Gå til innhold

Hvorfor vaksinere friske babyer?


chrva82

Anbefalte innlegg

Jeg har en del spørsmål. Først må jeg si at alle jeg har kommet over som framsnakker vaksiner, er ganske påståelige på det de mener om det. Uavhengig av bakgrunn innenfor medisin og kunnskap. Mange virker rett og slett ganske nedlatende/nedsettende mot de som enten er redde/usikre på området, ikke vet så mye om det, eller er mot det. Noe som har bidratt til en økt motstandsfølelse i meg angående dette med vaksiner til små barn, eller voksne også for den saksskyld. Grunnen til at jeg ikke har vaksinert mine to yngste er først og fremts frykt. Frykt for at jeg skal være den som valgte å la noen sprøyte kjemikalier og gudene vet hva inn i en frisk liten kropp! Samtidig er jo frykten for at kanskje de skal få noen av disse sykdommene der også. At de faktisk kan dø som følge av det. Tanken er uutoldelig på begge sider av saken for min del. Det er det som gjør at jeg ikke klarer å bestemme meg for hva som er det helt riktige, for ingen av dem føles som det rette svaret rent etisk sett. Likevel trekkes jeg mer mot den siden hvor jeg ikke vil putte noe inn i kroppen til barnet mitt som jeg ikke vet 100% hva er og som jeg ikke vet 100% hvorfor jeg gjør, eller hvilke krefter/grunner som ligger bak. Det snakkes så mye fra begge sider om hvorfor ditt, hvorfor datt at jeg føler det er umulig å bli helt klok på hva som egentlig er riktig, hva som er sant, hvem som har flest skjeletter i skapene sine.

 

Hvilke grunner har store farmasøytiske selskaper til å ville omsette vaksiner/virus. Svarene kan være mange. Hva har anonyme enkeltpersoner å vinne på at mennesker unngår vaksinasjon? Svarene kan være mange her også. Hvordan kan man være sikker på hvilken forskning som ligger bak, hvem godkjenner dem og hvordan kan man vite at det er reelt? Vet vi akkurat hva hver enkelt vaksine faktisk inneholder? Er det mulig at de putter noe i dem som de ikke deler med omverden? Eller skjer sånt bare på film? Har de som "eier" vaksinene/staten gjort vaksine frivillig for å unngå søksmål mot bivirkninger?

 

Hvis vaksinasjon ER så viktig, hvorfor er den da frivillig? 

Endret av chrva82
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil anbefale deg å f.eks se siste episode av Folkeopplysningen: http://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/KMTE50007512/sesong-2/episode-5

Den slippes for nett i natt etter at reprisen har gått i 3-tida.. Der får du ganske grei oversikt over alt du spør om.

 

Vaksinemotstandere sprer i stor grad desinformasjon, konspirasjonsteorier og regelrett ljug i kampen mot vaksiner, hvilket igjen spiller på frykt. Gudene må vite hvorfor, all den tid det er (spesielt for vaksinene i barenevaksinasjonsprogrammet) tilnærmet uendelig bevismengde for at det fungerer godt og har svært få alvorlige bivirkninger.

 

Farmasøytiske selskaper har selvfølgelig ønske om å tjene penger, slik alle store aksjeselskaper har. For å selge et produkt må de imidlertid lage noe som funker, i tillegg er det sinnrike testopplegg som skal gjennomføres for å få det godkjent for salg. Motivene for anonyme personer må de svare for selv. De store antivaksine-sidene du finner på nett er ofte salgskanaler for alternative medisiner og udokumentert behandlingsopplegg, de skal følgelig også tjene penger. Men da på uredelig vis. I og med at de ikke kan dokumentere effekt på sine egne remedier må de heller forsøke å rakke ned på ting som faktisk funker.

 

I vestlige land har man basert seg på frivillighet da det finnes pasienter i befolkningen som av ulike årsaker ikke kan ta vaksine. Det er som oftest en individuell betraktning som tas i samråd med lege. Det var i alle fall slik inntil anti-vaksine-gjengen begynte å spre sitt budskap. Noe som igjen har ført til oppblomstring av f.eks meslinger i Europa og USA. En sykdom som vi har en velfungerende vaksine for, men som kan ende med alvorlige komplikasjoner og død hvis man ender med å få sykdommen. Blir det for mange som ikke tar vaksine i en populasjon vil smitten kunne spre seg også til de som ikke har valget om å kunne få vaksine.

 

Mitt råd er i alle fall å snakke med en lege eller annet medisinsk utdannet person om vaksiner, effekt og bieffekt. Det er for stor polaritet i forumet som dette til å få noe skikkelig fornuftig info. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...