Gå til innhold

Utfordringer navn besteforeldre/stebesteforeldre


Blidogglad85

Anbefalte innlegg

hei

Jeg trenger litt hjelp av dere. Jeg har en datter på snart to år. Hun har en farmor, farfar, mormor og morfar. Morfar har ny kone. De har vært gift et år og vært sammen 12år. Frem til nå har vi kalt morfar morfar og konen ved hennes navn. Vi har lite kontakt med de, ser de ca tre til fire ganger i året. Jeg har selv et vanskelig forhold til min far og har gjennom oppveksten kun vært med han annen hver helg. Vi har i voksen alder kun møttes maks to ganger i året ig har knapt hatt telefonkontakt. Min far (frøknas morfar) ringte idag og spurte om vi kunne kalle de bestemor og bestefar, da dette var viktig for konen som ikke hsr egen familie og hsr svært dårlig selvtillit.

 

Jeg synes dette er vanskelig. Jeg hR ikke noe erfaring med å bruke bestemor og bestefar selv. For meg blir derfor bestemor/bestefar sterkt da det inneholder beste. Kanskje jeg er sær - men jeg klarer ikke å tenke at det blir riktig å kalle de bestemor/bestefar. Jeg kan godt gi konen en "rolle", men ikke bestemor. Frøkna mi har nettopp begynt å si mormor og ikke mommo til mormor, så vil ikke gi fars kone mommo som tittel heller. Min mor og far er heller ikke gode venner så tror ikke min mor ville likt å gi fra seg mommo.

 

Har dere tanker og tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Ikke helt samme situasjon, men svarer likevel. Jeg fikk ny kjæreste etter jeg fikk datteren min. Kjæresten min kom inn i bildet da datteren min var bare baby. Da datteren min begynte å prate så kalte hun min kjærestes mor for mamma, fordi kjæresten min sa mamma til mamma`n sin:p Så vi begynte å kalle min kjærestes mor for tante + navn, dette har fungert bra.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Jeg skjønner godt at dette ikke er lett. 

Selv har jeg hatt et anstrengt forhold til en av mine steforeldre og ønsker ikke gi noen tittel utover eget fornavn. Vedkommende har under min barndom ikke vist meg respekt og jeg har liten tillit til vedkommende som omsorgsperson. Kan hende det er sårende, men det er viktigere for meg at mitt barn et trygt.
Derimot har min man en stemor han alltid har hatt et godt forhold til. Før hennes mor døde ble hun kalt "Bestemor" + fornavn. 
Det regner jeg med vi kommer til å få vårt kommende barn til å kalle hans stemor også.

Føler "Bestemor Anna" er litt mildere enn kun "Bestemor". Men kanskje dere kunne vurdert andre alternativer, er f.eks "Mor Anna"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...