Gå til innhold

Testamente


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Noen som har skrevet testamente? Vi er ikke gift, men har felles barn, men med særkullbarn "på slep" kan man jo ikke sitte i uskiftet bo, og jeg ønsker derfor at vi skal skrive testamente på at jeg skal arve han som om vi skulle vært ektefeller ved hans død. Noen som har gjort dette og har litt peiling på tekst? I tillegg til testamentet har vi livsforsikring slik at jeg skal være i stand til å kjøpe ut hans barn ved død.

 

 

 

 

Undertegnede, ???, pnr. ???, ønsker med dette at min samboer, ????, pnr. ?????, ved min død skal arve meg som om vi skulle vært ektefeller.

Det er en forutsetning for dette testament at vi bor sammen på tidspunktet for min død.

 

Oslo, 4. oktober 2014

...................................

?????

Undertegnede spesielt tilkalte vitner, som er tilstede sammen og som er godtatt av ?? som testamentsvitner, bekrefter at ???? i vårt nærvær uttalte at foranstående inneholder hans testament som han samtidig underskrev.  Etter ???? ønske underskriver vi samtidig testamentet som testamentsvitner.
Etter vår oppfatning gjorde ???? testamentet av fri vilje og var ved full sans og samling. Vi er ikke inhabile som testamentsvitner.

 

Underskrift:..................................
Navn med blokkbokstaver:...............
Adresse:......................................
Fødselsdato:.................................

Underskrift:..................................
Navn med blokkbokstaver:...............
Adresse:......................................
Fødselsdato:.................................


Anonymous poster hash: 61c13...888



Anonymous poster hash: 61c13...888
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Fortsetter under...

Det tryggeste er å gjøre dette via advokat og få det tinglyst. Det koster noen tusen, men verdt det hvis det skulle bli brukt. Testament har lett for å bli gjort ugyldige ved arveoppgjør, kun fordi at små formelle detaljer er ukorrekte.

 

Og husk: livsforsikringen må begunstige deg! Dette må presiseres!! Gjelder også livsforsikringen man får via jobben.



Anonymous poster hash: 49c14...f06
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

 

Det tryggeste er å gjøre dette via advokat og få det tinglyst. Det koster noen tusen, men verdt det hvis det skulle bli brukt. Testament har lett for å bli gjort ugyldige ved arveoppgjør, kun fordi at små formelle detaljer er ukorrekte.

 

Og husk: livsforsikringen må begunstige deg! Dette må presiseres!! Gjelder også livsforsikringen man får via jobben.

 

Anonymous poster hash: 49c14...f06

 

Du kan ikke skrive i et testamente at du skal arve han som om dere var gift. Pliktdelsarven kommer inn, dvs at barnet han skal arve 2/3 deler eller opp til 1 mill. Men han kan testamentere det som er igjen etter pliktdelsarven er delt ut, eller det som er igjen etter 1 mill. En annen ting er at du vil ikke sitte i uskiftet bo når han har særkullsbarn. Du skal kjøpe ut barnet hans med livforsikringen med en gang. Dette fordi, og jeg regner med at du er ung, hvis du evt får deg ny samboer eller gifter deg...blir det mye styr i forhold til at du sitter i uskiftet bo.

 

Jeg er i samme situasjon selv. Jeg har valgt å ikke ha testamentet, selv om min samboer vil. Han vil at jeg skal testamentere så mye jeg kan til han, etter at våre felles barn har fått sitt etter pliktdelsarven er delt ut. Jeg nekter. Grunnen er at hvis min samboer får mer enn det loven sier i arv fra meg, så vil deler av MIN arv gå til hans særkullsbarn når han dør. Det er ikke noe jeg ønsker. De arver fra sin egen mor, og skal da ikke også få arv fra meg. Jeg ønsker at alt jeg har spart og jobbet opp, skal gå til mine barn. Han får livsforsikringen min, som gjør at han kan kjøpe ut evt barna og bo i huset, dvs at min andel av huset blir betalt ut til mine (våre) barn, som de kan få nytte av senere.

 

Dette ble rotete, men oppsummert;

 

  • Du skal ikke sitte i uskiftet bo - kjøp ut særkullsbarn
  • Opprett livforsikting begge to (det har dere gjort), slik at du har råd til å kjøpe ut særkullsbarn
  • Lag samboerkontrakt, der du spesifiserer alt det du eier - og skriv at alle disse eiendelene skal dine barn arve ved død. Tenk hvis arvesølvet fra din bestemor gikk til han sækullsbarnfamilie - jeg hadde snudd meg i grava!
  • MEN- det du kan prøve å få gjennom er at han testamenterer alt som er igjen etter pliktdelsarven (eller er igjen etter 1 mill) til DEG, slik at du og fellesbarn kan få et bedre utgangspunkt etter hans evt død. Jeg har ikke klart det - min sier; vil ikke du, så vil ikke jeg. Men jeg mener det er en vesentlig forskjell: vi har bygget opp et hjem sammen. jeg har hjulpet han til å ha den jobben han har - slik at han kan ha den økonomien han har - derfor syns jeg at jeg, skal ha det som er rettferidg etter hans død. Særkullsbarn skal selvfølgelig arve - men kun pliktdelsarv og eiendeler kan har satt opp som sine i samboerkontrakt.

 

Men, jeg ville også tatt en tur til advokat - men tenk gjennom alt FØR du går der. Det jeg gjorde var å tenke praktisk, det vil si jeg så for meg et scenario der han dør - hva skjer så? Jo, særkullsbarn vil kreve sin del. Vil jeg ha mulighet til å kjøpe dem ut? Hva med alle tingene hans? Vil de kunne komme å forlange at alt han har ervervet seg skal deles mellom dem og felles barn? Vi jeg måtte oppleve at TVen, sofaen, felles bil (som stod i hans navn) forsvant? Eller hva skjer hvis jeg dør? Hvordan vil mine eiendeler og evt formue blir fordelt og forvaltet? Hva er riktig for meg? 

 

Lykke lykke til...dette er et vanskelig tema; men tenk allltid "worse care"!

 

 

Anonymous poster hash: 72f4a...224

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Vi har vært til advokat og fått veiledning og ordnet med dette. Min mann har to særkullsbarn. Advokaten sier om det blir nevnt over her at man ikke kan testamentere fritt, her ligger det pliktdelsarv uansett hvor mye man prøver å omgå reglene. MEN vi fikk et smart tips: Jeg har nå særeie på 60% av boligen. Dette kan jo bli et problem for mannen dersom vi går fra hverandre, men jeg har ingen intensjon om å svindle han om vi går hvert til vårt, Da skal han seff få halvparten. Men dersom han dør så er det bare de resterende 40% av boligens verdi som skal regnes ut av. Halvparten av de 40% tilfaller meg som ektefelle, og resten deles på 3. 2 deler til særkulls og 1 del til meg. Så hvis boligen vår er verdt 4.000.000 ( og vi ikke hadde gjeld) så ville 2.400.000 vært mitt uten noen form for deling. Deretter er 800.000 mitt i form av felleseiet som er igjen i boligen. 800.000 står da igjen til deling. Her er det da totalt 5 parter: To felles barn, to særkulls og meg. = 160.000,- på hver.

 

Hvis beløpet er betydelig mindre må man ta hensyn til minstearv, men det er ikke aktuelt for mitt vedkommende. Husk at all gjeld trekkes fra før deling, samt at kostnader til begravelse også trekkes fra den summen som ligger til deling. Min mann kan testamentere fritt 1/3 av de verdier som blir etter han (altså av de 800.000). Da kan det bli mindre, evt mer til noen av arvingene. Minstearv til ektefelle kan her komme inn dersom noen av ungene forfordeles ved fri 1/3.  



Anonymous poster hash: a73e5...813
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vi har vært til advokat og fått veiledning og ordnet med dette. Min mann har to særkullsbarn. Advokaten sier om det blir nevnt over her at man ikke kan testamentere fritt, her ligger det pliktdelsarv uansett hvor mye man prøver å omgå reglene. MEN vi fikk et smart tips: Jeg har nå særeie på 60% av boligen. Dette kan jo bli et problem for mannen dersom vi går fra hverandre, men jeg har ingen intensjon om å svindle han om vi går hvert til vårt, Da skal han seff få halvparten. Men dersom han dør så er det bare de resterende 40% av boligens verdi som skal regnes ut av. Halvparten av de 40% tilfaller meg som ektefelle, og resten deles på 3. 2 deler til særkulls og 1 del til meg. Så hvis boligen vår er verdt 4.000.000 ( og vi ikke hadde gjeld) så ville 2.400.000 vært mitt uten noen form for deling. Deretter er 800.000 mitt i form av felleseiet som er igjen i boligen. 800.000 står da igjen til deling. Her er det da totalt 5 parter: To felles barn, to særkulls og meg. = 160.000,- på hver.

 

Hvis beløpet er betydelig mindre må man ta hensyn til minstearv, men det er ikke aktuelt for mitt vedkommende. Husk at all gjeld trekkes fra før deling, samt at kostnader til begravelse også trekkes fra den summen som ligger til deling. Min mann kan testamentere fritt 1/3 av de verdier som blir etter han (altså av de 800.000). Da kan det bli mindre, evt mer til noen av arvingene. Minstearv til ektefelle kan her komme inn dersom noen av ungene forfordeles ved fri 1/3.  

 

Anonymous poster hash: a73e5...813

 

Ser over her at jeg skriver "resten deles på 3. Det er jo selvfølgelig 5 slik jeg viser i utregningen under :o)

 

Anonymous poster hash: a73e5...813

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...