Gå til innhold

Tidlig ultralyd


alma90

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg skal til legen i desember, fortsatt usikker på om jeg skal ringe og be om UL også... :/ Førstegangsgravid så alt er fortsatt veldig nytt og kjenner liksom ikke helt gangen i dette... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også førstegangsgravid og er veldig redd for at noe skal gå galt. Ringte i sted og fikk bestilt tidlig ultralyd når jeg er 8 uker på vei  :smilorange:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal på ultralyd i uke 12, pga risikosvangerskap. I forrige svangerskap bestilte jeg meg ul i uke 9 privat. Alt er jo så nytt og spennende! Denne gangen skal jeg prøve å holde ut til uke 12 ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eneste ultralyden man får i et normalt svangerskap er i uke 17-19. Tidlig UL er en tjensete som må kjøpes privat og må betales for av egen lomme. Med mindre man har en sykdom el.lignende som gjør at man har krav på ultralyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg litt heldig :) Legen som følger opp gravide i min kommune har ultralydapparat på kontoret sitt, så jeg får UL på hver kontroll hos han om jeg vil :)

Gleder meg sååå til mandag, da har jeg første time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satser på UL like før jul, er vel da i uke 10-11 omtrent.

For å se om vi har en fin julegave til familien :)

Tør ikke si noe uten å sjekke ståa først, og om det i alle fall ser ut til å være normalt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satser på UL like før jul, er vel da i uke 10-11 omtrent.

For å se om vi har en fin julegave til familien :)

Tør ikke si noe uten å sjekke ståa først, og om det i alle fall ser ut til å være normalt...

Samme her! Forrige gang klarte jeg derimot ikke å holde kjeft mer enn til 5. uke.. men jeg er litt mer tålmodig nå, og vil veldig gjerne se at ting er som de skal være :) Jeg har ikke behov for å dele min sorg med hele familien vår hvis det ikke går veien. Selvsagt noen, men vi har STOR familie på begge sider, og ikke like godt forhold til alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Satser på UL like før jul, er vel da i uke 10-11 omtrent.

For å se om vi har en fin julegave til familien :)

Tør ikke si noe uten å sjekke ståa først, og om det i alle fall ser ut til å være normalt...

Samme her! Forrige gang klarte jeg derimot ikke å holde kjeft mer enn til 5. uke.. men jeg er litt mer tålmodig nå, og vil veldig gjerne se at ting er som de skal være :) Jeg har ikke behov for å dele min sorg med hele familien vår hvis det ikke går veien. Selvsagt noen, men vi har STOR familie på begge sider, og ikke like godt forhold til alle.

 

 

Nei, jeg har heller ikke noe behov for å dele om det går galt og vi må igang med ny prøverunde. Selvsagt ingen garanti så tidlig som i uke 10-11 heller, men i alle fall bedre å oppdage en evt MA før vi forteller det til familien. Gir hvertfall bedre grunnlag for å håpe på at det går bra om alt er bra da. Blir avslørt i det jeg står over alkohol i jula uansett, så derfor vil jeg gjerne sjekke først.

 

Tok ringerunden i dag, fikk meg time hos fastlegen (som bare jobber 50% og derfor må man være tidlig ute med å booke tid!) i uke 9. Deretter tidlig UL hos gynekolog 16.desember (i uke 11), og til sist time hos jordmor 6. januar  neste år (i uke 14) .

Vurderte om jeg skulle ta UL tidligere, men da måtte jeg tatt to ganger :P

Og det er unødvendig egentlig.

Blir lenge frem til uke 11, men men.

Håper bare jeg slipper en kjip ringerunde med avbestillinger.

Fortsatt veldig nervøs.

Jordmoren jeg snakket med mente det ikke er så ofte det går galt som man kan få inntrykk av, så hun regnet absolutt med å se meg i januar. Var litt beroligende i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Satser på UL like før jul, er vel da i uke 10-11 omtrent.

For å se om vi har en fin julegave til familien :)

Tør ikke si noe uten å sjekke ståa først, og om det i alle fall ser ut til å være normalt...

Samme her! Forrige gang klarte jeg derimot ikke å holde kjeft mer enn til 5. uke.. men jeg er litt mer tålmodig nå, og vil veldig gjerne se at ting er som de skal være :) Jeg har ikke behov for å dele min sorg med hele familien vår hvis det ikke går veien. Selvsagt noen, men vi har STOR familie på begge sider, og ikke like godt forhold til alle.

 

 

Nei, jeg har heller ikke noe behov for å dele om det går galt og vi må igang med ny prøverunde. Selvsagt ingen garanti så tidlig som i uke 10-11 heller, men i alle fall bedre å oppdage en evt MA før vi forteller det til familien. Gir hvertfall bedre grunnlag for å håpe på at det går bra om alt er bra da. Blir avslørt i det jeg står over alkohol i jula uansett, så derfor vil jeg gjerne sjekke først.

 

Tok ringerunden i dag, fikk meg time hos fastlegen (som bare jobber 50% og derfor må man være tidlig ute med å booke tid!) i uke 9. Deretter tidlig UL hos gynekolog 16.desember (i uke 11), og til sist time hos jordmor 6. januar  neste år (i uke 14) .

Vurderte om jeg skulle ta UL tidligere, men da måtte jeg tatt to ganger :P

Og det er unødvendig egentlig.

Blir lenge frem til uke 11, men men.

Håper bare jeg slipper en kjip ringerunde med avbestillinger.

Fortsatt veldig nervøs.

Jordmoren jeg snakket med mente det ikke er så ofte det går galt som man kan få inntrykk av, så hun regnet absolutt med å se meg i januar. Var litt beroligende i alle fall.

 

Da har jeg også bestilt første svangerskapskontroll hos legen i midten av desember, da er jeg 10++. Og så har jeg bestilt UL i uke 51. Så krysser jeg fingrene for at dette går fint. Det er jo som jordmoren din sier - det går som oftest bra :) Jeg begynner å bli mer og mer positiv, selv om jeg selvsagt er redd for å miste. Men det hjelper sikkert at jeg begynner å bli kvalm (trodde aldri jeg skulle finne noe positivt i det ;)) Men vi hører jo selvsagt en del triste historier her inne, og det er nok fordi folk trenger å få letta hjertet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ØYNE: Godt å ha avtaler booket :) Da har vi UL samme uke  :wub:

Jeg føler meg hakket mer optimistisk i dag. Kom på at jeg er 5+0, en uke unnagjort uten trøbbel. Må kommende uke gå like fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Satser på UL like før jul, er vel da i uke 10-11 omtrent.

For å se om vi har en fin julegave til familien :)

Tør ikke si noe uten å sjekke ståa først, og om det i alle fall ser ut til å være normalt...

Samme her! Forrige gang klarte jeg derimot ikke å holde kjeft mer enn til 5. uke.. men jeg er litt mer tålmodig nå, og vil veldig gjerne se at ting er som de skal være :) Jeg har ikke behov for å dele min sorg med hele familien vår hvis det ikke går veien. Selvsagt noen, men vi har STOR familie på begge sider, og ikke like godt forhold til alle.

 

 

Nei, jeg har heller ikke noe behov for å dele om det går galt og vi må igang med ny prøverunde. Selvsagt ingen garanti så tidlig som i uke 10-11 heller, men i alle fall bedre å oppdage en evt MA før vi forteller det til familien. Gir hvertfall bedre grunnlag for å håpe på at det går bra om alt er bra da. Blir avslørt i det jeg står over alkohol i jula uansett, så derfor vil jeg gjerne sjekke først.

 

Tok ringerunden i dag, fikk meg time hos fastlegen (som bare jobber 50% og derfor må man være tidlig ute med å booke tid!) i uke 9. Deretter tidlig UL hos gynekolog 16.desember (i uke 11), og til sist time hos jordmor 6. januar  neste år (i uke 14) .

Vurderte om jeg skulle ta UL tidligere, men da måtte jeg tatt to ganger :P

Og det er unødvendig egentlig.

Blir lenge frem til uke 11, men men.

Håper bare jeg slipper en kjip ringerunde med avbestillinger.

Fortsatt veldig nervøs.

Jordmoren jeg snakket med mente det ikke er så ofte det går galt som man kan få inntrykk av, så hun regnet absolutt med å se meg i januar. Var litt beroligende i alle fall.

 

 

Å, så deilig at hun jordmoren sa det! :) Nå ble jeg også glad og litt lettet. Jeg er 5+0 i dag, og har bestemt meg for å ta tidlig ultralyd før vi slipper nyheten til "alle". Enten sent i uke 10 så rekker vi det før jul (skal fortelle det til nærmeste familie uansett da), eller i Uke 13 når vi er tilbake fra juleferie. Da er vi jo endelig over kneika, og kan puste litt ut...Samtidig som at fosteret begynner å se ut som en baby :) Men er jo greit å vite at det faktisk er noe der før vi forteller det til familien også... Hmmm... 

 

Selv er jeg mest bekymra for de neste to-tre ukene. Gleder meg til å krysse av for uke 8! Av en eller annen grunn har jeg fått for meg at lite kan gå galt etter det, hehe. 

 

Jeg har fortsatt disse mensmurringene som kommer og går, og som til tider kan være ganske vonde...Og større, ømme pupper. Enig med dere over, litt kvalme hadde faktisk gjort seg! ;) Alle tegn på at det faktisk vokser en spire inni der er velkomne hos meg ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestilt tidlig UL i uke 7 (6+5) og i Uke 12 :) Hadde i utgangspunktet bare tenkt til å ta det i uke 12, men fant et sted med studentrabatt så det ble halv pris. Da bestilte jeg en til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg også bestilt time til tidlig ultralyd. Det blir den dagen jeg er 10+5 så håper å kunne se en liten, livlig krabat inni der :) Og da rekker vi å se at det er noe der før vi forteller det til familien i jula. Håper bare jeg kommer så langt...Har plutselig blitt så engstelig for å miste,men prøver å tenke at det er ikke så mye jeg får gjort fra eller til, og det går tross alt bra for med de fleste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi akkurat kommet fra vår første UL! Veldig rart og veldig godt å se at det faktisk er liv der! Jeg er nå 6+5. Vi fikk se en liten klump med et bankende hjerte inni, samt. høre hjertelyden :) Utrolig at det går an selv om babyen bare var 7 mm stor! Veldig stas!! Klarer nesten ikke å vente til uke 12 for neste UL! :duskedame:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir en UL før uke 11 på meg også gitt...

Iom at jeg av gynekologen ble satt på progesteronstøtte pga mistanke om progesteronmangel så anbefalte hun en UL i uke 8-9 for å bekrefte at det er liv der inne så ikke tar medisinene unødvendig. Så ila et par uker blir det en titt hos meg også. Kommer til å være dødsnervøs og forberedt på det verste enkelt og greit. Typisk min flaks om det viser seg å være tomt der inne. Får heller bli positivt overrasket!

 

Føler liksom at hun hintet veldig om å drøye det litt lenger enn 14 dager etter jeg var hos henne sist, for hun ba meg komme igjen om 2-3 uker med vekt på 3... Men det burde være mulig å bekrefte liv ved 7+3? Men klart, alt er jo enda sikrere om det gjøres ved 8+3. Ingenting der da betyr nok null håp, mens liv betyr enda større sjans for at det skal gå bra enn uken tidligere. 

Alternativt må jeg gå til en annen gynekolog på samme senter på en dag imellom dette ;)

Jeg grubler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir en UL før uke 11 på meg også gitt...

Iom at jeg av gynekologen ble satt på progesteronstøtte pga mistanke om progesteronmangel så anbefalte hun en UL i uke 8-9 for å bekrefte at det er liv der inne så ikke tar medisinene unødvendig. Så ila et par uker blir det en titt hos meg også. Kommer til å være dødsnervøs og forberedt på det verste enkelt og greit. Typisk min flaks om det viser seg å være tomt der inne. Får heller bli positivt overrasket!

 

Føler liksom at hun hintet veldig om å drøye det litt lenger enn 14 dager etter jeg var hos henne sist, for hun ba meg komme igjen om 2-3 uker med vekt på 3... Men det burde være mulig å bekrefte liv ved 7+3? Men klart, alt er jo enda sikrere om det gjøres ved 8+3. Ingenting der da betyr nok null håp, mens liv betyr enda større sjans for at det skal gå bra enn uken tidligere. 

Alternativt må jeg gå til en annen gynekolog på samme senter på en dag imellom dette ;)

Jeg grubler :)

Må bare håpe på det beste :) Jeg var der i går, 6+5, og da kunne han kontantere liv. Fikk både se og høre hjertet og han kunne si at alt så bra ut. Han sa også at siden alt så bra ut nå, babyen ligger der den skal, hjertet banker osv. er risikoen for at det skal skje noe veldig redusert. Så jeg tror nok du hvertfall kan høre det i uke 7+3 med innvendig UL :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...