håpet at han tilbød kvalmestillende. Han ga en del tips til mat og drikke, og foreslo 100% sykemelding. Riktignok er jeg dårlig, men ingen dager er like. Noen dager er formen kjempefin, mens andre dager er fosterstilling den foretrukne posituren. Vi ble enige om 50% og tilrettelagt arbeid.

jeg tror også at det er greit å komme seg ut når jeg er litt småkvalm. Kan ikke se for meg at jeg blir mindre kvalm av å ligge på sofaen hele dagen, eller? Da dytter jeg bare i meg masse mat for å døyve kvalmen og usmaken i munnen. Men et annet poeng er trøttheten, hvis jeg blir mer kvalm fordi jeg sliter meg ut ved å gå på jobb, så kan det kanskje hjelpe å slappe mer av. Vil kvalmen være der uansett, eller styres den også av energinivået, noen som vet?

Jeg har ikke hardt manuelt arbeid, sitter på kontor og taster på maskin. Men jeg går til jobb, ca 15 min hver vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se at andre også er sykmeldt. Jeg følte meg så ubrukelig på jobb, og snakket med legen om hva jeg kunne gjøre. Håpet at han tilbød kvalmestillende. Han ga en del tips til mat og drikke, og foreslo 100% sykemelding. Riktignok er jeg dårlig, men ingen dager er like. Noen dager er formen kjempefin, mens andre dager er fosterstilling den foretrukne posituren. Vi ble enige om 50% og tilrettelagt arbeid.

jeg tror også at det er greit å komme seg ut når jeg er litt småkvalm. Kan ikke se for meg at jeg blir mindre kvalm av å ligge på sofaen hele dagen, eller? Da dytter jeg bare i meg masse mat for å døyve kvalmen og usmaken i munnen. Men et annet poeng er trøttheten, hvis jeg blir mer kvalm fordi jeg sliter meg ut ved å gå på jobb, så kan det kanskje hjelpe å slappe mer av. Vil kvalmen være der uansett, eller styres den også av energinivået, noen som vet?

Jeg har ikke hardt manuelt arbeid, sitter på kontor og taster på maskin. Men jeg går til jobb, ca 15 min hver vei.

Du kan si til legen din at du ønsker kvalmestillende.

Jeg gjorde det, og siden legen vet godt om min historie med ekstrem svangerskapskvalme fra sist graviditet så hadde hun ingen innvendiger på det.

 

Det er ikke snakk om å ta det hver dag, men de dagene som er verst. 

Snakket med fødsleslegen min om afipran og han sa at det er ingen forskning som viser til at affipran er skadelig de to første trimesterene.

Det er vist ganske benyttet så selv om det er uetisk å forske på gravide, så blir det på en måte litt forsknng likeveld, iom at man opplyser hvilke medisner en bruker i svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reisesykebånd fra apoteket hjelper på meg. Og jeg har vært ganske kvalm med oppkast fra uke 5. Har vært mer kvalm på ettermiddagen enn på morgenen.. Kunne ikke engang kjøre bil selv uten at jeg ble kvalm, så de armbåndene hjelper meg til å fungere bedre :) Er verdt å prøve!👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag fortalte jeg det til ungene og nærmeste familie.
Den som ble gladest var jo han som blir 7 nå.
Han kom bort med jevne mellomrom og lurte på om det virkelig var sant at jeg hadde en baby i magen?
Han var overlykkelig og overbeskyttende av mammen sin idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har endelig fått time til tidlig ul. Selv om jeg da er 12 uker på vei, så ser man vel mye? Har aldri hatt tidlig ul, så jeg gleder meg som en unge!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg våkner hver natt rundt 03:30-04:00 og er kjempesulten OG kvalm. Hehe. God-kombinasjonen sin. Noen andre her som har det sånn? Jeg orker ikke stå opp for å lage mat, men drikker litt vann og prøver å sove igjen. Merkelig opplegg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også har det sånn! Og det er rart, men når jeg våkner har jeg veldig vanskelig for å sovne igjen. I natt våknet jeg 02.50 og sovnet ikke før 04-05 tiden :(

Har vært sånn noen netter. Men det hjelper veldig å ha vannflasken ved siden av sengen mtp kvalmen. Vann hjelper litt mot kvalme. Om natta i allefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...