Gå til innhold

Skravletråd


pæreblomst

Anbefalte innlegg

11+3 og kvalmen har gitt seg. Trodde den var tilbake i romjula men det var omgangssyke. Er også mindre øm i brystene, husker det var sånn sist også. Merker at det strekker seg litt der nede nå.

 

Ellers har jeg begynt å få litt mage, men det er jo mest flesk og oppblåsthet. Har gått over til mammabukser for komfortens skyld ;)

 

Må si du har stått på, sur(e)prised, tre så tette! Kan tenke meg det er litt tungt å gå gravid ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

mei87, du kan kjenne kynnere så tidlig, ja. Man har kynnere hele svangerskapet, men det er veldig individuelt når og om man kjenner dem. :)

 

Hehe, ja, vi lager så nydelige unger, så her er bare å stå på! :P Var nok mer en hyggelig overraskelse dette her, men når de først bestemmer seg for å komme disse små, da må man jo bare ønske dem velkommen! :) Er tydeligvis veldig fruktbar, så etter denne blir det snipp snapp hos mannen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 12+1 i dag. Brekker meg og er uggen enda! Trøtt å sliten :-) har hatt juleferie nå. Så spent på hvordan det blir å begynne å jobbe igjen. Jobber i bhg.

BRekker meg bare av å hente ved om dagen.. :-0 Kjempe dårlig form!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jente på snart 30år! Venter vår første spire i Juli. Er nå 10+4 og vi fortalte det til alle på nyttårsaften :) fra å skulle ta abort til å bestemme oss for å beholde har det vært mange følelser i sving. Nå gleder vi oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spørsmål fra en førstegangsgravid.

 

jeg tror jeg har begynt å få kynnere, men jeg vet ikke helt hvordan det kjennes ut. kan noen prøve å forklare?

jeg kjenner små stikk/trykk/krampe som varer I 1 sek, og kan komme Ganske hyppig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten ligamentsmerter eller kynnere vil jeg tro. Jeg er tredjegangs og fikk første merkbare kynnere i går etter litt sengehygge. Mulig det blir sterkere for hvert svangerskap,men jeg hadde ubehag opp mot halvtimen. Hard mage og ubehag. Hos noen kommer del vel mer i intervaller, men synes kanskje 1 sek var litt lite for kynnere? Jeg har ikke fasiten altså, men hos meg har de alltid vart lengre i alle svangerskapet. Forskjellen er egentlig hvor tidlig det startet. :)

Ligamentsmerter kjennes mer ut som korte stikk / strålinger i livmor, men disse er også ubehaglige og tidvis vonde. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle har kynnere gjennom hele svangerskapet. Det er livmor som "trener" til fødsel. Hvor tidlig og om man kjenner dem er individuelt. Jeg hadde i første,men ikke før mot slutten. I andre svangerskapet begynte de og kjennes ca halvveis. Nå tredje gangen har de altså allerede begynt.

Pga varigheten beskrevet ovenfor holder jeg altså mer en knapp på ligamentsmerter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spørsmål fra en førstegangsgravid.

 

jeg tror jeg har begynt å få kynnere, men jeg vet ikke helt hvordan det kjennes ut. kan noen prøve å forklare?

jeg kjenner små stikk/trykk/krampe som varer I 1 sek, og kan komme Ganske hyppig.

Det høres mer ut som ligamentsmerter du beskriver. Altså at livmoren vokser :) Kynnere er at livmoren blir knallhard. Hele muskelen spenner seg. Det skal ikke gjøre vondt, men kan være ubehagelig/forstyrrende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Æææh, spiste 1 stykke pizza med gorgonzolaost og fikk plutselig hetta og kastet resten av pizzaen. Har lest overalt på nett at så lenge osten varmebehandles så skal det gå bra! Hadde ikke noen annen mat i huset enn en slik pizza i frysen. Veldig irriterende å gjøre det når man egentlig er usikker.

 

Hva tenker dere? Jeg stekte den i 250 grader i 12-14 min. Det bør jo gå fint??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra matportalen:

Ost

Det kan forekomme Listeriabakterier i meieriprodukter av upasteurisert melk/rå melk. Det generelle rådet til gravide er derfor å unngå meieriprodukter av upasteurisert melk/rå melk. Faste oster av upasteurisert melk/rå melk anses som tryggere, fordi Listeria ikke har mulighet til å vokse, i produktet. I løpet av den lange modningstiden, vil Listeriabakterien ikke ha mulighet til å vokse og formere seg slik de andre andre bakterietypene i osten kan.

Listeria er også påvist i halvfaste og myke oster av pasteurisert melk, som for eksempel Brie, Camembert og blåmuggoster som Gorgonzola. Pasteurisering dreper alle skadelige bakterier i melka, men man vet at osten kan bli forurenset med Listeria etter pasteuriseringen. Listeriabakterien har svært gode vekstvilkår i disse ostene og kan derfor vokse seg tallrike og gi sykdom.

Alle andre typer ost anses å være trygge i forhold til Listeria, og kan spises av gravide. Eksempler på dette er smeltet ost og smøreost av alle typer. Disse selges som regel på tube eller i beger, samt faste oster som "Gouda", "Jarlsberg", "Norvegia", brunost og parmesan.

Om man varmebehandler godt, kan alle typer oster trygt spises av gravide. Eksempler på dette kan være ost på pizza, ostesmørbrød, lasagne eller bruk av ost i sauser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var jeg på OUL :D Var kjempedeilig å få se minsten igjen. Han/hun lå der å vinka og koste med øret sitt :) Og det viktigste av alt - alt så helt fint ut!! Så nå er jeg litt roligere og gleder meg til en sommer med ny baby :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To uker igjen til oul her. Er 16 uker i mårra, litt lengre i følge forrige ul men forholder meg til menstermin enn så lenge. Tror jeg kjenner noen små dult innimellom, men er ikke hundre prosent sikker på at det ikke er luft. 99 kanskje ;) Tida går merkbart fortere nå enn i 1. trimester!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tiden går fortere nå! Nå har skuldrene senket seg litt og man fokuserer kanskje på litt andre ting også ;-) jeg har ikke fått time til UL før i uke 20! Synes det er så seint for har så lyst å se lille krabaten!! Har begynt å kjenne små saker her og. Alt fra kiling, små dult som du sier:-) veldig artig!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra matportalen:

 

Ost

Det kan forekomme Listeriabakterier i meieriprodukter av upasteurisert melk/rå melk. Det generelle rådet til gravide er derfor å unngå meieriprodukter av upasteurisert melk/rå melk. Faste oster av upasteurisert melk/rå melk anses som tryggere, fordi Listeria ikke har mulighet til å vokse, i produktet. I løpet av den lange modningstiden, vil Listeriabakterien ikke ha mulighet til å vokse og formere seg slik de andre andre bakterietypene i osten kan.

Listeria er også påvist i halvfaste og myke oster av pasteurisert melk, som for eksempel Brie, Camembert og blåmuggoster som Gorgonzola. Pasteurisering dreper alle skadelige bakterier i melka, men man vet at osten kan bli forurenset med Listeria etter pasteuriseringen. Listeriabakterien har svært gode vekstvilkår i disse ostene og kan derfor vokse seg tallrike og gi sykdom.

Alle andre typer ost anses å være trygge i forhold til Listeria, og kan spises av gravide. Eksempler på dette er smeltet ost og smøreost av alle typer. Disse selges som regel på tube eller i beger, samt faste oster som "Gouda", "Jarlsberg", "Norvegia", brunost og parmesan.

Om man varmebehandler godt, kan alle typer oster trygt spises av gravide. Eksempler på dette kan være ost på pizza, ostesmørbrød, lasagne eller bruk av ost i sauser.

Takk!!!! Visste egentlig dette. Hadde jo lest det, men godt å få bekreftelse her på forumet av dere også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spørsmål fra en førstegangsgravid.

 

jeg tror jeg har begynt å få kynnere, men jeg vet ikke helt hvordan det kjennes ut. kan noen prøve å forklare?

jeg kjenner små stikk/trykk/krampe som varer I 1 sek, og kan komme Ganske hyppig.

Jeg har opplevd 2 ganger nå at det plutselig blir skikkelig hardt i magen. Det gjør ikke vondt, men har kunnet palpere en hard kul. Er dette mulig en kynner? Livmoren jeg har kjent som har strammet seg? Har vart i noen minutter også har magen blitt myk igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...