Gå til innhold

forebygge bekkenplager


MoNoLaHa

Anbefalte innlegg

Hei, ser at det er noen av dere har vært gravid før, og i den forbindelse lurer jeg på om det er noen av dere som har erfaring med kiropraktor/fysio/akkupunktur o.l. for forebygging av bekkenplager eller behandling av bekkenløsning?

 

Kjenner allerede nå at jeg sliter med å sitte hele arbeidsdagen og det er en murrende smerte nederst i korsryggen og utover sidene. Har ikke hatt dette tidligere så antar at det muligens er knyttet til de problemer som kan oppstå ned bekkenet :)

 

Noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde store bekkenplager sist, denne gangen har jeg allerede begynt på gruppetrening for bekkenet, tror nok det er en god idé for min del i alle fall! Og det er nok bedre effekt av det enn behandlinger vil jeg tro, trening altså... Og knytninger nederst i korsryggen er muskulært og riktig bevegelse og begrensa løfting er lurt har jeg fått råd om! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg går på yoga for gravide, men har fått bekkenplagene (både bekkenløsning og låsning) allerede (16 uker). Kjente murringen starte i uke 5 og sjekket med fastlege og manuell terapeut hva jeg kunne gjøre for å forebeygge og fikk bare beskjed om at det var hormonelt og ikke mye jeg kunne gjøre. Syntes det var ganske offensivt svar og ble litt oppgitt. Leser jo om mange som klarer å holde det i sjakk ved f.eks slyngetrening, vannjogging ol. Her hvor jeg bor er det desverre ikke så mye tilbud så jeg må prøve å gjøre det beste ut av det. Sist var jeg lenket til sengen i flere måneder, også etter fødsel. Vil helst unngå det! Ser ut som det blir 50% sykemelding på meg fra neste uke da, så da satser jeg å bruke tiden på vekselvis trening og hvile. Har ikke sjangs til overskudd til å trene i fulltidsjobb og to små barn hjemme i tillegg. Vanskelig dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det virker ikke som om leger eller jordmødre har så mange forslag til hvordan en kan forebygge...

Jeg var hos jordmor i går og ble spurt om jeg har gode sko... ja det har jeg, men i en 100% stilling i en veeeldig aktivt og lite stillesittende jobb vet jeg ikke hva jeg kan gjøre.

 

Ble forresten spurt om jeg fortsatt var i jobb, som om det er helt naturlig at en sykemelder seg fordi en er gravid.

 

Jeg var endel plaget forrige svangerskap, og kjenner ubehag og smerter spesielt på slutten av dagen og kvelden.

Vet at det ikke blir bedre, men hva kan en gjøre?

 

Kanskje en må sykemelde seg på et tidspunkt, for å slite med bekkenet i flere mnd etter fødsel slik som sist orker jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...